Silniční tunely v Chorvatsku

3. 8. 2022 3 min. čtení Tipy a rady Cestování do zahraničí Cestování autem do Chorvatska

Silniční tunely můžete najít i v našich končinách. Nejdelší tunel v České republice měří 5 502m a jedná se o známý tunelový komplex Blanka. V Chorvatsku se takových silničních tunelů nachází hned několik a jsou často ještě delší.

Tunely v Chorvatsku

Články na téma tunely cestou na dovolenou:

  1. Tunely v Chorvatsku - právě čtete

V Chorvatsku se nachází hned 95 silničních tunelů (u nás 30+10 ekoduktů) a z toho je 59 dálničních. V případě součtu všech tunelů vám vyjde hodnota 122,708 km tunelových silnic. Nejvíce tunelů procestujete především pokud se vydáte na jih a západ Chorvatska.

Tunely Chorvatsko seznam

Zde si můžete projít zkrácený seznam 10 nejdelších tunelů v Chorvatsku.

Tunely v Chorvatsku
Název tuneluDélka tunelu (v metrech)
Mala Kapela5 821
Sveti Rok5 679
Učka5 062
Sveti Ilija4 248
Tuhobić2 141
Sveta Tri Kralja1 741
Brinje1 560
Selca-Dubovica1 516
Javorova Kosa1 460
Plasina1 460

Nejdelší tunel v Chorvatsku

Své první místo v seznamu nejdelších tunelu v Chorvatsku drží tunel s názvem Mala Kapela. Měří 5 821 metrů a protíná dálnici A1. Tunely na cestě do Chorvatska jsou často projektovány jako tři tubusy. Tunel Mala Kapela není výjimkou. První tubus byl dokončen v roce 2005, druhý tubus pak v roce 2009. Třetí tubus je servisní. Tunelem v Chorvatsku průměrně projede 12,5 tisíce vozidel za den. V letních měsících, kdy je dovolenková sezona může tunelem projet až 31 tisíc aut denně. Maximální povolená rychlost v tomto tunelu je 100 km/h.

Seznam nejkratších tunelů v Chorvatsku

Všechny tunely v Chorvatsku nejsou tak dlouhé jako Mala Kapela. Existují zde i tunely, které mají jen pár desítek metrů. Nyní se podíváme na seznam 10 nejkratších chorvatských tunelů.

Seznam nejkratších tunelů Chorvatsko
Název tuneluDélka tunelu (v metrech)
Zrinščak50
Mali Stog61
Medići70
Branska Vrata70
Kozala71
Omiš 375
Omiš 195
Mihovilovići96
Đurmanec97
Lukovo105

Tunel do Chorvatska - socialistická utopie nebo skvělý nápad?

V sedmdesátých letech v bývalém Československu vznikla do detailu propracovaná studie, která popisovala rychlostní železnici z Česka až do Chorvatska. Výchozí stanice se měla nacházet jižně od Českých Budějovic. Celková délka trati měla být 410 km z čehož byste 350 kilometrů jeli v tunelu.

Cílovou stanicí by byl uměle vytvořený ostrov, který měl patřit Československu a nést název Adriaport. Původní myšlenkou tohoto projektu bylo zajistit Česku přístup k moři a otevření nové obchodní cesty, tudíž zde s žádnou rekreací nebylo počítáno. Vlaky by měly pouze dvě zastávky a to v rakouském Linci a Klagenfurtu. Měli by jezdit rychlostí až 160 kilometrů za hodinu a na Jadranu byste měli být asi za dvě a půl hodiny.

V roce 1979 tento projekt prověřila společnost Pragoprojekt a zjistili, že je tuto trať opravdu možné vytvořit. Studie však nezahrnuje dohodu s Rakouskem, cenovou dostupnost ani čas strávený na výstavbě tohoto megalomanského projektu. Celý projekt ale nakonec zavrhl sám Sovětský svaz. Tomu se nelíbil fakt, že by Československo získalo cestu za Železnou oponu.

Zdroj info: Česká televize, Chorvatsko, YouTube.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrabel

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svého mazlíka.

Podobné články