Cestou do Chorvatska pravděpodobně pár tunelů projedete, ale ani v samotném Chorvatsku jich není málo. A některé jsou i docela dlouhé.
Chorvatský tunel odděluje dvě klimatická pásma
Články na téma tunely po cestě do Chorvatska:
- Tunely v Chorvatsku
- Tauernský tunel - jak ho objet?
- Tunely v Rakousku na cestě do Chorvatska
- Tunel v Chorvatsku odděluje dvě klimatická pásma - právě čtete
- Tunel u Mariboru bude od zítřka po požáru průjezdný
- Jaké tunely v Rakousku jsou pro osobní auta zpoplatněné? - již brzy
Tunely v Chorvatsku nejsou placené
Dobrou zprávou hned na úvod je, že žádný z chorvatských tunelů není placený. Jediné platby za tunely cestou vás tedy čekají, pokud se vydáte přes Rakousko, a to přes České Budějovice a Linec. Jestliže ale zvolíte trasu přes Vídeň, pak na té vás žádné placení za průjezd tunely nečeká.
Také čtěte
Nejdelší tunely v Chorvatsku
Název tunelu | Délka v metrech |
Mala Kapela | 5821 |
Sveti Rok | 5679 |
Učka | 5062 |
Sveti Ilija | 4248 |
Debeli Brijeg | 2467 |
Nejlepší cestovní pojištění do Chorvatska
Mala Kapela
Při cestě k moři pojedete pravděpodobně po dálnici přes Záhřeb, přičemž na pobřeží pojedete po dálnici A1. Zde stojí za zmínku zejména nejdelší tunel v Chorvatsku, kterým budete na této komunikaci projíždět a jeho jméno Mala Kapela možná zní našinci trochu legračně. Tvoří ho dva tubusy průjezdní a jeden tubus servisní. Délka tunelu Mala Kapela je 5 821 metrů. Dokončen by v roce 2009.
Kalkulačka nákladů na cestu ČR Chorvatsko 🇭🇷
Sveti Rok
Dalším zajímavým tunelem je Sveti Rok. Jeho délka je 5 679 metrů a nejzajímavější je na něm fakt, že odděluje dvě klimatické zóny, prochází totiž pohořím Velebit. Na severní straně je klimatická zóna vnitrozemská, na straně jižní je klimatická zóna středomořská. Proto se nedivte, jestli třeba do tunelu vjedete z prudkého deště a vyjedete do slunečného počasí. Hned po výjezdu se silnice začne stáčet a klesá směrem k moři, některé výhledy tak opravdu stojí za to. I tento tunel byl dokončen v roce 2009, stavba probíhala souběžně s Mala Kapela.
V obou zmíněných tunelech je rychlost omezena na 100 km/h. Místní často jezdí i rychleji, v tunelu pravděpodobně policie rychlost neměří, doporučujeme však držet se raději té stovky.
Tunel ČSSR – Jadran
Myšlenka přímého propojení Česka s Jaderským mořem se možná zdá šílená, nicméně takový projekt skutečně existoval. Profesor ekonomie Karel Žlábek se touto vizí zabýval ve 40. letech 20. století s tím, že bychom měli přímý přístup k moři. U slovinského pobřeží měl být z materiálu vytěženého při ražbě tunelu vybudován ostrov Adriaport, kde by byl obchodní přístav.
Kalkulačka cesty do Chorvatska
Od roku 1979 se stavbě věnoval Pragoprojekt a cena měla tehdy být 258 miliard československých korun. Doba výstavby se předpokládala zhruba třicet let, přípravné práce měly zabrat 10 let. Hovořilo se o dokončení nejdříve v roce 2020. Tunelem měla vést vlaková trať a místy by se dokonce dostala komunikace na povrch. Jelikož ale měl tunel vést přes kapitalistické Rakousko a Jugoslávii, která neměla nejlepší vztahy s Moskvou, byl monstrózní tunelový projekt politicky neprůchodný.
Věděli jste, že Česko mohlo mít přímé spojení s Jadranem? Dejte nám vědět v komentářích!
Online kalkulačka havarijního pojištění
Zdroj médií: Depositphotos.