Tunel Malečnik je jeden z mnoha malých a pro řidiče nikterak zajímavých tunelů na cestě do Chorvatska. Je 185 metrů dlouhý a skrz něj vede dálnice A1, tedy poměrně důležitý dopravní tah. Při požáru, ke kterému došlo 26. června byl tunel poškozen a od zítřejšího dne by měl být plně průjezdný v obou směrech.
Tunel Malečnik u Mariboru bude od zítřka průjezdný v obou směrech
Články na téma tunely po cestě do Chorvatska:
- Tunely v Chorvatsku
- Tauernský tunel – jak ho objet?
- Tunely v Rakousku na cestě do Chorvatska
- Tunel v Chorvatsku odděluje dvě klimatická pásma
- Tunel u Mariboru bude od zítřka po požáru průjezdný - právě čtete
- Jaké tunely v Rakousku jsou pro osobní auta zpoplatněné?
- Jak se platí tunely v Rakousku online?
K čemu v tunelu Malečnik došlo?
Na vjezdu do tunelu se pohybovala pomalá kolona vozidel, která jela doslova krokem. Uzavírala ji cisterna naplněná uhličitanem vápenatým. Jenže kamion, který jel za ní, jel příliš rychle a očividně nedodržel bezpečnou vzdálenost. Řidič nebyl schopen adekvátně reagovat a na poslední chvíli strhnul řízení do levého pruhu, což bohužel nehodě nezabránilo. Došlo ke střetu a okamžitému požáru, který se rychle rozšířil na další auta.
S velkým štěstím to nikoho nestálo život, na místě zasahovalo 120 hasičů a chvíli trvalo, než se podařilo zjistit, že uvnitř tunelu opravdu nikdo nezůstal. Podle velitele zásahu byla likvidace ohně dost obtížná kvůli vysoké teplotě, která se v tunelu koncentrovala. Jenže to je obří problém zejména pro tunel, respektive pro jeho železobetonovou konstrukci, ve které vlivem takto velkého žáru dochází k nevratným změnám. Krom toho samozřejmě došlo i k totální destrukci elektroinstalací, kamer, dopravního značení a čidel v místě ohně. Teplota se měla uvnitř tubusu pohybovat kolem 1000 °C, pravděpodobně tuto hranici překonala.
Dopravní omezení a jeho ukončení
V důsledku požáru samozřejmě muselo dojít k jistému omezení. Provoz byl sveden do jednoho tubusu a byla vytyčena i objízdná trasa přes Maribor. Od 2. sprna však toto omezení končí, protože tunel byl opraven a dojde k obnovení provozu v obou směrech tunelu.
Jak byl tunel opraven?
Po uhašení požáru s odklizení vraků vozidel byl tunel vyčištěn tlakovou vodou, aby došlo k omytí sazí. Tím došlo i k odhalení prasklin v betonu, které mohl požár způsobit. Došlo i k propláchnutí kanalizace a opravě jejích šachet v místě požáru. Poškozený beton byl následně odstraněn, přičemž nepoškozeného byly ukotveny výztuže a následně byly zality stříkaným betonem. Drobnější poškození byla opravena epoxidovým nátěrem, aby místo zůstalo celistvé a nedocházelo k šíření prasklin.
Nakonec byl obnoven povrch vozovky, dopravní značení a elektoinstalace. Práce probíhaly 24 hodin denně, aby byly dokončeny co nejdříve. Konečný odhad škod jenom na tunelu a jeho příslušenství je přes 600 000 eur (14 370 000 korun), které pravděpodobně uhradí pojišťovna z povinného ručení řidiče kamionu, který nehodu způsobil.
Zdroj médií: dars.si, YouTube (https://youtu.be/ssutTLhxvqE).
Diskuze (1)
Děkuji za článek.???