PRÁCE 🧰

Rumunské dobrodružství: Zasněžené vrcholky, bahenní sopky a historické památky

11. 3. 2024 4 min. čtení diskuze (0) Aktuality

Přátelé, držíme! Improvizovaný chladící systém zrozený z ďábelského plánu na parkovišti před košickým supermarketem už má za sebou více než 800 kilometrů a zdá se, že funguje!

Představte si to: obyčejná zahradní hadice se proměnila v geniální vynález. Propojili jsme chladič s vodou v kanystru na střeše auta a vytvořili tak gigantický vodní okruh. Studená voda z kanystru samospádem teče dolů a chladí motor a horká voda se tlakem vrací zpátky. Zvětšili jsme tak objem chladící soustavy o více než 25 litrů a Subaru konečně nevaří! Je to ďábelsky jednoduché a geniální zároveň!

Když v supermarketu nenajdeme spojovací materiál, improvizace se stává naším druhým jménem. Hadice upevňujeme stahovacími páskami a s ďábelským úsměvem vyrážíme vstříc poslednímu checkpointu dne – Dragovskému průsmyku.

Tam už panuje pohodová atmosféra, stany se rozkládají, gril se rozpaluje a zní smích. My jen krátce pozdravíme, zkontrolujeme vodu a s vědomím drobných nedostatků pokračujeme do Košic, kde nás čeká první ubytování. Krásný pokoj s koupelnou za pár korun – nic víc k našemu štěstí nepotřebujeme.

Rumunské dobrodružství: Zasněžené vrcholky, bahenní sopky a historické památky

Nedělní ráno v košickém Hornbachu se nese v duchu vylepšování. Kupujeme 40litrový barel, pár spojek a na parkovišti se rodí další vynikající plán – 50 litrů vody přece musí našemu Subaru stačit! Voda se neztrácí, jen vře, takhle to jednoduše vyřešíme.

Náš "chladící systém" vzbuzuje rozruch. Lidé se s námi fotí, smějí se, ale to je přece krása Gumbalkanu – šířit radost! S menším zpožděním vyrážíme do nejnižšího bodu Slovenska. Tam se k nám sbíhají posádky dalších aut, obdivují naše dílo a s úlevou si oddychují, že jsme to nevzdali. Systém funguje, topení hřeje, voda nevaří a my můžeme bez zbytečných zastávek pokračovat v cestě.

Maďarská nuda, koňské spřežení a rumunský klášter

Maďarsko se před námi rozprostírá v nekonečné rovině. Jediná "vyhlídka" se ukázala být spíše zklamáním, ale co naplat, cesta pokračuje. Míjíme koňská spřežení s místními a s úsměvem tankujeme benzín za cenu 610 forintů (39 Kč).

Poslední checkpoint dne – hřbitov na severu Rumunska – nás vítá tmavou nocí. Nevidíme nic, jen tušíme tajemnou atmosféru. Rychle se ubytováváme v hotelu Iza. Za 750 korun na osobu se nám naskýtá luxusní noc se snídaní. Před hotelem se blyští nová Audi a Porsche, vedle nich parkuje naše "skoro v rozpadu". Kontrast je úsměvný, ale my si ho užíváme.

Ranní quesadillas dodávají energii a vyrážíme do ženského pravoslavného kláštera. Dřevěná vesnička v údolí mezi horami nás uchvacuje svou krásou. Fascinuje nás, že všechny stavby jsou postaveny bez jediného hřebíku, jen z dřevěných trámů.

Ženský klášter

Maďarská vyhlídka

Zasněžené vrcholky, Transraura a památník hrdinů

Cesta pokračuje a my se řítíme do zasněžených kopců. Výška 1 416 metrů nad mořem nám bere dech a panoramatické výhledy z dalšího checkpointu se nám vryly do paměti. Vzduch je chladný a osvěžující, zimní atmosféra dodává krajině magickou atmosféru.

Přes v zimě uzavřenou Transrauru se s trochou odvahy a štěstí dostáváme k poslednímu checkpointu dne. Setkáváme se se slovenskými posádkami Subaru Libero a sdílíme s nimi zážitky a rady na další cesty. Den zakončujeme v útulném penzionu Charlotte ve městě Bacau. Atmosféra je přátelská a plná pohody.

Čtvrtý den nás čeká Mauzoleum Mărășești, impozantní památník věnovaný rumunským hrdinům padlým v první světové válce. Majestátní stavba, tyčící se nad krajinou, vzbuzuje respekt a úctu. Uvědomujeme si hrůzy války a s pokorou vzpomínáme na ty, kteří bojovali za svobodu.

Cesta nás zavedla k monumentálnímu kříži Crucea-monument, symbolu stoletého výročí Velkého sjednocení Rumunska. Stojí na rozhraní vesnic Apostari a Valea Larga a s výškou 16 metrů dominuje krajině. V noci je kříž osvětlen a nabízí úchvatný panoramatický výhled.

Z venkova do srdce Rumunska

Další zastávkou se staly bahenní sopky v Berce, fascinující geologická a botanická rezervace. Několik metrů vysoké útvary chrlí bahno a plyny z nitra země a tvoří bizarní a surrealistickou krajinu. Bahno na povrchu vysychá a vytváří kuželovité struktury, které se nápadně podobají sopkám. Čtvrtý den jsme zakončili v rušné Bukurešti, hlavním městě Rumunska. Doprava v metropoli byla chaotická a hodinu jsme bloudili, než jsme nalezli naše Airbnb ubytování.

Pátý den nás čekala nepříjemná realita - chladící systém nefungoval tak, jak jsme si představovali. Museli jsme ho upgradovat a o tom, jak jsme se s touto výzvou vypořádali, si můžete přečíst v příštím díle našeho dobrodružství. Gumbalkan je plný překvapení a výzev. Sledujte, jak se s nimi vypořádáme a co nás čeká v dalších dnech!

Zdroj info: Autorský text.
Zdroj médií: Nikola Vrabel.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.