🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Rotace směru pneumatiky

10. 5. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat pneu Základní informace k pneumatikám Rádce motoristy

Čeká vás výměna pneumatiky a přesně nevíte, jak je to s rotací? Bojíte se kvůli tomu, že na svůj vůz nedokážete správně namontovat novou gumu?

Pneu a rotace směru

Pneumatiky je možné různými způsoby dělit. V praxi se gumy nejčastěji člení na symetrické, směrové a asymetrické. A právě od tohoto základního dělení se následně odvíjí chování pneumatiky za jízdy. Typ pneu má vliv také na spotřebu paliva, i na samotný způsob montáže, na který se tento článek v dalších částech zaměří.

Symetrické pneu a co je pro ně příznačné

Prvním typem jsou tedy symetrické pneumatiky. Pro ně zjednodušeně řečeno platí, že v praxi je možné tyto gumy namontovat v podstatě jakkoliv. Chybí na nich jakákoliv příslušná značka, která by rotaci určovala.

Dezén těchto gum je symetrický v podélné ose, což znamená, že všechny lamely a drážky jsou umístěné stejným způsobem na levé i pravé straně. Symetrické pneumatiky se v praxi nejčastěji používají v případě malých osobních aut a praxe ukazuje, že se mohou chlubit hlavně velmi úctyhodným poměrem výkonu a ceny.

Pro symetrické gumy tedy není určen směr otáčení. Jízdní vlastnosti jsou totožné na obou stranách i v obou směrech otáčení. V praxi tedy nezáleží na tom, jestli symetrické gumy motorista umístí doleva, dozadu, dopředu nebo třeba doprava. I přesto je ale vhodné tyto pneumatiky pravidelně střídat, díky čemuž jim řidič může i násobně prodloužit životnost a zajistit tím tedy i podobné opotřebení.

Směrové pneu a co pro ně platí

Dalším typem jsou takzvané směrové pneumatiky. Ty se vyznačují symetrickým dezénem ve tvaru písmene V, díky čemuž si odnesly označení šípové gumy. Pro směrové pneu je typické, že drážky běhounu dobře odvádí vodu i sníh, což zároveň také přispívá ke snižování rizika aquaplaningu. Tento typ dezénu se velmi často využívá u zimních pneumatik. Na měkkém podkladu skvěle zabírá, nevýhodou je však nižší kilometrový nájezd, se kterým musí řidiči už předem počítat.

Pro směrové gumy platí, že pneu je třeba namontovat ve směru otáčení. Proto je na nich uvedený název rotation, direction nebo se na nich nachází třeba i šipka, která vyobrazuje směr jízdy. Díky označení rotace levou a pravou pneumatiku nezaměníte. Dodržení směru je důležité, neboť jinak se sníží potenciál gumy, který se týká zejména záběru a odvodu vody. Směrové pneumatiky by tím ztratily svou pověstnou funkci a v podstatě i svůj hlavní význam.

Asymetrické gumy a co pro ně platí

Posledním typem jsou takzvané asymetrické gumy, které se rovněž v České republice těší z velké poptávky. Jejich dezén je uspořádaný nerovnoměrně. Vnější bloky mají tendenci zvyšovat pevnost bočnice a stabilitu v zatáčkách. Ve střední a vnitřní části běhounu se nacházejí drážky, které chrání auto před možným vznikem aquaplaningu.

Pro asymetrické gumy typické jsou v praxi příznačné vyvážené jízdní vlastnosti na suché i mokré silnici, celková stabilita v zatáčkách a poměrně krátká brzdná dráha. Nevýhodou asymetrických pneumatik je, že oproti směrovým gumám mají horší záběr na sněhu, což ale výraznějším způsobem negativním způsobem nedopadá do zájmu o ně.

Na asymetrických pneumatikách by každý řidič měl najít označení Inside a Outside. Toto označení je třeba při montáži dodržet, jinak gumy nebudou správně plnit své funkce.

Pod pojmem outside je myšlena strana, která se nachází směrem ven. Jde tedy o stranu, která je na první pohled viditelná ve chvíli, když si řidič stoupne čelem k vozu. Pro stranu s názvem Inside platí pravý opak. Je tedy směrem dovnitř do podvozku.

V případě asymetrických gum každopádně platí, že každá z těchto dvou uvedených stran (inside a outside) plní jinou funkci. Liší se dezénem na jednotlivých stranách i směsí, která byla při konstrukci gumy použita.

Pneumatiky za výhodné ceny skladem

Zdroj info: Bridgestone.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články