PRÁCE 🧰

Je možné mít zimní a letní pneumatiky na jednom autě?

24. 3. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat pneu Pneumatiky a zákon Rádce motoristy

Dojíždění pneumatik je u mnoha řidičů běžná věc. Obouvání letních a zimních pneumatik na jednu nápravu může být v případě nezkušených řidičů opravdu nebezpečná kombinace. Co vám v takovém případě hrozí a můžete za to dostat pokutu?

Letní a zimní pneumatiky na jednom voze

Na internetových fórech se v období přezouvání množí dotazy ohledně obouvání letních a zimních pneumatik na jednu nápravu. Podle zákona je nutné mít na všech nápravách zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Jak je to tedy s letními a zimními pneu na jednom autě?

Zákon sice kombinaci letních a zimních pneumatik nijak nezakazuje, avšak pro nezkušené řidiče to může mít až fatální následky. Z hlediska jízdních vlastností to jistě nikdo nemůže doporučit, jelikož mají letní i zimní pneumatiky naprosto jiné vlastnosti. Mezi ty nejhlavnější patří rozdílná směs, zimní pneumatiky jsou svou směsí měkčí a vhodné do nižších teplot, letní pláště jsou naopak tvrdší a vhodné spíš do teplot nad 7 stupňů. Mezi další vlastnosti patří odvod vody – letní pneumatiky odvádí vodu lépe, než zimní – ty jsou vhodné spíš na sníh a led.  O tom, proč není obecně vhodné dojíždět zimní pneumatiky v létě si můžete přečíst v našem článku.

Jedny z nejlevnějších letních pneu na trhu s dopravou zdarma

Podle zákona není vysloveně zakázáno mít vždy a všude od 1. listopadu až do 31. března zimní pneumatiky „pouze na hnané nápravě“, ale v případě účasti v dopravní nehodě, nebo když vás zastaví příslušníci polici, moc se s vámi nebudou chtít hádat.

Pokud se budeme bavit v teoretických rovinách. Při obutí zimních pneumatik pouze na jednu nápravu, řekněme přední, budete mít dobrou přilnavost v zatáčkách, ale přetáčivý zadek. Pokud dáte zimní pláště dozadu, kvůli nedotáčivosti budete rádi, když vůbec zatočíte. V případě, že ale nemáte jinou možnost (nouzové dojetí), je vhodné obout zimní gumy na přední nápravu, a to v případě jakéhokoliv pohonu. Je důležité zatočit a ubrzdit.

Zdroj info: Bridgestone Tire, Pneumatiky, Good Year, Policie ČR.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články