PRÁCE 🧰

Proč nejezdit na zimních pneumatikách v létě

14. 5. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat pneu Pneumatiky a zákon Rádce motoristy

Dojíždění zimních pneumatik v létě je velmi často viděnou realitou na českých silnicích. Proč se nedoporučuje dojíždět zimáky a co by se všechno mohlo stát?

Proč nedojíždět zimní pneumatiky v létě

Zimní pláště jsou svou směsí určeny především pro jízdu po silnicích v zimním mrazivém období – to se tedy zcela vylučuje s použitím v letním horku. Zákon použití zimních pneumatik v létě nezakazuje, avšak definuje minimální hloubku dezénu, což je 1,6 mm. Co se může stát v případě, že budete chtít ušetřit a v létě použijete staré zimáky, které pak na podzim přezujete zase na nové?

Zimní směs není vhodná pro letní ježdění

Jak už jsme avizovali, zimní pneumatiky jsou vyrobeny ze směsi, která je vhodná do nižších teplot. Některé tyto vlastnosti jsou pak ve vyšších teplotách výrazně horší než běžné (i levné) letní pneumatiky. Zimní plášť s jiným složením směsi (měkčím než letní směs) a velkým počtem lamelek a širokým dezénem se v teplém počasí rychleji zahřívá a tím ztrácí adhezi. Kromě měkčí směsi mají zimní pneumatiky také měkčí kord - v létě tak může docházet k většímu rozpínání a v extrémních případech může dojít k narušení nebo vyboulení kordu. Jízda na zimních pneumatikách v létě se tudíž opravdu nedoporučuje.

Delší brzdná dráha a špatný odvod vody

Vzorek zimních plášťů je vyroben do sněhové břečky, sněhu a ledu. To se sice může zdát velmi podobné s obyčejnou vodou – zimní vzorek ale podle mnoha testů prokazatelně hůř odvádí vodu z nárazových letních lijáků.

S tím je spojený také vetší valivý odpor a vyšší spotřeba (a to klidně až o půl litru na sto kilometrech). Ruku v ruce jdou zimní pneumatiky také s horší brzdnou dráhou na vyhřátých letních silnicích. Ta se může prodloužit klidně až o jednu pětinu oproti letním plášťům.

Jedny z nejlevnějších letních pneu na trhu s dopravou zdarma

Přilnavost k asfaltu s rostoucí teplotou klesá

Kromě vyšší spotřeby, horší brzdné dráhy se ve vyšších teplotách (od 8-10 °C) výrazně zhoršuje také přilnavost. Vozidlo na zimních pneumatikách může v zatáčkách začít takzvaně plavat a v krizové situaci, kdy se potřebujete vyhnout objektu na silnici se můžete s autem klidně odporoučet do pangejtu.

Vhodným řešením pro řidiče, kteří za rok najezdí velmi málo kilometrů mohou být celoroční pláště. Ty sice také nejsou úplně vhodným řešením, ale do města přes rok mohou posloužit kvalitně.

K jízdě na sněhu nebo ve velkém mrazu má spousta řidičů respekt. Bohužel, stejný respekt chybí při jízdě v extrémním počasí (letní přeháňky a bouřky) v letních měsících. Řidiči totiž nepřemýšlí nad tím, co může udělat rozpálený asfalt v kombinaci s rychlou dešťovou přeháňkou a sjetými nebo nevhodnými pneumatikami. 

Zdroj info: Tyrepower, Autoexpert, Fueltek.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články