🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Letní pneumatiky a hloubka dezénu

7. 4. 2024 3 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady Jak vybrat pneu Pneumatiky a zákon Rádce motoristy

S příchodem letního období se většina řidičů v České republice nevyhne ani výměně pneumatik. Někteří motoristé již koupili pro další sezónu nové, další se k tomu chystají a část o tom ještě uvažuje. Do rozhodování vstupuje i opotřebení stávajících pneumatik, a to mimo jiné i hloubka dezénu.

Hloubka dezénu a letní pneumatiky

Jízda na sjetých pneumatikách představuje nemalé riziko, kterému by se měl každý motorista vyhýbat. Riskuje totiž nejen peněžitou sankci v případě kontroly ze strany policejních složek, ba co hůř, poměrně zbytečně kvůli tomu ohrožuje život svůj i těch ostatních. Každý řidič by totiž měl jasně vědět, že nedostatečná hloubka dezénu mimo jiné výrazně zvyšuje riziko aquaplaningu. Nehledě na to, že v případě nízké hloubky dezénu pneumatik hrozí i neproplacení škody ze strany pojišťovny, pokud by šlo k autonehodě.

Pro nové zimní a letní pneumatiky platí, že hloubka dezénu je stanovena na 8 milimetrů. S každou další jízdou se tato hloubka postupně snižuje. Minimální hloubka dezénu letních pneu se odlišuje podle ročního období i druhu vozidla.

Aktuální tuzemská legislativa praví, že pro letní pneumatiky u osobních aut i vozidel nad 3,5 tuny by vzorek by měl být hluboký minimálně 1,6 milimetru. V případě zimních pneumatik je povolena minimální hloubka dezénu 4 milimetry pro auta do 3500 kilogramů, u větších je to 6 milimetru. Pro motocykly platí, že hloubka letních gum by měla činit minimálně 1,6 milimetru a v případě zimních pneumatik by to podobně jako u osobních aut měly být 4 milimetry.

Hloubka dezénu a celoroční pneumatiky

Pokud se ptáte, jak je to v případě celoročních pneumatik, je odpověď poměrně jednoduchá. Platí pro ně úplně stejná pravidla jako pro letní a zimní gumy. Jestliže se jedná o jízdu na sněhu a ledu, musí během zimního období dezén pneumatiky činit alespoň 4 milimetry, v letním provozu pak jde minimálně o 1,6 milimetru.

V každém případě je třeba uvést, že legislativa hovoří pouze o minimální hloubce dezénu. Ideální tedy je, aby skutečná hodnota byla mnohem vyšší. Jakmile se v případě letních pneumatik hloubka dezénu již nachází pod hranicí 2 milimetrů, neměl by řidič s koupí nových příliš otálet. Platí jednoduchá rovnice – čím je hloubka dezénu větší, tím pro řidiče, jeho posádku i ostatní auta a účastníky provozu lépe.

Jak změřit hloubku dezénu

Řidičům se doporučuje, aby hloubku dezénu kontrolovali pravidelně, a to optimálně každých šest měsíců. Hloubku dezénu navíc zvládne změřit každý motorista sám. Stačit k tomu bude hloubkoměr, který je k dostání za pár desítek korun na téměř každé čerpací stanici. V některých případech je k mání také v hobbymarketech a jistotou jsou rovněž i autoservisy.

Hloubkoměry jsou v praxi velmi jednoduchým a spolehlivým nástrojem na změření hloubky dezénu. Auto stačí zaparkovat na rovině, následně je třeba očistit drážky gum od štěrku i dalších nečistot a do drážky hloubkoměr přiložit. Hotovo bude mít každý motorista již za pár minut. Kromě hloubkoměru si řidiči mohou na pneumatikách všímat takzvaných indikátorů opotřebení, které postupem času mizí nebo se zarovnají s dezénem. K měření hloubky dezénu se využívají také triky s padesátikorunovou mincí.

Je tedy třeba myslet na to, že sjeté pneumatiky již nemají požadované vlastnosti a v průběhu jejich života se postupně mění chemické složení. Řidiči se v případě nedostatečné hloubky dezénu mohou rovněž potýkat s vyšší spotřebou paliva, hlučností, delší brzdnou dráhou i zvýšeným rizikem smyku.

Hloubka dezénu ale není jediný faktor, který by měl řidiče zajímat. Jedná se totiž mimo jiné i o stáří. Řidiči by měli vědět, že po zhruba pěti letech od výroby již začínají gumy postupně ztrácet své původní vlastnosti. Dochází totiž ke stárnutí pryžové směsi, a i když se dezén může zdát jako dobrý, v krizových situacích může řidiče zradit. Navíc je třeba myslet i na to, že každé pneumatiky by měly mít ty správné rozměry.

Levné letní pneumatiky skladem

Zdroj info: cebia.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.
Mirko Neckář, 10. 4. 2024 9:38
a také by bylo dobré zmínit kde všude musí být dostatečný dezén. Aby se řidič s padesátikorunou neradoval, že uprostřed má 1,6mm a tím to hasne....
Jiří Černý, 9. 4. 2024 6:29
Zapomeňte na šuplery, pádesátikoruny a jiné měrky. Každá pneumatika má TWI indikátory.
Až si to pan redaktor nastuduje, jistě Vám napíše, co to je.

Podobné články