PRÁCE 🧰

Robotizovaná převodovka

15. 9. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Automatické převodovky Typy automatických převodovek

Automatických převodovek je samozřejmě více druhů. Tím nejjednodušším, avšak často z uživatelského hlediska ne úplně komfortním, je robotizovaná převodovka.

Robotizovaná převodovka

Náhrada řidiče robotem

Tento druh automatické převodovky vznikl proto, aby byly automobilky schopny nabízet automat i ve vozidlech, na které je DSG nebo planetová skříň s hydroměničem, moc drahá. Jednak by se musel zaplatit vývoj, což znamená většinou docela horentní částky a pak je taky klasický automat většinou docela nákladný. U aut, která se prodávala za cenu kolem 300 tisíc korun, ale i níže, by to znamenalo zásadní navýšení ceny, které by většinu zákazníků odradilo a sáhli by raději po manuálu, nebo by šli ke konkurenci.

Myšlenka jistě dobrá…

Proto se někdo zamyslel a došel k poměrně logickému řešení – nahradíme řidiče jednoduchým robotem, který za něj bude mačkat spojku a hýbat řadicí pákou, vznikne tak vlastně automatizovaná převodovka. Vyjde to na pár tisíc, vlk se nažere a koza zůstane víceméně celá.

… výsledky nebyly dobré

Jakkoliv bohulibá byla idea manuálu, kde řazení obstará pár servomotorů a elektronika, v praxi bohužel většina robotizovaných automatů moc povedených není. Prvním problémem je rychlost řazení, která je bohužel docela bídná. On totiž ten robot musí vykonat ty samé úkony, co by jinak řešil člověk, ale dělá to zhruba tempem poklidné nedělní vyjížďky. Reálně je schopen v tu nejméně vhodnou chvíli vzít řidiči dynamiku, kterou by zrovna potřeboval, protože třeba vyjíždí z vedlejší na hlavní a rád by se rychle zařadil do provozu. Robot si ale umí dát na čas, a to vcelku nepředvídatelně.

I když se řidič naučí, jak zhruba má držet stlačený pedál plynu, aby dosáhl kýženého výsledku, pořád to zkrátka není ono. Rozjezdy bývají ucukané, jak při první jízdě v autoškole a problém je i třeba s opotřebenou spojkou, kterou většina těchto relativně „hloupých“ skříní neumí kompenzovat tak, jako to dělají třeba DSG převodovky.

Další samostatnou kapitolou je výdrž těchto automatů. Jednak obvykle dříve odchází spojka, což až tak nákladné není, ale pak je tu samotná mechatronika a ta už je většinou docela drahá. U třeba pětiletých ojetin tak ztrácí oprava smysl. I proto doporučujeme se tomuto naštěstí už mizejícímu druhu automatických převodovek raději vyhnout.

Zdroj info: motor1.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články