PRÁCE 🧰

Moje zkušenosti po roadtripu s elektromobilem

4. 10. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Cestování elektromobilem Kam vyrazit elektroautem

Po více než třech tisících kilometrech strávených za volantem elektrického Volva na cestě do Skandinávie a zpět jsem se v elektromobilitě lecčemu přiučil a nahlížím na ní trochu jiným pohledem. V některých názorech mě to utvrdilo, jiné naopak zviklalo. Tohle mě naučil roadtrip s elektromobilem!

Co mě naučil roadtrip s elektromobilem

Elektrická auta se stále více a více stávají součástí běžného života. Mým úkolem není určovat, jestli je to dobře nebo špatně, ani není mým cílem rozseknout, jestli je lepší spalovák nebo elektro. Delší soužití a mnoho zážitků s elektrickým autem mi ale dalo některé poznatky, které se vám v následujících řádcích pokusím předat.

Elektromobil vybírejte podle navigace

U spalovacího auta při nákupu asi těžko někdo řeší navigaci, v případě elektromobilu vám to ale může ušetřit spoustu starostí. Tedy alespoň v případě, že se občas chcete vydat i na delší cesty než okolo komína. Ta lepší elektroauta totiž mají navigaci propojenou s řídící jednotkou a navzájem si předávají data o cíli cesty a nabití baterie. To je něco, co s navigací na mobilu napodobíte jen s obtížemi. Díky tomu si tedy auto samo umí naplánovat trasu včetně nabíjení, a ještě před tím optimálně nachystat baterii.

Vždy tedy vybírejte elektromobil, který tuto funkci zvládá. Ušetří vám to mnoho času při plánování a na dlouhé trasy pak budete cestovat celkem bez obtíží. Třeba naše elektrické Volvo C40 si samo zvládne naplánovat trasu se všemi nabíječkami, řekne vám kolik na nich potřebujete dobít energie, a ještě vám velmi přesně předpoví procento nabití baterie u další zastávky. To zdaleka nezvládá každé elektrické auto a já vám mohu potvrdit, že to je nedocenitelná funkce.

Co mě naučil roadtrip s elektromobilem

Cestování elektromobilem je nebývale příjemné…

…dokud máte šťávu. S elektromobilem jsem dřívější zkušenost samozřejmě měl, na takto dlouhou trasu jsem se s ním ale vydal poprvé. Upřímně mě překvapilo, jaký vliv má ticho a plynulost na palubě na únavu cestujících. Ani po více jak osmi hodinách jízdy jsem totiž necítil nějaké zásadní vyčerpání. Obecně se to podceňuje, ale především ticho na palubě opravdu má efekt na vaši únavu. Klid v kabině vám samozřejmě dopřejí i spalovací auta, u těch elektromobilů to ale obvykle jde o něco jednodušeji. Volvo C40 k tomu navíc přidává velmi příjemný interiér a pohodlné sedačky – to se pak cestuje úplně samo.

Sjednoťte pozici nabíjecích portů

Na takto dlouhé cestě jsem samozřejmě nabíjel mnohokrát. U každého dobíjecího stojanu jsem musel řešit, jak tam auto nastavit, abych nepřekážel ostatním, a aby mi kabel v klidu dosáhl k autu. Už to samotné je celkem otrava, protože dobíjecí kabely u stojanů jsou většinou z nepochopitelného důvodu žalostně krátké. Pak se k tomu přidá expert, jako třeba německý důchodce v Jaguaru I-Pace u nabíječky v Rostocku a je zaděláno na problém. Kabel jsem kvůli němu tahal úplně na limit a zároveň se modlil, aby se správně uzamkl v nabíjecím portu auta – pokud se totiž nezajistí stoprocentně, nabíjení nezačne. Řešení přitom snad není tak obtížné…

Co mě naučil roadtrip s elektromobilem

Auta za to nemohou

Ve výsledku však celá elektromobilita stojí a padá na jednom. Je to infrastruktura, která rozhoduje, zda vaše zkušenost s elektromobilem bude dobrá či špatná. Osobně pro mě nebyl problém postát cca 25 minut u nabíječky. Daleko hůře jsem nesl pocit nejistoty, než se nabíjení spustilo. Pokud by totiž ve světě pokulhávala síť čerpacích stanic (k čemuž máme zrovna v Evropě hodně daleko), tak by spalovací auta taky nebylo tak jednoduché provozovat. Benzín, nafta, elektřina a tak dále jsou stále jen určitou formou energie. Energie, která se musí do auta pravidelně doplňovat, aby se dalo používat. A jelikož technologie baterií v elektromobilech ještě nejsou na tak vysoké úrovni, jsou na doplňování energie, a tedy i na síti dobíjecích stanic, o to více závislé. A pokud pokulhává ta, tak pokulhává i elektromobilita jako celek.

Zdroj info: Autorský text.
Zdroj médií: Radim Krejčík.

Podobné články