Volvo C40 je dle nás jedním z nejpříjemnějších elektromobilů na trhu. Ujeli jsme s ním přes 3 000 kilometrů a ohodnotili jeho spotřebu v reálných podmínkách.
Jakou spotřebu má Volvo C40 po 3 000 kilometrech převážně po dálnici?
Články na téma s Volvem C40 do Skandinávie:
- Elektrickým Volvem do Skandinávie a zpět (1. díl)
- Elektrickým Volvem do Skandinávie a zpět (2. díl)
- Elektrickým Volvem do Skandinávie a zpět (3. díl)
- Elektrickým Volvem do Skandinávie a zpět (4. díl)
- Reportáž z Volvo Museum v Göteborgu
- Volvo C40 – reálná spotřeba po ujetí 3 000 kilometrů - právě čtete
- Plánování cesty autem do Skandinávie
- Elektromobilem do Osla a zpět – jak dlouho jsme nabíjeli?
- Co mě naučil roadtrip s elektromobilem?
S Volvem C40 se důvěrně znám, už dříve jsem testoval rychlou dvoumotorovou verzi. Nyní se mi za účelem cesty do Skandinávie dostala do ruky základní jednomotorová varianta s elektromotorem na přední nápravě. Tak trochu to ale spíše bylo loučení, protože už se u nás oficiálně prodává omlazená C40, která mimo jiné přesouvá elektromotor na zadní nápravu. Kromě toho novinka dostane větší baterii a zlepšila se i její spotřeba.
Zpět ale k naší C40. Ta je dnes podle mě celkem perspektivní ojetinou, o to více jsem se na ní tedy těšil. Její základní údaje jsou – výkon 170 kW (231 koní), točivý moment 330 Nm, využitelná kapacita baterie 67 kWh. Při tabulkové spotřebě, kterou výrobce uvádí mezi 18 až 19 kWh/100 kilometrů, by měl dojezd lehce překročit 400 kilometrů. Asi není žádným tajemstvím, že jsme se k takovému dojezdu nedostali.
Reálná spotřeba
Popravdě se ale není čemu divit. Naše cesta na sever se totiž skládala skoro výhradně z dálnic, které, jak známo, elektromobilům moc nešmakují. Na druhou stranu se nám podařilo posbírat skutečně reálná data z provozu. Tím spíš, když jsme v autě jeli čtyři dospělí a kufr byl naložený až po střechu. Tohle nebyly žádné laboratorní podmínky, ale realita. Po absolvování celé trasy se na palubním počítači zobrazila spotřeba 22,4 kWh/100 kilometrů.
Mnohem zajímavější byl ale vývoj spotřeby po cestě. Třeba v takovém Německu jsme totiž projížděli dlouhými úseky bez rychlostního omezení, kde jsme se nebáli nastavit tempomat i na 150 a více kilometrů za hodinu. V takovém případě si Volvo umí v kombinovaném cyklu říct i o 25 kWh/100 kilometrů a více. Protipólem však byla Skandinávie.
V severských zemích, jako jsou námi projeté Dánsko, Švédsko a Norsko, se totiž jezdí pomaleji. Ve městě často jedete i méně než 40, mimo obec je rychlost často omezená na 70 a na dálnici se pak svezete maximálně 120 a někde ani to ne. To má samozřejmě blahý účinek na spotřebu elektrické energie. Když jsme tedy sjeli z dálnice, koukali jsme se na hodnoty pod tabulkovou spotřebu. I s dlouhými přesuny po dálnici se nám podařilo držet spotřebu mezi 20 a 21 kWh/100 kilometrů.
Na zmiňovaných 22,4 kWh/100 kilometrů se nám spotřeba zvedla až při cestě domů, která opět vedla po německých dálnicích. Co z tohoto testu vyplývá? Pro plně naložený elektrický crossover je finální spotřeba velmi dobrá. Pochopitelně jsou na trhu elektromobily s hospodárnějšími motory nebo propracovanější aerodynamikou, která má na spotřebu větší vliv, než byste čekali. Aktualizovaná verze švédského elektromobilu ale třeba právě hospodárnější elektromotory slibuje, a tak se už nemůžu dočkat, až dostanu nové Volvo C40 k testu, vyzkouším ho a porovnám.
Zdroj médií: Radim Krejčík.