PRÁCE 🧰

Jízda na sněhu – shrnuli jsme ty nejdůležitější zásady

9. 12. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Zimní sezóna Bezpečná jízda

Každý rok se opakuje ten samý scénář – jakmile silnice pokryje sníh a led, kolikrát i na pár kilometrů dlouhé cestě potkáte jednoho nebo dva výtečníky, kteří v lepším případě skončí v příkopě. V tom horším se střetnou s jiným vozidlem nebo třeba se stromem.

Jak jezdit na sněhu – nejdůležitější zásady

Články na téma bezpečná jízda v zimě:

  1. Pravidla bezpečné jízdy na sněhu
  2. Které jízdní asistenty je lepší v zimě vypnout?
  3. Jak jezdit na sněhu – nejdůležitější zásady - právě čtete
  4. Brzdná dráha auta v zimním období
  5. Se zasněženým autem nevyjíždějte
  6. Jízda se zasněženou SPZ. Co hrozí? - již brzy

Jsme realisté, dobře víme, že tomu, aby mladíci s obstarožními BMW na levných gumách obsadili první místa ve škarpách, zabránit nelze. I tak ale stojí za to si zopakovat pár pravidel, která mohou pomoci tomu, abyste dojeli bezpečně do cíle, ať už jsou podmínky venku jakkoliv špatné.

Sundejte si bundu

Cokoliv vložíte mezi tělo a bezpečnostní pás, je potenciální problém. Tričko nebo svetr nevadí, s tím se tak nějak počítá a pokud dojde k nehodě, spíš to sílu, kterou bude vaše dopředu putující tělo působit na pás, rozloží do větší plochy. Ale tlustou péřovku fakt radši sundejte. Pás má kopírovat tvar těla, čím větší mezera je mezi tělem a pásem, tím hůř funguje a při nehodě se může vaše tělo zachovat dost nepředvídatelně. V krajním případě může trup zpod horní (diagonální) části pásu vyklouznout a vystavit hlavu nafukujícímu se airbagu. A když ne, tak vás péřovka díky vůli mezi pásem a tělem pustí víc dopředu, než je zdrávo. Opět hrozí kontakt s airbagem.

Ať dobře vidíte na cestu

Ano, je to otrava, ometat celé auto a škrabat okénka. Ale vidět na cestu je základ. Jakmile srazíte chodce, budete si do smrti vyčítat, že jste tomu oškrábání skel nedali o dvě minuty víc času. A není to jen o povrchu vnějším, ale i o tom vnitřním. Vlezete do auta s botami od sněhu, ten taje, voda se odpařuje a mlží skla zevnitř. Nebojte se proto použít klimatizaci, která vlhkost z interiéru dostane. Mimochodem víte, že většina aut s automatickou klimatizací je vybavena tlačítkem, které slouží k tomu, aby co nejdříve bylo přední sklo zevnitř čisté? Zkuste ho někdy použít, umí fakt zázraky.

Tlačítko na odmlžení předního skla

Vše dělejte plynule

K samotné jízdě – plynulost je král. Prudší pohyby volantem, silné šlapání na plynový pedál nebo příliš rychlé pouštění spojky, to všechno zapříčiní ztrátu trakce. Musejí pak zasahovat asistenční systémy, které, a to si řekněme na rovinu, fungují občas až příliš horlivě. Když jsou silnice pokryté vrstvou sněhu, klidně uježděného, nemusí to automaticky znamenat, že pojedete krokem. Jenom se snažte vše dělat absolutně plynule, a to platí i pro situace, které svádějí k rychlým pohybům volantem.

Brzděte podřazováním

ABS už mají dnes všechna auta, krom opravdu starých ojetin. Ale než zpomalovat klasickými brzdami, je lepší podřazovat. Na vrcholu prudšího kopce si tam zkrátka dejte třeba trojku a můžete deceleraci lehce pomoci brzdovým pedálem. Jakmile máte na tachometru třeba 40 km/h, klidně podřaďte na dvojku, motor stlačující vzduch vám pomůže velmi plynule přibrzdit.

Zůstaňte v pohybu

Auto, které se hýbe, vyjede namrzlý kopec spíš, než auto, které se rozjíždí z nulové rychlosti. Jakmile zastavíte, musíte se znovu rozjet, což je někdy problém. A platí to i pro vrstvu sněhu na vozovce, která se lépe projíždí, když máte nějakou hybnost. Mimochodem při jízdě v ledu nebo sněhu vyjetých kolejích držte pevně volant a nenechte se rozhodit tím, že to bude trochu házet.

Předvídejte

Vše, co se odehraje na uklouzané vozovce, trvá násobně déle, než na suchém asfaltu. Začnete brzdit a než zastavíte auto, chvíli to potrvá a hlavně manévr zabere mnohem větší vzdálenost. Do zatáčky, do které nevidíte, přijíždějte pomalu, nevíte, jestli nebudete potřebovat prudce zabrzdit. Třeba proto, že v protisměru pojede traktor s radlicí.

Bundu a rukavice s sebou

Když vám klekne auto a venku je třeba 20 stupňů, tak můžete čekat na pomoc klidně dvě, tři hodiny a nic zásadního se nestane. Jenže v zimě je to o dost nepříjemnější, protože termodynamika funguje celkem spolehlivě. Jakmile se v autě přestane topit a venku je pod nulou, velmi rychle začne tělo sužovat chlad. Proto doporučujeme minimálně teplou bundu a rukavice s sebou. Zkrátka počítejte s tím, že na odtahovku budete čekat třeba dvě hodiny venku, tak ať při tom nepromrznete na kost. Rukavice se mimochodem hodí i při výměně kola. Zkuste si chvíli pracovat s kovovým heverem a klíčem na kola v mrazech. Příště povezete minimálně dva páry teplých rukavic, to vám garantujeme.

Zdroj info: caranddriver, motor1.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články