PRÁCE 🧰

Jak vyměnit zapalovací svíčky

21. 4. 2024 2 min. čtení diskuze (1) Tipy a rady

Jeden z úkonů, které se dají bez problémů zvládnout v domácích podmínkách, je výměna zapalovacích svíček. Nic těžkého to skutečně není.

Výměna zapalovacích svíček

Předem doporučujeme, nachystat si svíčky nové a zjistit si, jaký je utahovací moment. Ano, svíčky se dají vyměnit i dotažením „od oka“, ale doporučujeme pokud možno vždy použít momentový klíč a dotáhnout je na moment předepsaný výrobcem svíčky nebo automobilkou. Má to mimo jiné u některých motorů a typů svíček i vliv na to, jak je pak orientované jiskřiště ve válci (to je případ například 1.2 TSI). Při překročení předepsaného momentu může navíc dojít i k utržení svíčky, případně „jen“ natažení tělesa a přerušení odvodu tepla ze svíčky do hlavy motoru. Proto pokud je to jen trochu možné, momentový klíč použijte.

Výměna zapalovacích svíček krok po kroku

  • Odmontujeme kryt motoru, což zpravidla není nic složitého. Lokalizujte svíčky a kabely připojení k nim.
  • Odpojte konektory od svíček, půjde to možná trochu ztuha.
  • Na povolení svíček použijte vhodnou velikost klíče. Ideální je speciální klíč na svíčky. Mělo by to jít poměrně lehce, pokud není svíčka přetažená a nějaké zvíře to nedotáhlo „na krev“.
  • Jakmile máte svíčky venku, můžete namontovat nové. Měly by jít nasadit rukou do závitu a lehce zašroubovat. Dotažení proveďte momentovým klíčem. Svíčky, respektive jejich závity, ničím nemazejte, vedlo by to akorát k tomu, že byste je pak příliš moc dotáhli, a to i při použití momentového klíče.
  • Nasaďte zpět konektory od zapalovacích kabelů.

Jak často měnit svíčky?

Interval je obvykle nastaven výrobcem vozidla a dozvíte se ho v manuálu. Nejčastěji to bývá mezi 30 a 50 tisíci kilometry. Nicméně, že nejsou svíčky v pořádku, poznáte i sami, obvykle má motor po startu neklidný volnoběh a nepravidelný chod. Po zahřátí to může zmizet. Ve vyšších otáčkách pak nemá motor takový výkon jako dřív, lze někdy i zaznamenat, jak svíčky vynechávají. To vše se projeví i na vyšší spotřebě benzínu, stejně tak jako na obtížných startech, zejména v zimě a za nízkých teplot.

Zapalovací svíčky – cena

V závislosti na typu svíčky se bude lišit i její cena. Mění se vždy pokud možno všechny svíčky najednou, takže částku je potřeba vynásobit počtem válců, u některých motorů jsou svíčky dvě na válec. Ale to už je opravdu spíš taková specialita. Svíčku koupíte od zhruba stokoruny, ale její cena se může vyšplhat až k tisícovce, u nějakých speciálních i přes tuto sumu. Když si vezmeme relativně běžné auto, jako je třeba Octavia s motorem 1.4 TSI, pak dáme za německou svíčku Bosch 320 korun, originální náhradní svíčka Škoda vychází na 478 korun.

Zdroj info: carmechanic, carwow, škoda.
Zdroj médií: Depositphotos.
K69, 21. 4. 2024 11:15
Za posledních 40 let jsem dotáhnul stovky svíček a ani jednou jsem závit nepoškodil. A přiznám se, že jsem neviděl mechanika, který by to dělal. Výrobci na to pamatují a udávají úhel s jakým se dotahují nové i použité svíčky (použitá obvykle 15°, nová až 120°), často i na krabičce. Co považuji za daleko důležitější je nepovolovat svíčky na horkém motoru (hrozí zničení závitu) a také to, že prostor kolem svíček je třeba před demontáží očistit (nastříkat čistič, počkat a vyfoukat kompresorem), jinak napadají nečistoty do válce. U klasických svíček je také potřeba překontrolovat/nastavit vzdálenost elektrod podle doporučení výrobce. A v neposlední řadě vyndaná svíčka hodně napoví o stavu motoru, nebo konkrétního válce.

Podobné články