Jeden z úkonů, které se dají bez problémů zvládnout v domácích podmínkách, je výměna zapalovacích svíček. Nic těžkého to skutečně není.
Jak vyměnit zapalovací svíčky
Články na téma výměna autodílů:
- Klínový řemen - kdy ho vyměnit a co se stane, když praskne?
- Výměna homokinetického kloubu
- Originální autodíly vs. druhovýroba: Co se vyplatí?
- Výměna xenonové výbojky
- Jak sundat a vyměnit hlavici řadící páky
- Výměna gufer ventilů bez sundání hlavy
- Originální autodíly – kdy je zvolit a kdy sáhnout po druhovýrobě?
- Jak vyměnit vzpěry kufru
- Výměna hlavice řadící páky
- Výměna zapalovacích svíček - právě čtete
- Výměna nápravy na vozidle Škoda Octavia 1: Jak na to?
Předem doporučujeme, nachystat si svíčky nové a zjistit si, jaký je utahovací moment. Ano, svíčky se dají vyměnit i dotažením „od oka“, ale doporučujeme pokud možno vždy použít momentový klíč a dotáhnout je na moment předepsaný výrobcem svíčky nebo automobilkou. Má to mimo jiné u některých motorů a typů svíček i vliv na to, jak je pak orientované jiskřiště ve válci (to je případ například 1.2 TSI). Při překročení předepsaného momentu může navíc dojít i k utržení svíčky, případně „jen“ natažení tělesa a přerušení odvodu tepla ze svíčky do hlavy motoru. Proto pokud je to jen trochu možné, momentový klíč použijte.
Výměna zapalovacích svíček krok po kroku
- Odmontujeme kryt motoru, což zpravidla není nic složitého. Lokalizujte svíčky a kabely připojení k nim.
- Odpojte konektory od svíček, půjde to možná trochu ztuha.
- Na povolení svíček použijte vhodnou velikost klíče. Ideální je speciální klíč na svíčky. Mělo by to jít poměrně lehce, pokud není svíčka přetažená a nějaké zvíře to nedotáhlo „na krev“.
- Jakmile máte svíčky venku, můžete namontovat nové. Měly by jít nasadit rukou do závitu a lehce zašroubovat. Dotažení proveďte momentovým klíčem. Svíčky, respektive jejich závity, ničím nemazejte, vedlo by to akorát k tomu, že byste je pak příliš moc dotáhli, a to i při použití momentového klíče.
- Nasaďte zpět konektory od zapalovacích kabelů.
Jak často měnit svíčky?
Interval je obvykle nastaven výrobcem vozidla a dozvíte se ho v manuálu. Nejčastěji to bývá mezi 30 a 50 tisíci kilometry. Nicméně, že nejsou svíčky v pořádku, poznáte i sami, obvykle má motor po startu neklidný volnoběh a nepravidelný chod. Po zahřátí to může zmizet. Ve vyšších otáčkách pak nemá motor takový výkon jako dřív, lze někdy i zaznamenat, jak svíčky vynechávají. To vše se projeví i na vyšší spotřebě benzínu, stejně tak jako na obtížných startech, zejména v zimě a za nízkých teplot.
Zapalovací svíčky – cena
V závislosti na typu svíčky se bude lišit i její cena. Mění se vždy pokud možno všechny svíčky najednou, takže částku je potřeba vynásobit počtem válců, u některých motorů jsou svíčky dvě na válec. Ale to už je opravdu spíš taková specialita. Svíčku koupíte od zhruba stokoruny, ale její cena se může vyšplhat až k tisícovce, u nějakých speciálních i přes tuto sumu. Když si vezmeme relativně běžné auto, jako je třeba Octavia s motorem 1.4 TSI, pak dáme za německou svíčku Bosch 320 korun, originální náhradní svíčka Škoda vychází na 478 korun.
Zdroj médií: Depositphotos.