Jak funguje obnova smluv v autopojištění

8. 7. 2022 2 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Pojištění motoristy Jak vybrat pojištění vozidla Základní info k pojištění vozidel

Každá pojistná smlouva, kterou člověk uzavře, má určitou lhůtu trvání, pokud ve smlouvě není uvedeno jinak. Tu klient může prodloužit nebo před výročím zrušit. Například, pokud se vám nebude líbit navýšení ceny povinného ručení v rámci zdražování, můžete smlouvu vypovědět.

Jak funguje obnova smluv v autopojištění

Pojistné smlouvy na auto se uzavírají obvykle na dobu určitou, v případě autopojištění je to jeden rok, a proto je nutná jejich obnova nebo jinak řečeno prolongace. V českém překladu se jedná o prodloužení stávající smlouvy. Pokud uzavíráte tedy pojistku na jeden rok, je nutné si ohlídat její konec, abyste případně pojištění prodloužili. Jinak pokud nebudete reagovat na dopis od pojišťovny, případně nebude zájem na vaší straně, smlouva zanikne.

V takových případech ale pozor, neboť pokud je ukončena smlouva k povinnému ručení, je nutné zařídit okamžitou náhradu - tedy pojištění nové. Jinak byste nemohli s vozidlem vyrazit na silnice. Navíc pokud by se stala dopravní nehoda, museli byste škody zaplatit ze své kapsy, neb auto nebylo v době incidentu pojištěno a kromě toho by vás čekala ještě tučná pokuta.

Obnovit smlouvu lze dvěma způsoby. Může se automaticky prolongovat, což znamená, že ke konci dne výročí – tedy dne uzavření pojistky – se automaticky prodlouží, bez námitek. Tady klientovi náleží lhůta do 42 dní před koncem výročí, kdy smlouvu může zrušit nebo vypovědět. Doručí-li se žádost na pojišťovnu 41. den před výročím, není jí vyhověno, neb dorazila pozdě. A je nutné počkat na nový časový úsek.

Pokud klient nemá, co by na smlouvě měnil, nemusí se o nic starat a pojišťovna smlouvu prodlouží na další rok. Nicméně, aby k tomuto automatickému prodloužení mohlo dojít, musí tak být sjednáno v pojistné smlouvě. Pokud v ní informace (požadavek k prolongování) není, pojistka zaniká dnem výročí – na to si tedy dejte pozor. Lze to ale napravit druhou možností obnovení.

Zde se jedná o klasické obnovení, které přichází na řadu, pokud klient nemá ve smlouvě automatickou prolongaci, ale s pojistkou je spokojený a nemá zájem na tom, aby zanikla. V takovém případě je nutné kontaktovat pojišťovnu a požádat ji o prodloužení smlouvy. V některých případech se ozve pojišťovna sama a klientovi nabídne, zda-li pojistku chce ukončit nebo prodloužit.

Zdroj info: odborník z pojišťovnictví.
Zdroj médií: Depositphotos.
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je foťák v ruce. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články