Jak dlouho vydrží pneumatiky a jak jejich životnost prodloužit?

28. 8. 2020 4 min. čtení Tipy a rady

Jednou z položek, která má vliv na náklady za provoz automobilu, jsou pneumatiky. Jejich životnost není nekonečná a jednou za čas je zkrátka potřeba obutí vyměnit. Dobrou zprávou ale je, že celkovou výdrž plášťů má řidič možnost dost zásadně ovlivnit.

Ale hezky od začátku. Jakkoliv se budete k obutí vozu chovat v rukavičkách, existuje jistá hranice, kdy je lépe klidně i nejeté gumy vyměnit za nové. Maximální doba, po kterou se lze spolehnout na vlastnosti směsi, je šest let. Poté už nelze říct, jestli guma není zteřelá, či vlivem vnějších podmínek nezměnila své chování natolik, aby se jízda po ní nestala nebezpečnou.

Šest let je maximum

Pokud se tedy smíříme, s nějakým šestiletým limitem, jsou zde další faktory, které ale mají vliv spíše na opotřebení, ne na změny materiálu a jeho degradaci. Tím zcela nejzásadnějším je způsob jízdy. Kdo se holt z křižovatek rozjíždí hodně zostra a s kvílejícími gumami, ten může očekávat že potřebnou hloubku vzorku "pokoří" dost rychle. To stejné platí samozřejmě i pro prudké brzdění. Zatáčky projížděné na hraně smyku se na opotřebení taktéž umí podepsat, ale zdaleka ne tolik, jako právě prudké rozjezdy a zpomalování. Zcela ideální je samozřejmě co nejplynulejší jízda, dost podobná té, když se jede "na spotřebu".

Dalším zásadním faktorem je zatížení vozu. Kdo jezdí s plným kufrem a třemi pasažéry na palubě, ten holt pláště "sežere" dřív než ten, kdo jezdí většinu času sám. Jakkoliv je jízda v jednom člověku autem podle ekologů špatná, tak pneumatiky při ní trpí nejméně.

Za tepla je to horší

Pryž samozřejmě mění své vlastnosti s okolními podmínkami, zejména s teplotou. U té platí, že čím je vyšší, tím stoupá i opotřebení. U letních pneumatik je sice za teplot kolem 30 °C lepší trakce než třeba kolem nuly, ale lepší přilnavost = zvýšené opotřebení. Můžete si i sami všimnout, že za tepla se kola při prudkém rozjezdu neprotáčejí tolik. To je právě způsobeno tím, že směs změkne, snadněji se "zakousne" do asfaltu a plášť se jakoby na asfalt víc přilepí. Za veder se tedy ještě opatrněji rozjíždějte, jakékoliv protočení kol z nich ubírá vzorek dost zásadním způsobem.

Pneumatiky

Bacha na povrch

S trakcí hodně souvisí i povrch, po kterém se pneumatiky otáčejí. Hladký, neporézní, tvrdý asfalt je ideální. Naproti tomu takové ty červené nebo modré pruhy asfaltu se speciálním nástřikem, které je možné vidět nejčastěji před přechody, působí jako struhadlo. Právě před přechody jsou z toho důvodu, že při případném prudkém brzdění díky své hrubosti tření ještě zesílí a pomohou tak snížit rychlost vozidla, které by chodce mohlo ohrozit. Zejména na takovém povrchu se opravdu zprudka nerozjíždějte, povrch plášťů totiž obrušuje s razancí kvalitního pilníku.

Rozhoduje i podvozek

Svůj zásadní podíl má na rychlosti opotřebení pneumatik i jejich správně nahuštění a stav podvozku. Jízda po přehuštěných i podhuštěných gumách jim dává dost zabrat, stejně tak, jako rozhozená geometrie či obecně špatný stav podvozku. To poznáte poměrně snadno, ale často bohužel pozdě - nepravidelně se sjíždějící běhoun, většinou na vnitřní straně. Takže zatímco vnějšek, tedy bohužel ta lépe viditelná strana, je jako nový, tak to, co je očím ukryto v hlubinách podběhů, může vypadat jako závodní plášť bez vzorku. Vyplatí se tedy krom správného tlaku kontrolovat i to, jestli je opotřebení rovnoměrné.

Abychom vyjádřili životnost pneumatik nějakou hodnotou, tak za předpokladů, že je vůz zcela v pořádku, lze na jedné sadě najet klidně 50-80 tisíc kilometrů. Pokud kupujete nejlevnější obutí, které navíc trpí prudkými rozjezdy a razantním brzděním, může tato hodnota klesnout klidně na 15-20 tisíc.

Zdroj médií: Pxhere

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční auto-moto nabídky. Chcete o nich vědět?