Víte, co dalšího skrývá bočnice pneumatiky? Zjistit můžete například její životnost nebo trakci, aniž byste se museli koukat na internet.
Jak zjistit trakci a životnost pneu? Podívejte se na bočnici pneumatiky
Články na téma životnost pneumatik:
- Životnost celoročních pneumatik
- Stáří pneumatiky a kdy už je plášť na výměnu?
- Životnost celoročních plášťů
- Stáří pneumatiky a kdy už je třeba plášť vyměnit?
- Boule na pneumatice - jak vzniká a dá se s tím něco dělat?
- Jak dlouho vydrží pneumatiky a jak jejich životnost prodloužit?
- Životnost zimních pneumatik - co na to má vliv, jak ji prodloužit?
- Hlučnost pneumatik: Příčiny a jak to napravit
- Životnost pneumatiky - jak ji lze prodloužit?
- Maximální stáří pneumatik
- Maximální stáří pneumatik
- Jak zjistit trakci a životnost pneu? Mrkněte se na bočnici pneumatiky - právě čtete
- Stáří pneumatik: Kdy vyměnit pneu za nové?
- Proč nejezdit na starých pneumatikách - již brzy
Bočnice pneumatiky toho obvykle prozradí mnohem více, než si vlastně myslíte. Kromě rozměru, značky a indexu rychlosti najdete na bočnici pláště také označení UTQG, která se skládá ještě ze tří částí. Jednou z nich je informace o opotřebení dezénu, teoreticky „jak dlouho“ vám pneumatika vydrží. Výrobci zde dále uvádějí informace o trakci na mokru a odolnosti vůči teplotám. Toto označení vymyslela americká společnost, aby tím pomohla zvýšit bezpečnost na silnicích. I přes to, že v Evropě není tento systém povinný, většina výrobců je stejně uvádí.
Jak rozšifrovat informace na bočnici
Systém funguje opravdu jednoduše – pomocí tří písmen a jednoho čísla zjistíte, jak dlouho vám pneumatiky vydrží (treadwear – opotřebení dezénu), jak dobře si poradí s trakcí (traction – trakce) a jak zvládají vysoké teploty (temperature – teplota). Díky tomu si můžete vybrat pneumatiky, které nejen skvěle sednou vašemu vozu, ale také odpovídají vašemu stylu jízdy a klimatickým podmínkám, ve kterých jezdíte.
Také čtěte
Opotřebení dezénu, takzvaný treadwear se v praxi zjišťuje poměrně jednoduše. Testující vzali pláště a otestovali je na standardizovaném okruhu. Podle toho, jak dlouho pneumatika na okruhu vydržela, takovou dostala známku. Čím vyšší číslo bylo, tím lépe se pneumatika vedla. Tudíž například pneumatika s údajem „treadwear 600“ by teoreticky měla vydržet třikrát déle než ta s hodnotou 200.
Jak se s Treadwearem doopravdy podvádí?
Samozřejmě to není vždy úplně přesné, vždy záleží na mnoha proměnných a okolních faktorech. Faktory, které mohou ovlivnit nájezd kilometrů, je například styl ježdění. Ale v porovnání můžete mít alespoň hrubou představu o tom, jestli najedou víc nebo míň.
Výrobci pneumatik rádi zdůrazňují index opotřebení dezénu, který se může pohybovat od 100 do klidně i přes 700. Ale pozor, s těmito čísly je velmi jednoduché manipulovat. Pneumatiky se zkoušejí na nějakých 11 500 kilometrech na okruhu v USA. Výsledky testu pak slouží k odhadu životnosti pneumatiky. Jenže tenhle test má na starost samotný výrobce pneumatik a nikdo nezávislý ho nekontroluje.
Takže porovnávat index opotřebení od různých značek pneumatik? Může to být dost nepřesné, ne-li úplně k ničemu. Výrobce A tudíž napíše na pneumatiku číslo 300 a výrobce B na tu se stejným opotřebením dá číslo 500, protože to podle jeho tabulek zkrátka „vychází jinak“. Zkrátka, na tyhle údaje se úplně nespoléhejte. Lepší je poradit se s odborníkem, který vám doporučí pneumatiky podle vašeho stylu jízdy a terénu, po kterém nejčastěji jezdíte.
Zdroj médií: Depositphotos.