Co je to blow-off ventil

3. 5. 2022 4 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech

Každé turbodmychadlo je stavěné na určitý motor. To znamená, že musí dodávat při nějakých otáčkách potřebný tlak. Jenže se může stát, že toho tlaku je v určitých chvílích až moc. A blow-off ventil toto umí docela jednoduše vyřešit.

Co je Blow-off ventil turba

Turbo nám zvyšuje při své činnosti tlak v sací části a žene tedy do motoru více vzduchu. Více vzduchu společně s vyšším množstvím paliva = vyšší výkon motoru. Vzduch tedy projde přes filtr sání, potrubím do kompresorové části turba, kde dojde k jeho stlačení. Pak následuje intercooler (a taky nemusí, záleží na autě), poté přes škrtící klapku a kolem ventilu se dostane do válce. Před anebo za ventilem je samozřejmě smísen s rozprášeným palivem.

Zavřená klapka

Pakliže řidič šlápne na plyn, otevře se zmíněná škrtící klapka, aby mohl vzduch do motoru volně proudit. Poloha škrtící klapky už není většinou přímo závislá na poloze plynového pedálu (dříve ji ovládalo na přímo lanko), ale bývá ovládána elektronicky a její polohu určuje řídící jednotka v závislosti na tom, co si o požadavku na přidání plynu myslí bruselští úředníci. I tak se ale otevírá a zavírá víceméně podle toho, kolik motor aktuálně potřebuje vzduchu.

A tady právě nastává „drobný“ problém. Při zavření klapky totiž přestane motor odebírat vzduch, zvedne se ještě o trochu jeho tlak a zůstane uvězněn v celé sací části motoru od kompresního kola po klapku. Což by nebylo nic hrozného, jenže je to problém pro turbo - vznikne mu vlastně svým způsobem protitlak, který brzdí roztočený střed. A to tak, že ho může dokonce během třeba dvou sekund zcela zastavit, což mu rozhodně neprospívá a může dokonce dojít k jeho poškození - typicky to odskáčou axiální ložiska. Každopádně má další přidání plynu za následek nutnost nového roztočení turba, což chvíli trvá. Obecně je ideální, když se turbo točí na spodní hranici pracovních otáček, které přidáním plynu zvýšíme a začne být cítit, že turbodmychadlo „zabralo“. Příliš nízké otáčky turba způsobují jev známý jako turbodíra, což se konstruktéři motorů snaží co nejvíce eliminovat.

Tlak fuj, tlak pryč

Proto, aby k výše popsané situaci nedocházelo, vymysleli důvtipní inženýři blow-off ventil, který vlastně nedělá nic jiného, než že upouští přetlak. Je umístěn před klapkou sání a ve chvíli, kdy dojde k překročení nastaveného tlaku, ventil se na okamžik otevře a upustí ho. Samotný ventil pracuje velmi jednoduše - je v něm pístek, na který tlačí pružina, která ho přidržuje zavřený. Pakliže ale tlak naroste natolik, že pístek pružinu přetlačí, pístek se pohne a otevře kanálek, kterým jde vzduch a tedy i přebytečný tlak ven. Tohle řešení se používá jak u turbodieselů, tak u turbobenzínových motorů.

Jsou dvě možnosti, kam může vzduch z ventilu jít. Tou první a konvenčnější je sání před turbem, což je řešení u většiny konvenčních automobilů. Vzduch už je jednou přefiltrovaný, takže může jít někam mezi filtr a sací část turba, kde se znovu zužitkuje. Druhou variantou je blow-off ventil, který pustí vzduch prostě pryč, tedy někam pod přední kapotu, což je jedna z nejčastějších úprav při tuningu. Tomuto řešení se říká také atmosférický blow-off ventil. Upouštění vzduchu je často spojeno s akustickým efektem a ono v určitých kruzích fanoušků aut pískavé „půůůů“ je vysoce ceněné a svědčí o vytříbeném vkusu majitele opulentního povozu. Ti, co mají atmosféricky plněný motor, blow-off ventil bez turba logicky použít nemohou. Ke koupi jsou ale i speciální ventily, které umí zvuk upouštěného vzduchu simulovat. Takže auto bude znít i bez turbodmychadla, jakože blow-off ventil má.

Existují dokonce i blow-off ventily, které jsou sekvenční a mají dva upouštěcí kanálky - jeden se otevírá při nižším tlaku a při vyšším se otevře i druhý. A jsou také blow-off ventily, které pustí část vzduchu zpět do sání a část ven z okruhu. Samozřejmě se časem začaly ventily i ladit, takže je možné vybrat si z více různých akustických projevů.

Problémy spojené s blow-off ventilem

Nutno poznamenat, že spousta motorů má s otevřeným blow-off ventilem jako dodatečnou úpravou trochu problém. Samo o sobě to vlastně ani ničemu neškodí, ale konstruktéři při vývoji daného agregátu s tím dodatečně recirkulovaným vzduchem v sání po zavření plynu tak trochu počítali. Podle toho také byla naprogramována řídící jednotka motoru. Ta obvykle díky váze vzduchu pozná, že něco najednou není, jak má být a vyhodí chybu. Může se to stát a nemusí. Pakliže tato situace nastane, je nutná další úprava, tentokrát softwarová. Koupí a montáží blow-off ventilu si tak lze zadělat na další problémy a s tím spojené investice.

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice. Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články