PRÁCE 🧰

Ventil N75 - k čemu slouží a jak se pozná jeho závada?

17. 5. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Ventily turba

Závad, které se mohou na turbodmychadle stát, je několik. Proto je dobré vědět, jak se která projevuje a na co se připravit. Trochu specifickým prvkem je ale ventil N75, který dokáže také pozlobit. A často na něj při závadě regulace padne podezření neprávem.

Ventil N75 - k čemu slouží a jak se pozná jeho závada?

Ventil N75 je produktem vývoje koncernu VW, který kdysi hledal způsob, jak nějak rozumně regulovat turbodmychadlo, respektive jeho vliv na průběh výkonu motoru. První turbomotory byly totiž takové to klasické „nic, nic, kopanec do zad”, což sice ocení devatenáctiletý majitel golfa po dědečkovi, když se snaží oslnit rozpačitou slečnu, ale normální řidič má radši spíš plynulý nástup výkonu a jeho lineární gradaci.

K tomu, abychom mohli jemně regulovat tlak a objem plynů, které jdou na turbínové kolo, se nejvíce osvědčila proměnná geometrie. Ta umí být velmi citlivá. Pro její ovládání se docela dobře hodil podtlakový ventil, zavíráním a otevíráním tahá za ovládací tyčku. Ta poté otáčí ovládacím kroužkem a tedy i lopatkami. Jenže čím plynule ovládat podtlak ventilu, že? No přeci ventilem N75!

Ventil turba a ventil N75

N75 je typicky napojen na vývěvu auta, která vytváří podtlak primárně pro posilovač brzd. Z ventilu N75, který umí podtlak regulovat, jde hadička do podtlakového ventilu turba. Pakliže tento ventil turba nemá žádný podtlak, je geometrie zavřená (ona není jakože úplně zavřená, ale je nastavena na minimální průtok). Ve chvíli, kdy řidič nastartuje, vůz si vytvoří podtlak a čím je tento podtlak větší, tím více je geometrie turba otevřená. Jenže vývěva auta tvoří podtlak o hodnotě -0,85 baru a tato hodnota je víceméně konstantní. Proto musí do hry vstoupit ventil N75, aby podtlak reguloval a pouštěl ho dál do ventilu turba, který ovládá geometrii. N75 je tedy řídící jednotkou ovládaný regulační prvek mezi vývěvou a podtlakovým ventilem turba.

Je dobré vědět, že ventil N75 je „hloupý“ a řídící jednotka není schopna z něj zjistit hodnotu tlaku. Je schopna jen tlak (respektive podtlak) jeho prostřednictvím regulovat a to v rozmezí zhruba -0,65 baru (plně otevřená geometrie) po -0,25 baru (mez, kdy se geometrie začne otevírat).

Falešná obvinění

A teď k tomu, proč je někdy N75 falešně obviňován, zejména když začnou kolísat otáčky při ustálené jízdě. Tento jev totiž krom špatných vstřikovačů nebo zaneseného EGR ventilu může způsobovat právě vadný N75. Jenže to nemusí být vůbec jeho vina! Může to způsobovat špatná vývěva. A turbodmychadlo, respektive ovládání geometrie je první projev. Řidič nemá šanci nic poznat na brzdném účinku, protože jejich posilovač má zásobník a vývěva, která odchází, ho většinou zvládne naplnit bez problémů (jen ho prostě plní déle). Jenže ventil N75 žádný zásobník nemá a jenom redukuje podtlak vývěvy. Pakliže ale vývěva nefunguje správně, je ventil tímto ovlivněn a chybu v podstatě posílá dál - bude regulovat, ale podtlak, který přes něj půjde, bude kolísat. Nakonec se to tedy přenese na ventil ovládání geometrie turba a ta bude neustále cukat geometrií, takže budou i při jízdě konstantním tempem kolísat i otáčky turba.

Je docela spolehlivý

Samotný ventil N75 není nijak extra poruchový, ale samozřejmě je v něm elektronika, takže určitou mez životnosti má. V případě, že tedy vyloučíte vstřiky a EGR, ale stále vám kolísají otáčky, podívejte se ještě, jak je na tom vývěva. Případná výměna ventilu N75 sice není nijak drahá (10 minut práce a cca 600-1400 korun za ventil), ale dost možná byste ji dělali zbytečně.

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice.
Zdroj médií: VAG247.

Podobné články