🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Ventil N75 – funkce a závady

20. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Ventily turba

Existuje velmi často opomíjená součástka, která může způsobovat problémy se regulací turbodmychadla. Stejně se na ni někdy svádějí problémy, za které nemůže. Je to ventil N75.

Ventil N75 – funkce a závady

Turbodmychadlo potřebujeme ideálně jemně regulovat. Podtlakový nebo přetlakový ventil jsou sice fajn, fungují poměrně spolehlivě, ale mají jen dvě polohy. Zabráníme sice tomu, aby turbo mělo příliš vysoké otáčky, ale co se děje před otevřením obtokového ventilu, ovlivnit nedokážeme. Proto přišla regulace pomocí proměnné geometrie lopatek regulujících tlak a rychlost plynů, které jdou na turbínové kolo. Ovládacím kroužkem pohybujeme buď pomocí serva, nebo můžeme využít podtlak vývěvy.

Ventil N75 a jeho funkce

Problém s plynulou regulací pod tlakem je ten, že v autě máme k dispozici jenom konstantní podtlak vývěvy o hodnotě zhruba -0,85 baru, který si vývěva vytvoří v okamžiku, kdy řidič nastartuje motor. My ale potřebujeme geometrii regulovat plynule, a to v rozmezí -0,65 baru pro plně otevřenou, až po -0,25 baru pro zcela zavřenou polohu, respektive moment, kdy se začne otevírat. Pro vysvětlení – neznamená to, že by pod -0,25 baru byla úplně uzavřená a neprůchodná pro výfukové plyny. Je jenom přivřená do krajní polohy, zcela uzavřená není vlastně nikdy.

Abychom tedy plynule mohli regulovat podtlak, vstupuje do hry elektromagnetický ventil N75. Ovládá ho řídící jednotka a je to regulační prvek podtlaku. Že ho řídící jednotka může ovládat však neznamená, že by N75 byl nějak chytrý. Není! Řídící jednotka neví, jestli funguje správně, protože z ventilu samotného není schopna tlak odečítat. Je schopna akorát diagnostikovat chybu podle tlaku za turbem, který neodpovídá tomu, jak by měly být natočené lopatky regulace. Řídící jednotka tedy netuší, jestli je špatná regulace, ventil nebo třeba vývěva. Podezření tedy padá obvykle na regulaci samotnou.

Jak poznat špatný ventil N75

Pakliže je špatná vývěva, nemusí se to nijak jinak projevovat, akorát právě na ventilu N75. Posilovač brzd má zásobník tlaku a pokud řidič nebude brzdit opakovaně a intenzivně, zvládne ho vývěva naplnit. Jenže N75 žádný zásobník nemá, jenom redukuje podtlak způsobený vývěvou. Nezvládne-li vývěva požadovaný konstantní podtlak, ale naopak hodnota kolísá, ventil to neví, ale jenom tuto chybu přenese dál, a to ne regulaci turbodmychadla. Ta začne haprovat způsobem, že otevírá a přivírá, což se projeví na výkonu motoru a jeho nástupu. Jízda konstantní rychlostí bude vypadat tak, že otáčky budou kolísat a auto bude pocukávat.

Výměna a cena ventilu N75

V případě poruchy ventilu není výměna nic složitého, dá se to zvládnout za pár minut. Ventil 75 stojí něco přes tisícovku. Jeho životnost je však obvykle docela velká a porouchá se opravdu jenom málokdy.

Zdroj info: turba.cz.
Zdroj médií: VAG247.

Podobné články