🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Olej v intercooleru má někdy velmi nenápadnou příčinu

16. 4. 2024 2 min. čtení diskuze (3) Tipy a rady

Mezichladič stlačeného vzduchu nám ochlazuje vzduch, který natlakuje turbo. Problém je, když v intercooleru najdeme olej. Co to značí?

Olej v intercooleru má někdy velmi nenápadnou příčinu

Články na téma intercooler:

  1. Jak vyčistit intercooler
  2. Co je intercooler aneb mezichladič stlačeného vzduchu
  3. Olej v intercooleru – co je příčinou? - právě čtete
  4. Jak vyčistit starý intercooler? - již brzy

Abychom z přeplňování vytřískali co nejvíc, montuje se mezi turbo a motor mezichladič stlačeného vzduchu. Není to příliš přesný název, pojem „intercooler“ popravdě dřív označoval něco trochu jiného než dnes, ale to není podstatné. Důležité je, že tento chladič nám ochladí stlačený a ohřátý vzduch. Do motoru tak vstupuje s nižší teplotou, což ho pomáhá ochlazovat. Při stejném objemu navíc dostaneme do motoru molekul kyslíku více, protože plyny se při zahřátí roztahují a při ochlazení se jejich objem zase zmenšuje.

Olej v intercooleru má někdy velmi nenápadnou příčinu

Střed turbodmychadla

Problém je, pokud v intercooleru nebo kdekoliv za dmychadlovým kolem zjistíme přítomnost oleje, tedy například v trubce, která je mezi turbem a intercoolerem. Takhle – do jisté míry je to normální, turbodmychadlo malou část maziva propouští zcela přirozeně. Systém to není stoprocentně těsný, střed je od obou částí, kudy proudí výfukové plyny/vzduch, oddělen těsnícími kroužky a v podstatě labyrintem.

Turbodmychadlo – pronikání oleje do intercooleru

Jak se olej dostane do intercooleru?

To, jak mazivo proudí do kluzných ložisek a pak volně odtéká z turba dál, je do značné míry závislé na správném tlaku. Pokud přiškrtíme hadici, kterou jde olej do turbodmychadla, bude hůře mazané. Pakliže přiškrtíme hadičku, kterou teče mazivo ven, vznikne nám malý přetlak oleje ve středu turba a olej pak bude mít tendence se přes těsnění (tedy ty zmíněné kroužky) dostávat ven. A to jak do výfuku, tak zejména do sání. I při malém přetlaku bude dmychadlové kolo doslova vytahovat mazivo ze středu turba a logicky ho bude distribuovat ve směru proudění vzduchu, tedy směrem do intercooleru, stejně tak bude pronikat do části výfukové, což může zapříčinit vyšší kouřivost motoru. Tu zvedá samozřejmě i olej v intercooleru, protože tudy proniká a je součástí spalovacího procesu.

Příčina oleje v intercooleru

Dostáváme se tedy k časté a velmi nenápadné příčině toho, co způsobuje průnik maziva do intercooleru, kde se postupně začíná usazovat na dně a doslova ho plní jako nějaký zásobník oleje. Stává se u starších ojetin, že hadička odtoku oleje z turba zteří a smrští se. Bývá opletená, takže z vnějšku to není tak nápadně vidět. I malé smrštění ale stačí k rozhození tlakových poměrů, takže olej neodtéká tak snadno a proniká právě do sací části. Výměna hadice zpětného vedení oleje teda může být řešením. Obecně to u starších ojetin doporučujeme v případě výměny nebo repase turba udělat preventivně.

Další možnou příčinou je netěsnící střed a celkové opotřebení turbodmychadla. Ve chvíli, kdy má najeto třeba 300 tisíc kilometrů, je to poměrně obvyklá příčina. Řešením je repase, ta vyjde na pár tisíc korun, nové turbo kupovat nemusíte, vychází to zbytečně draho.

Zdroj info: turba.cz, rheinmetall, garrett, ms-motorservice.
Zdroj médií: Depositphotos, Rehinmetall, ms-motorservice.
K69, 17. 4. 2024 10:41
99% aut s turbem co mají už něco najeto bude mít v mezichladiči (pokud ho má) nebo prostě v nejnižším bodu tlakových hadic. olej Z toho si troufnu říct, že 95% bude mít turbo v "pořádku" (tedy ve stavu kdy ještě nemá smysl ho repasovat). Jak je zmíněno v článku je to normální. Podstatné je, aby ho nebylo tolik, že se může ve větším množství dostat do sání, protože by to znamenalo destrukci motoru. Nejpodstatnější informace, která ale chybí, je nutnost alespoň jednou za čas olej vylít a případně vyměnit poškozené hadice. Guma bývá naleptaná olejem a u starších aut pak dochází k prasknutí.
Jan, 16. 4. 2024 17:45
Opět jen částečná pravda, tyto stránky by měli zakázat
Jakub Mokříš, 16. 4. 2024 17:52
Dobrý den, v čem je ta pravda jenom částečná? Díky, autor

Podobné články