🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Bezpečná vzdálenost mezi vozidly – co platí

12. 4. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Bezpečnost na silnicích. Velmi důležité téma, které se prakticky denně sleduje. S tím ale souvisí i problematika bezpečné vzdálenosti mezi vozidly.

Bezpečná vzdálenost mezi vozidly

Články na téma bezpečné chování na silnici:

  1. Tažení auta na laně: Návod, jak na to
  2. Přeprava jízdních kol autem
  3. Předjíždění cyklisty na plné čáře
  4. Co platí o reakční době řidiče
  5. Bezpečná vzdálenost mezi vozidly - právě čtete

Statistiky ukazují, že každý rok se na tuzemských silnicích stane zhruba 5 tisíc nehod, které souvisí s nedodržením bezpečné vzdálenosti. I přesto ale legislativa České republiky tak trochu spí, neboť tento termín není v praktické rovině nikde konkrétně definován. Není tedy z hlediska právních předpisů jasné, o jakou vzdálenost v praxi konkrétně jde.

Přitom nedodržení bezpečné vzdálenosti se v pomyslném žebříčku příčin dopravních nehod v České republice téměř s železnou pravidelností umisťuje na vrchních patrech. Policie České republiky v roce 2022 řešila celkem 5 156 dopravních nehod, ke kterým došlo právě kvůli nedodržení pravidla bezpečné vzdálenosti, což je zhruba asi 5 procent všech incidentů.

Dalších několik desítek, stovek a možná i tisíců dopravních nehod nemuselo být Policii České republiky ani nahlášeno. Reálné číslo z České republiky tedy může být ještě o mnoho vyšší a podobně na tom jsou i další okolní země, které jsou součástí Evropské unie.

Co říká zákon

Zákonné předpisy každopádně problematiku bezpečné vzdálenosti stanovují poměrně vágně. Zákon o silničním provozu v tomto ohledu říká následující: „Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.“

Je tedy jasné, že zákon podobně jako v jiných případech není dostatečně konkrétní a je tedy v tomto ohledu problém s určením, co vlastně bezpečná vzdálenost je. Dopravní experti ale mají na tuto otázku poměrně důležitou radu – pravidlo dvou sekund. Jde totiž o čas, který by měl každému řidiči stačit k zabrzdění nebo k jiné podobné pohotové reakci na překážku, jež se na silnici zrovna nachází.

Odborníci říkají, že pravidlo dvou vteřin je v praxi jednodušší než poměrně složité odhadování vzdálenosti mezi vozidly. V tomto ohledu tedy říkají, že řidiči by si na cestách měli vybrat nějaký statistický objekt, například nějaký strom. Od chvíle, kdy jej řidič před vámi mine, by měly uběhnout alespoň dvě vteřiny, než se k němu jako řidič dostanete i vy. Pokud se toto pravidlo splní, měl by být bezpečný rozestup mezi vozidly na silnici zaručen.

Kdy pravidlo dvou sekund neplatí

V některých případech ale může dojít i k jeho narušení. To souvisí kupříkladu se situací, kdy se řidič dostatečně nevěnuje řízení. Pravidlo dvou sekund zároveň vychází z toho, že vůz je po technické stránce zcela v pořádku.

Některé faktory ale reakci a samotné brzdění mohou značně negativně ovlivnit. Jde třeba o únavu, stres, špatnou náladu, agresivitu, strach z řízení, vyšší věk, vliv drog, alkoholu nebo nepříliš komfortní podmínky k řízení. Zmínit je však potřeba také špatný stav brzd, těžký náklad, sníh, námrazu, mokrou vozovku nebo sjeté pneumatiky.

Pokud řidič bojuje s nějakým výše uvedeným jevem, měl by tomu svou jízdu přizpůsobit a rozestup mezi vozidly zvýšit, a to klidně i dvojnásobně. Jinak se totiž zbytečně vystavuje možnému riziku dopravní nehody, se kterou mohou v krajním případě souviset i zranění nebo materiální škody.

V každém případě platí, že bezpečná vzdálenost mezi vozidly přispívá k předcházení řetězových nehod, zmírňuje následky a přispívá k plynulé jízdě. Výzkumy rovněž ukazují, že bezpečná vzdálenost mezi vozidly rovněž zamezuje tvorbě dopravních zácp. Zároveň v takové situaci se nemusíte bát, že by vás potkala nějaká sankce od dopravní policie. Zvlášť v zahraničních státech jsou totiž policisté na dodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly často velmi hákliví.

Zdroj info: zakonyprolidi.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články