PRÁCE 🧰

Požár automobilu: Jak reagovat?

10. 12. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Elektromobilita Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Problémy elektromobilů

Podle dlouhodobých statistik shoří v České republice průměrně asi pět automobilů denně, což je ročně kolem dvou tisíc vozů. Co ale při požáru auta vlastně dělat a jak se správně zachovat?

Požár automobilu: Jak reagovat?

Články na téma bezpečné chování na silnici:

  1. Tažení auta na laně: Návod, jak na to
  2. Přeprava jízdních kol autem
  3. Předjíždění cyklisty na plné čáře
  4. Co platí o reakční době řidiče
  5. Bezpečná vzdálenost mezi vozidly
  6. Poradíme vám, jak se na podzim bezpečně jezdit
  7. Jak reagovat na hořící automobil? - právě čtete
  8. Jak reagovat na agresivní řidiče?
  9. Co dělat, když za vámi jede sanitka? Hlavně nepanikařte! - již brzy

Příčiny požárů automobilů se spalovacím motorem jsou v praxi různé. Mezi ty nejčastější se řadí technické závady, a to konkrétně vady elektroinstalace nebo třeba netěsnosti palivového vedení. Tyto nedostatky jsou nejčastěji způsobené opotřebováním nebo selháním některých klíčových součástek.

Ze statistik plyne, že zhruba za pětinou požárů stojí vadná elektroinstalace. Dále je zřejmé, že asi pět procent požárů vzniká jako důsledek dopravní nehody. Dominantní část požárů také souvisí se závadami palivového systému.

Svou roli má v těchto případech nedostatečná údržba nebo špatná konstrukce. Vliv na požáry mají samozřejmě také extrémní teploty, a to zejména během parných letních měsíců. V ohrožení jsou zejména dieselové motory, neboť nafta se může v krajním případě vznítit sama i při relativně nízké teplotě. V případě benzinu ale platí, že ten spíše vyžaduje k zapálení jiskru.

Krok č. 1 – bezpečné zastavení u krajnice

Pokud se ptáte na to, jaká je správná reakce na již hořící automobil, je odpověď poměrně jednoduchá. Nejlepší je, pokud se řidiči podaří zastavit na bezpečném místě, a to ideálně u krajnice. Následně je třeba hořící vůz co možná nejrychleji opustit, zavolat složky integrovaného záchranného systému (primárně hasiče) a vyčkat jejich příjezdu.

Jakmile hasiči na místo dorazí, dostanou požár pod kontrolu. Ještě před tím se ale do žádných hurá akcí nepouštějte. Vyhněte se otevírání kapoty, neboť by hrozilo, že se požár kvůli výraznější přítomnosti vzduchu ještě rozšíří. Tím byste se navíc vystavovali zbytečnému riziku popálenin.

Hledání ohniska požáru přichází do úvahu jen v situaci, že u sebe máte hasicí přístroj. Ten by i kvůli riziku požáru měl být součástí výbavy každého řidiče a jeho koupi proto rozhodně doporučujeme. Pokud ale hasicí přístroj u sebe zrovna nemáte, na hledání ohniska zapomeňte.

Jak je to s elektromobily?

Jinak je to ale v případě elektromobilů. Těch je na silnicích čím dál víc a mnoho motoristů se obává, že právě elektromobily budou bojovat s požáry více než klasické vozy se spalovacím motorem. To statistiky momentálně nepotvrzují a je tedy patrné, že u elektromobilů (minimálně těch v provozu) se vyskytují požáry v mnohem menší míře než u klasických vozů.

Jestliže byste se ale přece jen jako vlastníci elektromobilu s požárem setkali, je poměrně obtížné tuto situaci zvládnout. Baterie totiž hoří i bez přístupu kyslíku. Samotný proces uhašení je tedy v případě elektroaut náročnější a bez potřebné techniky je to hlavně o tom, že se čeká, až automobil dohoří. To ale může v praxi trvat i celý den, v některých případech dokonce déle.

Zdroj info: HZS ČR.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články