🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Požár Tesla Semi

2. 9. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Aktuality Tipy a rady Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Problémy elektromobilů

Když hoří běžné auto, je uhašení otázkou minut. U elektromobilu je to o něco větší problém, jak ukázala zkušenost z USA.

Caltrans District 3 Tesla Semi požár

Proč je požár elektromobilu problém

U auta na baterky není obecně žádný problém s uhašením, pokud se oheň nebude týkat trakčního akumulátoru. Pakliže bude třeba závada v elektroinstalaci a zahoří plasty nebo polstrování, není to nic výjimečného a hasiči nebudou potřebovat víc jak pár minut na vyřešení.

Jenže když začne hořet akumulátor, je to velký průšvih. Dojde-li v nějakém z článků ke zkratu, začne článek generovat velké množství tepelné energie. V určitém bodě jí bude tolik, že se rozeběhne něco jako řetězová reakce. Okolní články se totiž začnou také přehřívat a ohřívají další a další články.

Má to hned několik sekundárních problémů, které se velmi špatně řeší. Předně moc nepomáhá voda. Běžné plameny proud vody uhasí, protože jednak ochladí materiál, který hoří a pak také zamezí přístupu kyslíku. V případě trakčních akumulátorů funguje jenom to ochlazování, protože plyny potřebné k hoření si hořící akumulátor generuje sám.

Obrovský problém je i obal baterie a její umístění. Je totiž vždy dole, tedy vlastně pod autem, respektive je součástí šasi. Navíc je dobře chráněna před nárazy kovovým obalem. Když tedy hoří akumulátor, teplo se uvnitř akumuluje a velmi rychle se uvolňuje obrovské množství energie, které je v něm uloženo. Hasiči to většinou řeší výše zmíněným ochlazováním, přičemž optimální scénář je, když se vůz povede ponořit do kontejneru s vodou, což reakci zastaví.

Požár Tesly Semi

Tesla Semi je elektrický tahač, který známá automobilka používá pro své potřeby, čímž jej vlastně testuje. Tahač má samozřejmě obrovskou trakční baterii. Nedávno došlo k tomu, že při jízdě po kalifornské dálnici začalo auto hořet. Není přesně jasné, co se stalo, víme jen to, že hasiči na místě hasili docela dlouho a použili podle některých zdrojů až 40 000 galonů vody, tedy více jak 150 tisíc litrů. Pro představu – plavecký bazén o délce 25 metrů má objem obvykle 500 až 600 tisíc litrů.

Kvůli požáru dokonce vzlétlo hasicí letadlo, aby Teslu Semi a její bezprostřední okolí pokropilo, čímž se mělo zabránit přenosu ohně na okolní les. Policie oblast uzavřela kvůli toxickým plynům, které při hoření akumulátorů vznikají a otevřela ji až po 13 hodinách, kdy se povedlo tahač uhasit. Zatím se neví přesně, co bylo příčinou požáru, ale s ohledem na komplikace při hašení lze předpokládat, že skutečně hořel trakční akumulátor.

Nestává se to často

Statisticky vzato hoří elektromobily méně často, jak běžná auta se spalováky. Radikální stoupenci elektromobily a zejména fanoušci Tesly tím často argumentují a mají pravdu. Jenže když už elektrické auto „bafne“, může to být docela masivní problém. K zahoření trakční baterie naštěstí dochází jenom ve 40 % případů.

Zdroj info: Caltrans District 3.
Zdroj médií: Caltrans District 3.

Podobné články