Auto táhne při brzdění do strany? Příčin může být několik

3. 8. 2020 2 min. čtení Tipy a rady

Pokud auto mění směr pokaždé, když brzdíte, není radno nechávat tento problém plavat. Jedná se o závadu, která může v kritické situaci stát někoho přinejmenším plechy, v tom horším i zdraví. Při brzdění na rovném, hladkém asfaltu by totiž měl každý vůz zachovávat přímý směr. Jestli to tak není, je něco špatně.

Brzdění

Upozorňujeme, že článek se netýká problému, kdy auto táhne ke straně při jízdě nebo zrychlování. I to si zaslouží pozornost řidiče, ale příčiny mohou být naprosto odlišné, než když má vůz snahu utíkat z vozovky při sešlápnutí brzdového pedálu.

Jedna strana nebrzdí

První co asi člověka napadne, je problém s brzdami, respektive jejich účinkem. Malá odchylka v účinku tam bude vždy. Problém je, když je výrazná. Jedno kolo pak jde při potřebě prudce zpomalit do smyku, zatímco druhé se stále otáčí. To může mít za následek, že vůz má tendence stáčet se právě na tu stranu, kde je brzdný účinek větší. Zde se nám pomyslný pavouk příčin rozbíhá do více směrů. Předně může být v brzdovém okruhu vzduch a je třeba soustavu odvzdušnit. Dalším důvodem může být, že je třmen nebo pístek zatuhlý a tedy nepracuje jak má. Toto se může stát třeba u aut, která přes zimu nebo zkrátka delší dobu stojí a nikdo s nimi nejezdí. V každém případě by měla pomoci návštěva autoservisu.

Špatná geometrie

Další možností je v systému zavěšení kola. Vymačkané silentbloky ramene se nemusejí výrazně projevovat, dokud řidič nezačne brzdit. Díky vůli v silentbloku pak má kolo určitou vůli a jeho geometrie se výrazně mění, zejména se tak může dít, když se hmotnost přenáší na přední nápravu, tedy při zpomalování. S tím samozřejmě přichází i nežádoucí efekt v podobě směrové nestability. I tento problém by měl umět "vyléčit" schopný automechanik, který jednoduše silentblok vymění.

Když ABS zlobí

Závada může být i na systému, který má s brzděním pomáhat, tedy na ABS. Jeho činnost není žádné tajemství, když podle snímače otáček kola zjistí, že to se neotáčí, přeruší na malý moment brzdný účinek, kolo se pootočí a po tuto krátkou dobu se auto stane ovladatelným, protože se pneumatika nesmýká, ale otáčí. Jenže pokud přerušovač brzdného účinku na jednom kole nefunguje jak má, může se stát, že brzdný účinek na něm přerušován nebude. To má poměrně logický důsledek - dané kolo brzdí více než to druhé a vůz se opět stáčí ke straně. Velká část aut zvládne tuto závadu odhalit sama, ABS systém odpojí a řidič je varován prostřednictvím kontrolky na palubní desce, že něco není v pořádku.

Zdroj médií: pxhere

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční nabídky vozů. Chcete o nich vědět?