Výměna brzdové kapaliny: jak často to dělat a proč vlastně?

18. 10. 2019 1 min. čtení Tipy a rady

Do auta samozřejmě lijeme benzín či naftu, měníme olej a doplňujeme kapalinu do ostřikovačů. Jsou ale i tekutiny, na které bohužel někteří řidiči tak trochu zapomínají. Mezi ně patří i brzdová kapalina.

Výměna brzdové kapaliny: jak často to dělat a proč vlastně?

Jaká je vlastně úloha brzdové kapaliny? Paradoxně je to asi nejdůležitější tekutina v autě. Přenáší totiž sílu brzdového válce na jednotlivé brzdící prvky, buď bubny nebo kotouče. Brzdová kapalina má jisté vlastnosti, které jsou potřebné k její správné funkci a tedy správné funkci brzd.

Bohužel jednou z vlastností, která není příliš prospěšná, je hygroskopie. To znamená, že snadno a ochotně pohlcuje vzdušnou vlhkost. Tím, jak se vzdušná vlhkost, tedy voda, váže na kapalinu, klesá její bod varu. A zde je právě kámen úrazu. Přesáhne-li při prudším nebo delším brzdění kapalina bod varu, voda se přemění v páru, která je stlačitelná. Což je přesně to, co může stát za tím, že pedál brzdy jaksi změkne a ztrací na citlivosti. Prvně se totiž stlačí vodní pára a pak až se přenáší tlak na brzdy. Po ochlazení kapaliny se vše vrátí zpět do normálu.

Jak moc vlhkosti už brzdová kapalina pohltila vám řeknou v servisu, kde jsou schopni toto jednoduše změřit. Na základě výsledku pak mohou provést i její výměnu. Doporučený interval výměny je však 2-3 roky. Nejsou však výjimkou řidiči, kteří tuto doslova životně důležitou tekutinu nechají vyměnit klidně až po dekádě, kdy už jejich vůz brzdí opravdu špatně.

Mimo stav samotné kapaliny je dobré jednou za čas zkontrolovat i její hladinu. To se dá provést velice jednoduše, na nádržce, která je v motorovém prostoru. Při doplňování pak pozor, na víčku je napsán typ kapaliny, který do vašeho vozu má přijít. Nejčastěji DOT 4 nebo DOT 5. Toto je třeba dodržet.

Podobné články