Nafta jako palivo frčela zhruba dekádu až dvě nazpět, kdy každý slušný člověk chtěl mít pod kapotou klapající Dieselův motor. V současné době touha po takovém pohonu už nedává úplně smysl.
Auta na naftu přestávají dávat smysl

Články na téma dieselová auta:
- Znáte tyto výkonné diesely?
- Diesel auta – má ještě smysl je kupovat? - právě čtete
Nechápejte nás špatně, v redakci máme rádi víceméně všechna auta, ať už jsou naftová, benzínová nebo jezdí třeba na elektřinu či LPG. U většiny z nich jsme schopni najít cílovku, které by konkrétní vůz sednul. Jenže v posledních letech se čím dál častěji setkáváme s tím, že se nám třeba nějaký vůz líbí, ale raději bychom ho s benzínovým motorem. Proč?
Mít v rodině auto, které jezdí na naftu, je super. Tedy pokud to bude diesel starší, nikoliv jeden z těch nových. Když se na moderní naftové motory podíváme, je to past vedle pasti.
Také čtěte
DPF filtr
Ano, i nové benzínové motory mají filtr pevných částic. Jenže díky vyšší teplotě plynů, které jdou do výfuku, je jeho vypalování v podstatě neustálé. Několik minut po startu motoru začne a skončí v okamžiku, kdy motor vypnete. Diesel potřebuje někdy velmi komplikovaný systém vstřikování močoviny a právě tyto systémy mají někdy tendence selhávat. A i když slouží spolehlivě, tak je docela pruda doplňovat močovinu jako další kapalinu, kterou vůz pro svůj provoz potřebuje.
No a na stole je i otázka samotného DPF. Ten nevydrží věčně a je spousta faktorů, které ovlivňují kvalitu regenerace a její efektivitu. Reálně tak můžete najezdit třeba 150 tisíc, DPF bude totálně zanesený, případně zničený a z peněženky vytáhnete klidně 80 tisíc korun za filtr nový.
Turbo
Většina dieselových motorů má jednoduše komplikovanější turba. Jejich řízení probíhá obvykle pomocí naklápěcích lopatek, což je někdy dost citlivý systém s omezenou životností. Naproti tomu turbodmychadlo motoru benzínového má typicky obtokový ventil, na kterém se nemá moc co pokazit. A když se to stane, je repase turba jako komponenty finančně méně náročná.
Žhavicí svíčky
Obvyklé dieselové téma, tedy žhavičky, musíme samozřejmě zmínit. Diesel je potřebuje pro starty v zimním období, kdežto benzínový motor chytne skoro vždy, a to i s dost slabou autobaterií. Ve srovnání s tím tak vznětový agregát má o další komponentu navíc, která jednou bude potřebovat výměnu. A ta se může docela zvrtnout, pokud se povede žhavičku zalomit.
Kultura chodu
Dnešní auta jsou díky promakané aerodynamice i při vyšších rychlostech krásně tichá. O to víc umí vyniknout zvuk motoru a ten mají diesely prostě pořád dost agrární. Za studena snad každý skutečně zní jako diesel a ne, nezamaskujete to. Oproti tomu motory benzínové jsou většinou krásně tiché a pokud mají alespoň čtyři válce, netrpí ani na vibrace. Už jenom z tohoto důvodu bychom raděii volili zážehový agregát.
Spotřeba to nevyrovná
Ono by se těch negativ dalo najít určitě víc. Na straně nafty však stojí jedna hlavní výhoda, kterou je spotřeba. V 90. letech to bylo téma, protože Octavia s motorem 1.9 TDI uměla jezdit za 4,5 litru na sto a pokud jste pod kapotou měli motor benzínový, bylo to spíš 7,5 na sto a víc. Aktuální situace je taková, že rozdíl mezi zážehovým a vznětovým motorem je asi jeden litr v případě sedanů, dva až tři litry u velkého SUV. Kdo si ale kupuje SUV, ten asi nebude úplně řešit o něco vyšší spotřebu. Nicméně efektivita motorů spalujících benzín je úplně někde jinde, než byla dvacet let nazpět.
Ano, pokud potřebujete jezdit primárně po dálnicích a denně dáváte trip přes půl republiky, asi bude nafta dávat větší význam, pokud se auta zavčas zbavíte. Pro běžného řidiče, který najezdí denně do 30 kilometrů (což reálně najezdí většina lidí), nemá moc smysl chtít pod kapotou diesel.
Zdroj médií: Depositphotos.