Auta na naftu přestávají dávat smysl

27. 1. 2025 3 min. čtení diskuze (40) Tipy a rady Rádce motoristy

Nafta jako palivo frčela zhruba dekádu až dvě nazpět, kdy každý slušný člověk chtěl mít pod kapotou klapající Dieselův motor. V současné době touha po takovém pohonu už nedává úplně smysl

Auta na naftu přestávají dávat smysl

Články na téma dieselová auta:

  1. Znáte tyto výkonné diesely?
  2. Diesel auta – má ještě smysl je kupovat? - právě čtete

Nechápejte nás špatně, v redakci máme rádi víceméně všechna auta, ať už jsou naftová, benzínová nebo jezdí třeba na elektřinu či LPG. U většiny z nich jsme schopni najít cílovku, které by konkrétní vůz sednul. Jenže v posledních letech se čím dál častěji setkáváme s tím, že se nám třeba nějaký vůz líbí, ale raději bychom ho s benzínovým motorem. Proč? 

Mít v rodině auto, které jezdí na naftu, je super. Tedy pokud to bude diesel starší, nikoliv jeden z těch nových. Když se na moderní naftové motory podíváme, je to past vedle pasti. 

DPF filtr 

Ano, i nové benzínové motory mají filtr pevných částic. Jenže díky vyšší teplotě plynů, které jdou do výfuku, je jeho vypalování v podstatě neustálé. Několik minut po startu motoru začne a skončí v okamžiku, kdy motor vypnete. Diesel potřebuje někdy velmi komplikovaný systém vstřikování močoviny a právě tyto systémy mají někdy tendence selhávat. A i když slouží spolehlivě, tak je docela pruda doplňovat močovinu jako další kapalinu, kterou vůz pro svůj provoz potřebuje. 

No a na stole je i otázka samotného DPF. Ten nevydrží věčně a je spousta faktorů, které ovlivňují kvalitu regenerace a její efektivitu. Reálně tak můžete najezdit třeba 150 tisíc, DPF bude totálně zanesený, případně zničený a z peněženky vytáhnete klidně 80 tisíc korun za filtr nový. 

Turbo 

Většina dieselových motorů má jednoduše komplikovanější turba. Jejich řízení probíhá obvykle pomocí naklápěcích lopatek, což je někdy dost citlivý systém s omezenou životností. Naproti tomu turbodmychadlo motoru benzínového má typicky obtokový ventil, na kterém se nemá moc co pokazit. A když se to stane, je repase turba jako komponenty finančně méně náročná. 

Žhavicí svíčky 

Obvyklé dieselové téma, tedy žhavičky, musíme samozřejmě zmínit. Diesel je potřebuje pro starty v zimním období, kdežto benzínový motor chytne skoro vždy, a to i s dost slabou autobaterií. Ve srovnání s tím tak vznětový agregát má o další komponentu navíc, která jednou bude potřebovat výměnu. A ta se může docela zvrtnout, pokud se povede žhavičku zalomit

Kultura chodu 

Dnešní auta jsou díky promakané aerodynamice i při vyšších rychlostech krásně tichá. O to víc umí vyniknout zvuk motoru a ten mají diesely prostě pořád dost agrární. Za studena snad každý skutečně zní jako diesel a ne, nezamaskujete to. Oproti tomu motory benzínové jsou většinou krásně tiché a pokud mají alespoň čtyři válce, netrpí ani na vibrace. Už jenom z tohoto důvodu bychom raděii volili zážehový agregát. 

Spotřeba to nevyrovná 

Ono by se těch negativ dalo najít určitě víc. Na straně nafty však stojí jedna hlavní výhoda, kterou je spotřeba. V 90. letech to bylo téma, protože Octavia s motorem 1.9 TDI uměla jezdit za 4,5 litru na sto a pokud jste pod kapotou měli motor benzínový, bylo to spíš 7,5 na sto a víc. Aktuální situace je taková, že rozdíl mezi zážehovým a vznětovým motorem je asi jeden litr v případě sedanů, dva až tři litry u velkého SUV. Kdo si ale kupuje SUV, ten asi nebude úplně řešit o něco vyšší spotřebu. Nicméně efektivita motorů spalujících benzín je úplně někde jinde, než byla dvacet let nazpět. 

Ano, pokud potřebujete jezdit primárně po dálnicích a denně dáváte trip přes půl republiky, asi bude nafta dávat větší význam, pokud se auta zavčas zbavíte. Pro běžného řidiče, který najezdí denně do 30 kilometrů (což reálně najezdí většina lidí), nemá moc smysl chtít pod kapotou diesel. 

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog, engineering explained, Škoda, Volkswagen, Ford.
Zdroj médií: Depositphotos.

Jakou značku autobaterií považujete za nejkvalitnější?

Banner 1 345
15 %
Bosch 1 334
14 %
Exide 2 120
23 %
Varta 3 108
34 %
Yuasa 807
9 %
Jiná 544
6 %
Petr Vojkovský, 7. 2. 2025 18:49, reagovat
Co tady do toho pletete EU, to přeci nikomu nenařizuje zda si máte koupit auto s dieselovým nebo benzínovým motorem, to je na zvážení každého z nás.
[email protected], 29. 1. 2025 15:28, reagovat
Mám Volkswagenský benzín 1,4 tsi turbo, Leon ST FR, počítač ukazuje spotřebu 4,3 - 4,9 podle jízdy. Do Švýcar ve čtyřech s boxem na střeše v zátahu 1200 km 5,4l benzínu a to jsem "jel". Takže k čemu nafťák, který je náročný na údržbu?
Ondra Pěnička, 28. 1. 2025 20:03, reagovat
Kdo zase tuhle propagandu platí????
Laďa Kertész, 28. 1. 2025 18:56, reagovat
Jedině diesel a jedině bez močky!!! Kdyz budu chtít auto na baterky tak si skocim do hraček nebo RC shopu, benzínu prostě nevěřim že neshoří a plynem mi stačí topit a i tak trnu kdy mi bouchne kotel..... Takže jako.....
Jan Weis, 28. 1. 2025 15:29, reagovat
To je zase jednou srágora článek 🤣

Podobné články