🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,21 Kč Natural 95 38,97 Kč 🇩🇪 Diesel 1,69 € Natural 95 1,86 € 🇫🇷 Diesel 1,72 € Natural 95 1,83 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 616,60 HUF Natural 95 602,90 HUF 🇮🇹 Diesel 1,76 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,54 PLN 🇸🇮 Diesel 1,51 € Natural 95 1,48 € 🇸🇰 Diesel 1,53 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,21 Kč Natural 95 38,97 Kč 🇩🇪 Diesel 1,69 € Natural 95 1,86 € 🇫🇷 Diesel 1,72 € Natural 95 1,83 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 616,60 HUF Natural 95 602,90 HUF 🇮🇹 Diesel 1,76 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,54 PLN 🇸🇮 Diesel 1,51 € Natural 95 1,48 € 🇸🇰 Diesel 1,53 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

LPG systémy – přímé a nepřímé vstřikování

8. 9. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

LPG je stále velmi populární způsob, jak ušetřit náklady na provoz vozidla s benzínovým motorem. V současné době se lze setkat se dvěma základními systémy.

Jak funguje LPG a vyplatí se?

Historicky se používaly systémy tři, nicméně ten původní, určený pro motory krmené karburátory, lze dnes už považovat za zastaralý. Hlavní rozdíl je v přímém a nepřímém vstřikování.

Sekvenční vstřikování LPG

Jednoznačně dnes nejvíce rozšířený systém, nejsnáze aplikovatelný na motory s nepřímým vstřikováním. Každý válec má u těchto motorů svůj vstřikovač, který ústí do sání. Ve správnou chvíli je rozprášena dávka paliva, které se smíchá se vzduchem a přes sací ventil je směs dopravena do válce, kde shoří.

Pakliže chceme, aby do toho vstoupilo LPG, musíme plyn dovést opět do sání. Z tohoto důvodu je navrtán otvor do sání poblíž vstřikovače benzínu a do otvoru se namontuje šroubení, které je poté hadičkou propojeno se vstřikovačem LPG. Ten dávkuje potřebné množství plynu v závislosti na požadavku řidiče, respektive řídící elektroniky. LPG je vstřikováno v plynném stavu, smísí se se vzduchem a putuje do válce stejně jako benzín.

Vstřikování kapalného LPG

Docela nákladná varianta, se kterou se jeden čas experimentovalo, bohužel nepříliš úspěšně a jsou jen jednotky motorů, u kterých nebyly se systémem problémy. Motory s přímým vstřikováním totiž vyžadují chlazení vstřikovacích trysek, ze kterých teplo odebírá benzín jimi protékající. Jakmile je o toto chlazení připravíme, mají tendence se zapékat. Proto přišel nápad ochlazovat vstřikovače protékajícím plynem v tekuté fázi.

Logicky není potřeba reduktor, protože se LPG nemění z kapaliny na plyn. Na druhou stranu je ale nutné osadit výkonné čerpadlo, které pracuje s vysokým tlakem. Výhodou je, že lze hned se startem motoru jet na plyn, není nutné čekat na ohřev chladicí kapaliny. Bohužel, cenová a servisní náročnost je velmi vysoká a málokomu se tento systém vyplatí.

Nepřímé vstřikování LPG a přívstřik benzínu

Řešením, jak dosáhnout spolehlivého běhu motoru na LPG v plynné fázi je, předělat motor v podstatě na nepřímé vstřikování. Respektive takto – původní benzínový systém je nedotčen, ale do sání se opět navrtá díra a aplikuje se systém nepřímého vstřikování LPG. V praxi to, světe div se, funguje spolehlivě a vychází to ekonomičtěji, než pokusy se vstřikováním LPG v kapalné podobě.

Možná se ptáte, jak se v těchto případech řeší chlazení vstřikovacích trysek benzínu, které jsou přímo ve válci vystaveny vysokým teplotám. Je to jednoduché, některým motorům to zase tolik nevadí, jak ukázala praxe, ale třeba u FSI agregátů se používá vstřikování benzínu současně s plynem. Nepoužívá se plná dávka, jen zhruba 5–20 %, takže spotřeba se pohybuje obvykle kolem jednoho až dvou litrů benzínu na sto kilometrů. Ekonomickou návratnost provozu na LPG to sice trochu oddaluje, ale třeba ojetiny s tímto systémem nebývají o mnoho dražší, než stejná auta bez něj.

Zdroj info: lpg-blog, levnevozeni, prestavbanalpg, amrautos, lpgautopower.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články