🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Podpálené ventily u LPG jsou věčným problémem

12. 9. 2023 3 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady

Co se dělají motory spalující krom benzínu i na LPG, řeší se neustále problémy s ventily a hlavami válců. Je to opravdu tak vážné? A dá se tomu nějak bránit?

LPG a problém podpálených ventilů

Při spalování benzínu v motoru je největším problémem vznikající teplo, které musíme někam odvádět. Slouží k tomu chladicí soustava, nicméně i tak se neubráníme tomu, aby nám vznikaly lokální tepelné ostrovy, kde se tepelná energie koncentruje. Bývají to svíčky, ventily, ale i třeba konce vstřikovacích trysek, to v případě motoru s přímým vstřikováním. Jak vypadá vnitřek válce motoru při práci, se můžete podívat v jednom starším, ale skvělém videu, kde je vidět, jak je tepelně namáhán a doslova opalován sací ventil.

Při zvýšeném tepelném namáhání ventilů a jejich sedel dochází k rychlému opotřebení těchto součástí, což si obvykle vyžádá seřizování ventilových vůlí ve zkráceném intervalu, ale následně i drahou opravu. Abychom tomu zabránili, obsahuje benzín aditiva, která jednak kovové materiály před nadměrným opotřebením chrání a pak také už jenom samotný benzín má i chladicí funkci.

Pakliže předěláme motor tak, aby byl schopen spalovat plyn, přijdeme jak o aditiva, tak i o chlazení palivem. Navíc má LPG i nižší rychlost hoření, takže ve chvíli, kdy benzín už energii odevzdal, plyn stále hoří. Zvyšuje se tím opět tepelné namáhání motoru. Nejcitlivější jsou na to již zmíněné ventily a jejich sedla. Dochází k tzv. podpalování, sedlo se vytluče a ventil při zavření netěsní, jak by měl. Znamená to ztrátu komprese, horší studené starty, neklidný chod motoru a jeho horší výkon. Některé agregáty odolávají lépe, například starší nepřímovstřikové motory koncernu VW, jiné hůře. Obvykle neprůstřelně spolehlivá japonská produkce má s tímto docela problém a LPG jí vyloženě nesvědčí.

Jak zabránit podpalování ventilů?

Teď jak z toho, že? U továrních úprav se lze někdy setkat s upravenou hlavou válců, sedly ventilů i materiálem ventilů samotných. Jenže u dodatečně montovaného LPG něco takového není možné, případně by to vyšlo dost draho. Z tohoto důvodu se používají dva základní postupy:

Přívstřik benzínu

Když LPG nemaže, nechladí a nedělá všechny ty skvělé věci, které benzín umí, je nejjednodušší obě paliva nakombinovat. Řeší se to vstřikováním nějaké minimální dávky benzínu k LPG, která je zhruba pětinová. Benzín splní svoji úlohu, ale řidič pořád šetří, protože se ho spotřebuje třeba jen litr na sto kilometrů. 

Zvláštní význam má benzín u motorů s přímým vstřikováním. Tryska tam ústí do válce a je tepelně dost namáhaná. Benzín v ní proudící slouží k jejímu ochlazování, jenže při provozu na LPG se tak neděje. Proto je u těchto agregátů přívstřik benzínu k LPG vyloženě nutnost.

Aditivace LPG

Druhý způsob spočívá v přidání zvláštního aditiva k LPG, respektive jeho smísení s plynem. Děje se tak v plynné fázi ještě před tím, než se plyn dostane ke vstřikovačům, tedy za reduktorem. Aditivum obsahuje látky, které chrání ventily a jejich sedla a při cestě sacím kanálem ulpí na ventilu. Většinou se dá v několika krocích nastavit dávkování, což má ale samozřejmě vliv na jeho spotřebu. Systémy to nejsou drahé, ale řidiči přibude starost o další provozní kapalinu, kterou je třeba hlídat a včas doplňovat.

Zdroj info: lpg-blog, levnevozeni, prestavbanalpg, amrautos, lpgautopower.
Zdroj médií: Depositphotos.
Marek Tomíšek, 14. 9. 2023 14:30
Mám Dacii Duster s tovární montáži LPG a motorem 1,0TCe LPG. Měl jsem obavy, jak tříválec pojede. Před tím jsem měl Hyundai Elantra s motorem 1,6, 98 kW a dodatečnou montáží LPG od prodejce. Duster má obdobné jízdní vlastnosti, nižší výkon ale vyšší kroutící moment. Takže kolem 2000 ot./min má obdobné zrychlení jako Elantra při 4000 ot. Navíc Dacia to má lépe nastavené, na LPG se přepíná v létě téměř okamžitě po nastartování, v zimě do 1-1,5 km a výkon i krouťák je vyšší, než na benzín.
Co se týče životnosti, zatím nevím. Mám najeto asi 40 000 km. V Světu motorů 37/2023 je článek o Sanderu po 104 tis. km se stejným motorem. Po tomto nájezdu je motor a ventily zatím beze změny.
Ing.Václav Hellebrand, 13. 9. 2023 5:40
Mám Dacii Logdy 1,6 8 V z roku 2012.
Najeto 215 000 km ( hned v den nákupu jsem dělal přestavbu na LPG. Mimochodem spotřeba LPG za celou dobu je 7,57 ( vedu si to jako koníčka) . Ventily podpálené NEJSOU a nikdy nebyly.

Podobné články