Stejně jako u klasického motoru na benzín nebo naftu potřebujeme i u agregátu spalujícího zkapalněný plyn nějak dostat toto médium do válce. K tomu slouží vstřikovače.
Vstřikovače LPG – druhy, problémy a vyčištění
Články na téma LPG:
- LPG a ochrana ventilů
- LPG ničí motor?
- LPG vstřikovače – druhy, porucha a čištění - právě čtete
- Nádrže na LPG – legislativa, druhy a životnost
- Jak funguje LPG a vyplatí se?
- LPG a problém podpálených ventilů
Plyn se obvykle nevstřikuje (nebo možná spíš nevpouští) pomocí vstřikovačů určeným k dopravě benzínu. Dělalo se to jeden čas u přímovstřikových motorů, nicméně se od toho ustoupilo, protože s tím byla celá řada problémů. Namísto originálních vstřiků se montovaly dodatečné systémy, které plyn vpouštěly před sací ventil, došlo tedy vlastně k částečné přestavbě motoru přímovstřikového na nepřímovstřikový.
Druhy vstřikovačů LPG
Samotné vstřikovače jsou však důležité pro správnou funkci LPG systému a i v tomto směru se vývoj prakticky nezastavil.
Také čtěte
- Jadérkové vstřikovače – do dnes asi nejrozšířenější typ, který je nejlevnější, ale i docela poruchový. Dávkování probíhá tak, že cívka otevírá jadérko, čímž dávkuje palivo. Problém je, že tyto vstřikovače mají dost mechanických pohyblivých částí, pohybuje se v nich pístek, který vrací pružinka. Ta může únavou prasknout a celé to trpí na nečistoty a vydírání.
- Membránové vstřikovače – o něco pokročilejší technologie. Elektromagnet tu ovládá membránu, dávkování je přesnější a rychlejší, navíc tyto vstřikovače netrpí tolik na nečistoty a nemají tendence se vydírat.
- Jazýčkové vstřikovače – elektromagnet otevírá jazýček, dávkování je extrémně rychlé a přesné. Zatím asi nejlepší dostupné vstřikovače LPG.
Špatné vstřikovače ohrožují ventily
Plyn může obsahovat leccos, a to zejména na levnějších čerpacích stanicích. Bavíme se o jemných mechanických nečistotách, ale i třeba ropných parafinech, které se tvoří při zplynování. U jadérkových vstřikovačů se při provozu na nekvalitní plyn pohybujeme někde kolem 80 tisíc až 100 tisíc kilometrů životnosti.
Silně nedoporučujeme, řídit se při tankování LPG jenom cenou. Nekvalitní čerpačky s menším výdejem nebudou tak často obměňovat obsah nádrží a neřeší tolik ani kvalitu. Je lepší si připlatit jednu dvě koruny a vzít plyn u ověřeného zdroje.
Když přestane vstřikovač dávkovat správnou dávku paliva vlivem nečistot nebo poruchy, pozná to řidič na snížení tahu motoru a jeho nepravidelném chodu. Způsobuje to horší a hlavně delší spalování směsi, navíc spojené s větší produkcí tepla. Doba hoření se prodlouží tak, že ještě při otevření výfukového ventilu probíhá, což způsobí tepelné přetížení ventilu a jeho brzké opálení, včetně ventilového sedla.
I LPG vstřikovače se dají vyčistit
Docela dobrým způsobem, jak prodloužit životnost vstřikovačů a zlepšit jejich funkčnost, je vyčištění. Nedoporučujeme provádět to doma ředidlem, které by mohlo poškodit citlivější gumové části, je lepší svěřit čištění specializované firmě. Je to však spíš jenom prevence, nejedná se o formu opravy, kdy někdo třeba jezdí půl roku s motorem běžícím na znatelně nižší výkon. Ten už bude mít vstřikovače prakticky po smrti.
Zdroj médií: Depositphotos.
Diskuze (2)
Pokud by to šlo, pokuste se prosím populárně popsat a porovnat třeba jednotlivé systémy LPG od počátku (podtlakové) až po současnost (vstřik). Např.: Z teoretického, fyzikálně podloženého pohledu umožňuje LPG něco, jako drobné přeplňování motoru. Budeme-li kapalné LPG vstřikovat v sání před ventily, jeho odpaření směs ochladí a tedy při vstupu do válce bude směs méně objemná ("hutnější") - dostaneme ji tam více = adiabatická dekomprese. Proč toho hromadně a úspěšně nevyužívat?
A pokud byste měl zájem o širším pojednání na téma "úžasná ekologičnost elektromobility", rád přispěji. Sem se to ale nehodí.