V Rakousku řeší kromě bezpečnosti provozu na silnicích i čistotu ovzduší. Zašli s tím dokonce tak daleko, že kvůli tomu omezují maximální rychlost.
Zrádné rakouské zóny IG-L: „Zelené“ nařízení provětrá řidičům peněženky
Články na téma IG-L zóny:
- Pozor na rychlost v IG-L úsecích v Rakousku!
- Když v zóně IG-L nepřizpůsobíte rychlost, hrozí vám zabavení auta - právě čtete
- Zrádné IG-L zóny v Rakousku vytáčí nejen tuzemské řidiče
- Omezení rychlosti v rakouských IG-L zónách se netýká všech vozidel
- Jak moc účinné je „zelené“ nařízení v rakouských IG-L zónách?
Povolená maximální rychlost na rakouských dálnicích je 130 km/h. Jenže ne vždy a všude můžete jet takto rychle. Jedna věc jsou dopravní omezení vzniklá v důsledku práce na silnici případně vlivem jiných okolností. Když to vezmete přes České Budějovice a Linec, pojedete úsekem přes Alpy, kde je rychlost omezena na 100 km/h, případně rovnou 80 km/h. Důvodem je klikatící se dálnice, na které by zejména za špatného počasí byla vyšší rychlost nebezpečná.
IG-L zóny vznikly s trochu jiným záměrem, důvodem pro jejich zavedení je, že při vyšší rychlosti má vůz vyšší spotřebu, tedy i vyšší emise. Pomaleji jedoucí auto se spalovacím motorem tedy bude produkovat méně zplodin. IG-L znamená „Immissionsschutzgesetz Luft“, což je zákon na ochranu ovzduší.
Také čtěte
V zónách IG-L je tedy trochu jiný režim a rychlost je zde upravena na nižší než 130 km/h. Snižování rychlosti může být permanentní, ale také v některých úsecích závisí na stavu ovzduší. Pozor tedy na to, co vám říká třeba navigace, která netuší, jaká je v daném úseku aktuálně nejvyšší povolená rychlost.
IG-L zóny a pokuty, které nechcete
Rozdílný režim platí v těchto zónách i pro pokuty. Krom překročení povolené rychlosti zde totiž zákon trestá řidiče i za znečišťování životního prostředí emisemi. Což, jak známo, je v posledních letech zločin skoro hrdelní. Namísto pokuty v řádu stovek eur tak očekávejte v IG-L zóně klidně i 2180 eur (53 608 korun). Jenže tím to nekončí. Policie vám může odebrat klíčky od vozidla, a znehybnit ho až na 24 hodin. To vše za překročení rychlosti a vypuštění o něco vyšších emisí.
IG-L a výjimka pro elektromobily
Z logiky věci mají v IG-L zónách výjimku elektrická auta. Ta totiž lokálně žádné emise neprodukují, takže nemusejí v těchto omezeních snižovat rychlost a mohou dál frčet stotřicítkou. Pozor, neplatí to však všude. Dálnice A12 má úsek, kde je v nočních hodinách nutné i s elektromobilem v zóně IG-L snížit rychlost, protože zde zase omezení sleduje trochu jiný zájem – omezení hluku vydávaného odvalováním pneumatik.
Zdroj médií: Depositphotos.
Diskuze (10)
IG-L zóny vznikly s trochu jiným záměrem, důvodem pro jejich zavedení je, že při vyšší rychlosti má vůz vyšší spotřebu, tedy i vyšší emise. Pomaleji jedoucí auto se spalovacím motorem tedy bude produkovat méně zplodin. IG-L znamená „Immissionsschutzgesetz Luft“, což je zákon na ochranu ovzduší.
Pokud jede vozidlo úsek nízkou rychlostí na nízký rychlostní stupeň třeba 5 min, spotřebuje více paliva, nežli by jel vyšší rychlostí na vyšší rychlostní stupeň. Při stejných otáčkách motoru.