Turbodmychadlo je poměrně trvanlivá komponenta, pokud dostává správnou péči. Jak by taková péče měla vypadat a co všechno to obnáší?
Životnost turba lze prodloužit správnou péčí

Články na téma životnost turbodmychadla:
- Vliv regenerace DPF na turbo
- Vliv vzduchového filtru na životnost turba
- Životnost turba a jak ji prodloužit
- Turbodmychadlo a vzduchový filtr
- Turbodmychadlo a problém letní dovolené
- Životnost turba lze ovlivnit. Tohle mu nikdy nedělejte!
- Životnost turba – jak ji co nejvíce prodloužit? - právě čtete
Ano, reálně opravdu turbo může vydržet klidně po celou dobu životnosti auta. Je to jenom o nějakém přístupu a základních úkonech, které zvládne naprosto každý. Podíváme se nejen na prevenci, ale i na diagnostiku základních problémů, než se projeví naplno.
Kontrolujte sání
Jednou z těch nejjednodušších věcí, které můžete při péči o turbodmychadlo udělat, je kontrola sání. Co tam hledat? Olej! Trocha mastnoty nevadí, ale pokud je vnitřek sání ublemcaný od oleje, pak je jeho původ dost možná v turbodmychadle, které jej propouští. Pokud ho bude větší množství, projeví se to modrobílým kouřem z výfuku. Jestliže turbo propouští olej, je to spíš na generálku celé komponenty, respektive výměnu středu turba.
Někdy se stane, a to zejména u starších ojetin, že turbo propouští olej vlivem jeho špatného odtoku. Trubka, kterou jde mazivo z turba, totiž časem může zpuchřet, zmenší se její průměr a mazivo tak hůře odtéká. Problém pak není v turbodmychadle, ale je potřeba vyměnit trubku.
Kontrolujte turbo
Pozor, turbodmychadlo kontrolujte vždy za studena! Nikdy ne po jízdě, nebo dokonce s běžícím motorem! Potřebujete odmontovat sací trubku a dostat se rukou na střed turba (na „vrtulku“). V radiálním směru by měla být vůle do jednoho milimetru, tedy rukou bude cítit. Ve směru axiálním je jakákoliv vůle nepřípustná.
Měňte vzduchový filtr
To, jaký vzduch na turbo půjde, je otázkou čistoty filtru sání. Ten něco vydrží, ale pokud není dostatečně kvalitní, může propuštět jemné nečistoty, které lopatky dmychadlového kola poškozují a osekávají.
Jakmile je filtr ucpaný nadměrně, začne turbo mít snahy podtlakem vytrhávat kousky papírové vložky směrem do sání. I malý kousek papíru může způsobit dost zásadní poškození hran dmychadlového kola, stejně tak jeho disbalanci. Obojí samozřejmě snižuje životnost turba jako celku.
Brzděte motorem
O dochlazování většina řidičů ví, že je fajn to dělat a nenechat olej trpět vysokými teplotami. Po vypnutí motoru totiž teplota turba rapidně naroste a pak zvolna klesá. Hodně tomu pomůžete, když budete před vypnutím motoru brzdit motorem. Přes spalovací prostor, a tedy i turbo, prochází jenom vzduch, který bude velmi efektivně komponentu chladit.
Dochlazujte dvě minuty
Nedávno jsme o tom psali článek, kde je vše jasně podloženo – dochlazování neznamená pár sekund, ale po delší dálniční jízdě jsou to dvě minuty. Tím zaručíte, že se turbo dostane na teplotu alespoň trochu akceptovatelnou a teplota jeho středu nepřesáhne zhruba 250 °C.
Měňte olej
Ano, tohle je skoro zbytečná rada, všichni vědí, že olej se musí měnit, a to ideálně co 10 nebo 15 tisíc kilometrů. Přesto najdete obrovské množství aut, ve kterých se používá long-life mazivo a výměny probíhají po 25 nebo 30 tisících kilometrů. Což je samozřejmě špatně! Čím starší olej, tím hůř plní svoji funkci. Aditiva se vyčerpají právě kolem těch 15 tisíc kilometrů nejpozději, pak mazivo ztrácí své vlastnosti.
Zdroj médií: Depositphotos.