PRÁCE 🧰

Zipování na silnici: Naučí se Češi správně zařazovat do pruhu?

7. 3. 2022 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Názory

Je jeden z těch všedních, avšak velmi mrazivých dnů a já se v brzkých ranních hodinách snažím dostat z jednoho konce Prahy na druhý. Jenže ráno samozřejmě potkám několik kolon, které vznikají pouze kvůli lidem, kteří se neumí správně zařadit do pruhu. Někdy je to opravdu nervy drásající.

Zipování: Naučí se někdy Češi správně zařazovat do pruhu?

Články na téma zipování:

  1. Zipování: Naučí se někdy Češi správně zařazovat do pruhu? - právě čtete
  2. Zipování - je opravdu tak složité?
  3. Pravidlo zipu a úloha připojovacího pruhu

Každý, kdo vyjíždí na silnice, by si měl pro jistotu zopakovat "pravidlo zipu", pokud ho ještě dnes dokonale neovládá. Ona totiž i legislativa na tohle myslí a v zákoně definuje souběžnou jízdu. Pro upřesnění si zde úryvek raději odložím:

"Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně (dále jen "souběžná jízda"); přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu."

Z toho tedy vyplývá, že jakmile jeden pruh končí, musejí se auta z končícího pruhu dostat třeba do toho vašeho. Aby se zachovala plynulost dopravy, je ale nutné aplikovat zipování (nebo jinak řečené střídavé řazení)! I když na silnici není dopravní značka zipování. A tady je ten velký kámen úrazu. Řada řidičů si totiž myslí právě ono, že vozidla, která se chtějí dostat před ně, je předbíhají, a tak existují tři varianty, které se na takových úsecích mohou odehrát.

Varianta 1 - Nepustím tě, taky jsem musel čekat

To je ta horší možnost, protože pokud se najde více takových zapšklých řidičů, může kolona narůstat do obřích rozměrů. Takoví lidí by si měli sáhnout do svědomí, kdy se právě oni nacházeli v pozici řidiče v připojovacím pruhu a kolikrát je někdo nechtěl pustit, přitom by měl, aby se uchovala ona plynulost. Jenže s některými Čechy to prostě není jednoduché.

Variant 2 - Pustím tě a doufám, že víš jak funguje zipování aut

Tohle je sice lepší možnost. Pustíte vozidlo před sebe, jenže ve stejném momentu ostatním řidičům v připojovacím pruhu asi přepne a začnou se do volného prostoru cpát všichni. To se ostatně stalo právě mě - pouštěla jsem vozidlo a hned na to se do místa pro jednoho začala cpát další tři auta. Co je na tom špatně? Provoz se zastaví a vznikají kolony. A nepomůže ani popojíždění dál nebo troubení na vozidla, která se správně mají zařadit až za mě a další vozy v mém pruhu. V horším případě na vás ukážou prostředníček a za blbce jste pro ně vy.

Varianta 3 - Ta správná!

Opět si tu odložím znění zákona, kdyby to někdo z mých slov nepochopil:

"Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu."

Je to tedy velmi jednoduché až primitivní. Naučte se pravidlo jednou já, jednou on. Řidiči, kteří jedou v souběžném pruhu, jsou povinni pustit auta z končícího průběžného pruhu.

Laicky řečeno: každé auto, které jede v souběžném pruhu před sebe pouští právě jedno vozidlo z pruhu průběžného. Jakmile se ale stane z čiré náhody jistě některá z variant 1 nebo 2, pak nastává problém a v takových případech lidé i častěji bourají.

A nakonec ještě vsuvka pro řidiče z připojovacího pruhu. Ti by vždy měli dojet až na konec pruhu a tam se začít připojovat do souběžného. Učiní-li tak dříve, je to nelogické, protože nastává možnost, že je nikdo nepustí (což v tom místě není povinné) a tím zbrzdí celý pruh a opět se vytvoří nehybná kolona. A stejně tak pokud auto v souběžném pruhu někoho pouští před sebe, neznamená to, že se tam začnete rvát hned taky, počkejte si hezky na další mezeru.

Slova na závěr

Tak jako se u nás řidiči naučili řadit při koloně do záchranné uličky, věřím, že někdy nastane okamžik, kdy se nebudu muset rozčilovat nad lidmi, kteří dodnes nepochopili princip zipování a zbytečně tak zdržují provoz. Buďte prosím ohleduplní nejen k sobě, ale především ke svému okolí. Nikomu se nechce stát v sedm ráno v koloně, protože se někdo nacpal, kam nemá a vznikla z toho dopravní kolize.

Zdroj info: Autorský text, silniční zákon.
Zdroj médií: Depositphotos.
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je foťák v ruce. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články