PRÁCE 🧰

Zipování - jak pochopit pravidlo zipu

29. 5. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Známe to každý, chystáte se v mrazivých ranních hodinách do práce. Nastartujete auto, vyjedete na širokou silnici a zjistíte, že je již skoro na jejím začátku úplně ucpaná. Jak je to možné? Většinou je to způsobeno tím, že ze dvou a více pruhů na silnici ubyl jeden a řidiči se nyní snaží co nejrychleji přes zúžení dostat, to se jim ale nedaří, protože nechápou základní "pravidlo zipu".

Zipování - je opravdu tak složité?

Články na téma zipování:

  1. Zipování: Naučí se někdy Češi správně zařazovat do pruhu?
  2. Zipování - je opravdu tak složité? - právě čtete
  3. Pravidlo zipu a úloha připojovacího pruhu

Pravidlo zipu a zákon

Téma zipování je snad jedno z nejméně oblíbených konverzačních témat v případě motoristů. Mnoho lidí se zarputile hádá, že je lepší se v případě zúžení dostat do průběžného pruhu podstatně dřív, než nám to zákon udává. A přesně kvůli nim pak vznikají zbytečně dlouhé a úmorné kolony. Pokud na někoho takového v životě narazíte, rozhodně vám doporučujeme mu přečíst tento jednoduchý zákon o "pravidlu zipu", jinak nazývaném taktéž "střídavé řazení". Zde vám kousek citujeme:

"Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně (dále jen "souběžná jízda"); přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu."

Laicky řečeno - pokud váš pruh ústí do pruhu jiného, musíte se tam dostat, jinak byste zbytečně zdlouhavě blokovali celý končící pruh a za to vám rozhodně nikdo nepoděkuje. V takovém případě je zde právě zmiňované "pravidlo zipu", které dále definuje platná legislativa následovně:

"Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu."

V případě, že jeden pruh končí, jsou řidiči ze souběžného pruhu, který pokračuje, povinni pouštět "po jednom" řidiče z končícího pruhu.

Jak to udělat správně?

Mezi nejdůležitější a nezapomínanější bod patří plynulá jízda. To v mnoha případech znamená snížit svou rychlost. Například na německých silnicích pokud dochází ke zúžení, snižují řidiči svou rychlost až na téměř poloviční, aby mohli zajistit plynulost provozu. Při tom pak jednoduše vytváří mezery mezi jednotlivými auty tak, aby se na konci mohla auta "připojit" vlastně přesně tak jako zip na vaší mikině. Pokud by se všichni chovali přesně takhle, na cestách by kvůli zúžení nevznikaly zbytečně roztahané a nehýbající se kolony.

U zipování je důležité si zapamatovat jedno velmi jednoduché pravidlo a tím je "jednou ty a jednou já". V praxi to znamená, že před sebe pustíte právě jedno vozidlo a budete se sunout zúžením dál.

Zdroj info: Zákon o pozemních komunikacích.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články