Jestli existuje nějaká cesta, na kterou je dobré se trochu připravit, pak je to cesta na dovolenou do zahraničí. Pro spoustu lidí je to jediný oddych, který si za celý rok dopřejí a je dobré k tomu i tak přistupovat a nenechat si ho zkazit.
Věci, které Češi zanedbávají před cestou k moři
Schválně, kdo z vás řidičů dělá před jízdou kontrolu vozidla? To znamená kontrola všech pneumatik, jejich stavu a vzorku, vizuální kontrola případných úniků náplní, kontrola upevnění akumulátoru a dalších a dalších věcí, které mohou řidiče někde „vypéct“ v nejméně vhodnou chvíli… Na obhajobu svoji a troufám si říct i většiny ostatních řidičů – zákon nic takového nepředepisuje, je v něm však zakotvena obecná povinnost užití k jízdě takového vozidla, které technické podmínky k provozu na pozemních komunikacích splňuje. Nicméně existují věci, které se opravdu alespoň před tou dovolenou zkontrolovat vyplatí a spousta lidí na to zapomíná.
Stěrače
Stačí mi přesednout do auta někoho jiného, ať už za volant nebo jako pasažér. A kdybych měl jmenovat jeden prvek, na který velká část autíčkářů dlabe, jsou to stěrače. První menší průtrž prozradí jejich stav. Často stírají nedokonale, nechávají za sebou různě silné pruhy vody, vydávají takové to klasické vrzání a podobně. Z vlastní zkušenosti vím, jaká šílenost je jízda po dálnici za hustého deště, kdy člověk nechce jet příliš rychle, ale zase si nemůže dovolit příliš zpomalit, aby to do něj někdo nenapral zezadu. Abych to zkrátil, tak z mých poznatků jsou stěrače záležitost na jednu sezónu, v případě značkových (mám vyzkoušené Bosch a Continental) na dvě. A když už je měníte, objednejte rovnou i stěrač zadní, ten kolikrát slouží po celou dobu životnosti vozu.
Ať vás ani nenapadne vyrážet do zahraniční bez cestovního pojištění! Kvalitní pojistka ochrání vaši peněženku nečekaných výdajů a zároveň vás podrží v nepříjemných situacích. „Cestovko“ nyní můžete rozšířit o další připojištění (např. domácnosti nebo asistenci vozidla) s 20% slevou a e-bookem zdarma.
Chcete na cestovním pojištění výrazně ušetřit? Pokud do zahraničí vyrážíte alespoň dvakrát během roku, vyplatí se přemýšlet o roční cestovní kartě.
Kalkulačka cestovního pojištění
Olej
„Tu letošní dovolenou to ještě zvládne, pak ten olej vyměním.“ Jestli odjíždíte k moři s touto nebo podobnou hláškou na rtech a s motorem, ve kterém koluje stejné mazivo už třeba 12 tisíc kilometrů, pak neděláte autu dobrou službu. Dlouhá jízda vysokou rychlostí za podmínek, kdy teplota vzduchu přesahuje 30 °C, je pro olej opravdu náročná. S tím jak mazivo stárne a opotřebovává se, ztrácí své vlastnosti. Ve vyšších otáčkách může docházet k malým trhlinkám v mazacím filmu a zejména specifikace, které mají nižší to druhé, tedy letní číslo (např. 0W-20), jsou na toto citlivé (viz. HTHS viskozita).
Motor se pak zbytečně nadměrně opotřebovává a lze tomu předejít právě včasnou výměnou oleje. Pakliže tedy váháte, jestli výměnu udělat před, nebo po dovolené, pak první varianta je vždy lepší. Samostatnou kapitolou jsou přímovstřikové motory, které mají řemen máčený v oleji (např. 1.2 PureTech). Při provozu na kratších trasách dochází k ředění maziva benzínem, ten postupně naleptává řemen. Důsledkem je v lepším případě snížený tlak mazání, v tom horším se řemen přetrhne a motor se potká. V Polsku. Na dálnici.
Rezerva
Už docela dlouho je s námi podivný trend, kdy automobilky ve velkém nedávají do aut rezervní kolo nebo alespoň dojezdovou rezervu. K tomu se váže i paradox, že často je vůz vybaven prostorem pro rezervu, ale je v něm polystyrenová vycpávka a v té je kompresor společně se sadou pro zalepení defektu. Kdo to někdy zkusil, jistě mi dá za pravdu, že je neskutečný vopruz, lepit díru v plášti na rozpáleném odpočívadle, nebo dokonce na dálnici v odstavném pruhu. Druhá věc je, že lepicí sada málokdy zvládne vyřešit problém a jakýkoliv větší defekt prostě nezvládne zacelit. Rezerva je jistotou, která zabírá v autě prostor, dokud ji nepotřebujete. Jakmile na ni dojde, budete si stokrát gratulovat, že jste ji vzali.
Víte, co se stane, když ji nebudete mít a lepicí sada bude na díru krátká? Asistenční služba vás odtáhne k nejbližšímu pneuservisu. Tam si necháte přezout kolo, pakliže máte to štěstí a trefíte se do otevírací doby. Pokud ne, budete muset počkat do rána. Proto je lepší si s sebou na dovolenou vzít alespoň jedno zimní obuté kolo. Zabalte ho do potravinové folie, ať neušpiní ostatní věci nebo zavazadlový prostor a dejte ho na jeho dno, hned za zadní sedadla.
Co všechno kontrolujete před cestou vy? Dejte nám vědět v komentářích!
Že je havarijní pojištění zbytečným a předraženým produktem? Už dávno ne! Díky exkluzivní spolupráci Portálu řidiče s pojišťovnou Allianz nyní můžete získat slevu na havarijní pojištění ve výši až 21 %.
Chci výhodné havarijní pojištění
Zdroj médií: Depositphotos.