PRÁCE 🧰

V Praze se schyluje k velkým změnám v oblasti parkování

3. 4. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

V Praze se momentálně připravují velké změny modrých zón, které by mohly začít platit už od letošního října.

Praha chystá změny modrých zón

Články na téma parkovací zóny:

  1. Zónové parkování aneb Jak se v něm vyznat
  2. Parkovací zóny v Praze a jak se v nich vyznat
  3. Monitorovací vozidla v Praze. Jak fungují?
  4. Praha chystá změny modrých zón - právě čtete

Dopravní situace v Praze není dlouhodobě dobrá. Neustálé problémy jsou hlavně s parkováním, a i proto přišel náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib s návrhy, které by alespoň částečně měly tyto potíže řešit. Hovoří se v nich o změnách v parkovacím systému a zpoplatnění vjezdu do některých ulic v pražském historickém centru.

Konkrétně by se mělo jednat o zrušení přenosného parkovacího povolení, zavedení celoměstské karty na fialové zóny nebo se počítá s vyhrazením modré zóny pouze pro rezidenty. To by tedy v praktické rovině znamenalo, že nerezidenti už nebudou mít možnost platit hodinové parkování v modré zóně.

Novinky čekají i pro zásobovací vozy

Ve hře je alespoň povolení zastavit v takové modré zóně na 15 až 30 minut pro zásobovací vozy. V praxi by to mělo fungovat tak, že motorista zastaví, a ještě před vyložením nákladu klikne v magistrátní aplikaci na zóny a spustí hodiny. Jakmile čas uplyne, bude muset motorista odjet, jinak se vystaví riziku pokuty.

V představeném návrhu se hovoří také o zavedení takzvané subskripce, kdy by motoristé měli mít možnost platit parkovné nejen ročně, ale i měsíčně. Pokud by k zaplacení takového poplatku nedošlo, oprávnění k parkování by se okamžitě zneplatnilo.

Novinky se budou týkat i elektromobilů, které by už v Praze neměli parkovat zdarma. Zároveň ale platí, že určité benefity by pro elektrické vozy nebo auta na vodíkový pohon měly platit i dál. Oproti vozidlům na naftu nebo benzín je totiž ve hře alespoň cenově příznivější varianta poplatku.

Praha tímto opatřením chce přispět k ochraně životního prostředí, s čímž souvisí i další navrhované opatření. Pro vozy, které mají povolení euro 5 a nižší, se totiž nemají vůbec vydávat návštěvnické karty.

O cenách se zatím diskutuje

Konkrétní cenová politika ještě není jasná a záležet bude i na diskuzi mezi magistrátem a jednotlivými městskými částmi. Zatím se zdá, že cena by se měla skládat ze dvou částí, a to z poplatku pro samotnou městskou část, jež si cenu také sama stanoví, a také z poplatku pro samotné hlavní město.

Dlouhodobě velkým tématem je také zpoplatnění vjezdu do pražského historického centra, k čemuž by mohlo dojít rovněž už od podzimu. V praktické rovině by se mělo jednat o Smetanovo nábřeží, část Křížovnické a Karmelitské ulice, Újezd a přilehlá náměstí. V návrhu se hovoří o tom, že za případný vjezd by se platilo ve speciální aplikaci a kontrolu registračních značek by měly na starosti kamery přímo u vjezdu.

Cílem je, aby auta co nejméně blokovala tramvaje, které podle statistik v těchto oblastech často nabírají velká zpoždění. Ty se následně přenáší do celého města. Přispět by to mělo také ke zlepšení bezpečnosti, a to včetně chodců.

„Dva rozeslané návrhy celoměstské reformy Zón placeného stání a na zpoplatnění vjezdu do vybraných ulic v historickém centru města sice byly připraveny v souladu s cíli uvedenými v koaličním prohlášení rady, nicméně na konkrétní podobě zatím nepanuje koaliční shoda, tu budeme hledat až po obdržení připomínek městských částí. Jedná se tedy o “živé” materiály, u kterých může dojít ke změnám. Také proto návrh reformy Zón placeného stání neobsahuje dosud specifikaci cen, protože diskuse v koalici dosud nebyla ukončena. Návrh na reformu koncepce zón placeného stání v odeslané podobě však respektuje dosavadní požadavky městských částí, které vyplynuly z neformální diskuse s jejich zástupci,” uvádí Zdeněk Hřib, náměstek primátora pro dopravu.

Zpoplatněný vjezd by se neměl týkat rezidentů. Další výjimky by se měly vztahovat také na popeláře, městskou policii, zásobování nebo vozíčkáře.

Zdroj info: praha.eu.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články