PRÁCE 🧰

Postrach řidičů – auta s kamerami

12. 1. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Už řadu let Prahou brázdí několik automobilů s kamerami, které střeží platnost placeného parkovacího oprávnění. Pro řidiče se tyto vozy brzy staly velkým postrachem, neboť znatelně překonaly rychlost pokutování pražské městské policie. Není divu, umělá inteligence zvládne velké věci. Víte ale, jak tato obávaná auta s kamerami fungují?

Monitorovací vozidla v Praze. Jak fungují?

Články na téma parkovací zóny:

  1. Zónové parkování aneb Jak se v něm vyznat
  2. Parkovací zóny v Praze a jak se v nich vyznat
  3. Monitorovací vozidla v Praze. Jak fungují? - právě čtete

Největší starosti přidělávají strážci parkovacích oprávnění na území Prahy hlavně návštěvníkům a dále řidičům, kteří na území hlavního města České republiky nemají trvalé bydliště. Speciálně vybavená auta hlídají ve všech pražských ulicích, kde se nachází modré a fialové zóny. Ty jsou až na pár výjimek (Chodov, Horní Měcholupy, Háje, Řepy či kupříkladu část Hostivaře) opravdu po celé Praze.

Speciální vozy s kamerami se poprvé v ulicích hlavního města Prahy objevily v roce 2016. Jejich úkolem je, aby se minimalizoval počet řidičů, kteří porušují předpisy ve vztahu k parkování. V praxi jde o velmi účinný nástroj, který je prospěšný i pro rozpočty jednotlivých městských částí. Počet vybraných pokut je totiž dlouhodobě velmi vysoký. Třeba na území Prahy 1 je to za jediný měsíc v průměru více než 11 tisíc odhalených přestupků.

Padesátiprocentní úspěšnost

Ne všechny zaznamenané přestupky se však nakonec promění i v zaplacené pokuty. V dlouhodobém horizontu se úspěšnost pohybuje lehce nad padesátiprocentní hranicí. Pražští úředníci mají problém hlavně s cizinci, mezistátně je totiž problematické parkování prozatím právně nevymahatelné. Do dalších let by se to ale mohlo změnit.

Jakmile speciálně vybavený vůz hříšníka zachytí, zjistí to vlastník vozu povětšinou s odstupem několika týdnů až měsíců. Jakmile výzva k zaplacení pokuty přijde, má vlastník vozu na uhrazení jen několik dnů. Pokud majitel nereaguje, musí úřady do jednoho roku zahájit správní řízení, pak je přestupek promlčen.

Rozdíl mezi modrými a fialovými zónami

Princip fungování aut s kamerami v pražských ulicích je ale poměrně jednoduchý. Platí, že kontrolní vůz musí v každé ulici s modrou zónou hříšníka zachytit alespoň dvakrát, a to s minimálně tříminutovým rozestupem. Zároveň by měl každou silnicí v metropoli monitorovací vůz projet alespoň jednou měsíčně. V praxi je ale tato frekvence mnohem vyšší.

Aktuálně platná legislativa České republiky uvádí, že v modrých zónách je dovoleno stát až po dobu tří minut. To v praxi znamená, že pokud kamerový systém řidiče při druhém průjezdu nezaznamená, nemusí se vlastník vozidla možné pokuty obávat. Jinak je tomu ale ve fialových zónách. Tam stačí, pokud kontrolující vozidlo zachytí hříšníka jen jednou.

Eltodo nahradila společnost Iterait

V minulých měsících proběhla v Praze výměna dodavatele, bílé Toyoty Yaris společnosti Eltodo nahradily Renaulty Captur od technologického startupu Iterait. Vyhrála cenová nabídka, která byla v případě startupu ročně o 50 milionů korun levnější. Oproti původnímu dodavateli mají Renaulty Captur od společnost Iterait navíc kontrolovat i nebezpečné výmoly nebo vadné dopravní značení. Společnost má k dispozici celkem 16 aut, do budoucna má ale jejich počet nadále stoupat.

Parkovací zóny se v modernější podobě dostaly na území hlavního města Prahy už v roce 1996. Následně se začaly rozšiřovat i do dalších částí napříč celou Prahou. Pražský magistrát na parkovném vybere každý rok okolo půl miliardy korun.

Krátkodobé parkování v zónách placeného stání je možné hradit v aplikaci Lítačka. Technická správa komunikací, která má pražské silnice i parkovací zóny na starosti, zároveň nabízí možnost integrace plateb za parkování i externím serverům. Za zprostředkování jim následně náleží čtyřprocentní provize ze všech provedených plateb.

Zdroj info: TSK Praha.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články