PRÁCE 🧰

Peugeot 408 není jen o neotřelém designu

28. 4. 2023 9 min. čtení diskuze (0) Testy Peugeot

Peugeot 408 je designovka se sebevědomou cenou. Pod touto slupkou se ale skrývá úplně obyčejné auto. A víte co? Je to tak dobře!

Peugeot 408

Články na téma Peugeot 408:

  1. Peugeot 408 - cena a konfigurace
  2. Peugeot 408 - rozměry
  3. Peugeot 408 - spotřeba
  4. Test: Peugeot 408 - Neobyčejná designovka, obyčejné auto - právě čtete
  5. Konkurence pro Peugeot 408

Peugeot pořádně rozvířil stojaté vody segmentu nižší střední třídy a na trh uvedl auto, které je tak trochu kombinací úplně všeho, chybí snad už jen kabrio. Samotná automobilka hovoří o modelu 408 jako o fastbacku s lehce zvednutým podvozkem, s čímž vlastně jde docela dobře souhlasit. Za mě je to zajímavá alternativa k obyčejným SUV a svým pojetím mi trochu evokuje lehce přizvednuté a oplastované kombíky – třeba Octavii Scout a další.

Klame tělem

U vzhledu se rovnou zastavím, jelikož vás zaručeně upoutá už na první pohled. Jestliže se značka se lvem ve znaku v poslední době prezentuje právě atraktivním a neotřelým designem, tak 408 tuto filozofii dotahuje o pořádný kus dále. A ani přinejmenším to nesouvisí pouze s atypickou stavbou karoserie. Z vnějšího vzhledu jasně poznáte, že se jedná o moderní Peugeot. Masce dominuje velký znak s hlavou lva a svislé denní svícení ve tvaru tesáků šelmy už všichni znají. Jasný světelný podpis doplňují zadní LED světla s kresbou lvích drápků. Tohle se Peugeotu povedlo – ve světě aut mají jasnou identitu a našlo si to mnoho příznivců.

Peugeot 408

Celá přední část auta včetně kompletní palubní desky byla převzata ze sesterského Peugeotu 308. Čelní maska a nárazník ale prošli úpravami, aby se odlišili. V našem případě (s výbavou Allure Pack) je čelní maska vyvedena v chromovaném provedení, v nejvyšší výbavě GT je ale celá v barvě karoserie a vypadá to vážně dobře. Vše za předními koly už má ale 408 vlastní, nebo výrazně upravené, takže zde designéři popustili uzdu fantazii. S různými prolisy a linkami se tu opravdu nešetřilo a celé to zdůrazňuje agresivní a sportovní vzhled vozu. Skutečně, ačkoliv je Peugeot 408 se svým zvednutým podvozkem bližší nějakému crossoveru, tak mi několik lidí řeklo, že je to určitě nějaký sporťák. Není, ale pohled z předoboku skutečně může klamat.

Trochu mě tak mrzela lehce nemotorná záď, která je oproti rozpláclému předku výrazně vyšší a siluetu vozu lehce nabourává. Nepomáhá tomu ani decentní spoiler, ani kočičí uši na hraně střechy, které zlepšují aerodynamiku a zvětšují prostor pro hlavu na zadních sedačkách. Možná kdyby oplastování zadního nárazníku nebylo tak výrazné… Je to jen malá kaňka na kráse, a nakonec jsem si docela zvykl. Peugeot 408 zaručeně poutá pozornost a kdo nechce nudnou šeď (nemyslím tím barvu testovaného auta), ten je tady správně. A ta vyšší záď má jednu výhodu, ke které se brzy dostanu.

Peugeot 408

Exkluzivní nota

Interiér je klasický Peugeot posledních let. Potenciální zákazníky tak spolehlivě odpudí anebo přiláká i-Cockpit s malým volantem. Pro mě to byla první delší zkušenost s tímto řešením a zvykl jsem si poměrně rychle. Na přístroje jsem viděl dobře a volant mi přitom neležel zbytečně v klíně. Trochu horší byl pro mě úchop volantu. Jednoduše se držel trochu jinak než klasický volant a chápu, že to někomu nemusí sednout. Na druhou stranu se mi s ním auto velmi dobře ovládalo, ale na to taky ještě přijde řeč.

Zbytek interiéru se každopádně povedl. Začnu asi sedadly, která jsou v základu v kombinaci koženky a hrubší látky. Sedí se v nich vážně dobře! Navíc dobře vypadají, čemuž pomáhá i prošívání modrozelenou nití. Textilie podobná té na sedadlech je použita na dveřích i palubní desce a společně s dlouhou linkou ventilace vnáší do interiéru zajímavý prvek. Pak už interiéru dominuje displej infotainmentu a přidružená obrazovka i-Toggles, která nahradila většinu fyzických tlačítek. Cením však zachování otočného ovladače hlasitosti. A pozor, všechna USB v interiéru jsou typ C.

Peugeot 408

S infotainmentem jsem zásadní problém neměl, grafika je velmi dobrá, odezva taktéž, není složité se v něm orientovat a navíc je kompletně v češtině. K tomu nabízí i slušné přizpůsobení pomocí volitelných widgetů – toto je rozhodně jeden z lepších systému na trhu! Tlačítka pod displejem i-Toggles jsou taky zajímavý koncept. Za jízdy se na ně dá bez problémů trefit a jsou plně konfigurovatelná, ačkoliv mi chvíli trvalo, než jsem se v možnostech nastavení zorientoval.

K obrazovce infotainmentu se na okamžik vrátím. Stiskem tlačítka i-Toggles si na ní můžete vyvolat obraz z 360° panoramatické kamery. Ta má rozhodně jedno z nejlepších rozlišení v automobilovém světě, což moje oko vycvičené z jemných displejů dnešních smartphonů náležitě ocenilo. A oceníte to i vy, protože je z Peugeotu 408 ne úplně ideálně vidět. Vpředu vás omezuje rozpláclá kapota a silné A-sloupky. Dozadu pro změnu blokuje výhled tlustý C-sloupek a úzké zadní okno.

Zbývá mi popsat už jen digitální přístrojový štít. Ten mě z počátku štval. Jak někdo může dát do auta otáčkoměr, který vůbec neukazuje otáčky? Samozřejmě jsem si zvykl a po týdnu jsem se nad tím ani nepozastavil. Holt taková je doba. Možnosti přizpůsobení přístrojů jsou ale široké a opět je to řešené pomocí widgetů. Ku své spokojeností si každopádně vybere každý. Je libo velká mapa, nebo jen jednoduché přístroje? Máte je mít!

Peugeot 408

Kde se ten prostor bere?

Jedno eso v rukávů Peugeotu 408 jsem vám zatím zatajil – je jím úložný a vnitřní prostor. Odkládacích prostor je v interiéru francouzské designovky nadprůměrně hodně a jakožto praktický člověk jsem tím byl polichocen. Loketní opěrka je jedna velká černá díra, středová konzola nabízí prostor pro dva nápoje, před nimi je pak navíc jeden velký odkládací prostor třeba pro peněženku. Pod obrazovkami se ještě skrývá pogumovaná odkládací schránka pro telefon – za příplatek může mít i bezdrátové dobíjení.

Tak to jsou odkládací schránky, ale co ten vnitřní prostor? Přiznám se, že jsem od něčeho tak extravagantního z vnější skutečně nečekal nějakou praktičnost. Nemohl jsem se mýlit více. Díky prodlouženému rozvoru na 2 787 milimetrů je bohatě místa i v druhé řadě. Prostor na kolena je totiž skoro srovnatelný s o třídu většími auty. Jediný zádrhel přichází s prostorem nad hlavou. Vzhledem k profilu střechy se to dá předpokládat, ale pokud nejste dlouhán s metrem devadesát, tak se opravdu bát nemusíte. Se střechou se pojí i krkolomnější nastupování na zadní sedačky – já jsem vzrostlý spíše průměrně a stejně jsem se při nasedání do hlavy udeřil.

Tím ale nekončíme a přesouváme se do zavazadlového prostoru. Pamatujete si tu vyšší záď, která mi zvenčí moc nevoněla? Tak právě díky ní má kufr už v základu objem respektuhodných 536 litrů. Je ale osvěžující vidět, že se Peugeot ani u auta, které pochopitelně boduje především designem, nevykašlal na praktičnost. V kufru tak počítejte s praktickými síťkami, úchyty a háčky, které (alespoň mně) fungování s autem vždy usnadní. Jen dodám, že po sklopení zadních sedaček se prostor zvětší na 1 611 litrů. Platí to ale pouze pro testovanou, čistě spalovací verzi, protože plug-in hybridům ubírá místo v kufru baterie.

Peugeot 408

Může být vyšší podvozek výhodou?

Po důkladné exkurzi interiérem konečně usedáme za volant. Při pohotovostní hmotnosti necelých 1 400 kilogramů není 408 žádný cvalík. Přidejte lehký benzinový tříválec nad přední nápravou a rázem máte, s trochou nadsázky, docela hbitou šelmu. Navzdory vyšší světlé výšce se 408 v zatáčkách přehnaně nenaklání a vyšší podvozek umožnil delší pracovní prostor pro tlumiče. Ty jsou naladěny příjemně komfortně, a i díky poctivě odhlučněnému podvozku je na palubě uvolněná atmosféra.

Podvozek ale není žádné bláto, takže se na něj můžete spolehnout i v zatáčkách. Dohromady s rychlým řízením to pak dává extra dávku sebevědomí a „čtyři sta osmička“ se nezalekne ani dynamičtější jízdy. Nějaké zábavnější chování a cit v řízení přesto nečekejte, Peugeot 408 je neutrální a rychlejší jízda ho nerozdovádí.

Peugeot 408

Kde je výkonová rezerva?

Pod kapotou testovaného exempláře tloukl základní benzinový tříválec 1,2 PureTech bez jakékoliv formy hybridizace. Jeho parametry – výkon 96 kW (130 koní) a točivý moment 230 Nm – nezní vůbec špatně. Malý benziňák je docela srdnatý rváč, ačkoliv akcelerace z 0-100 za 10,3 sekundy je spíše průměr. Při běžné jízdě ho osmistupňový automat drží v nižších otáčkách a v kabině o něm prakticky nevíte. Ozve si při zrychlování, kdy se do interiéru line řízný zvuk tříválce. Osobně mě to nijak nepobuřuje a vnímám to jako charakter motoru.

Na běžné cesty základní benziňák v klidu stačí. Průměrně jsem při kombinaci města a okresek jezdil za příjemných 7,2 litru benzinu na sto kilometrů. S lehkou nohou se někteří jedinci podívají asi i pod sedm, ačkoliv tabulkových šest litrů je silně nereálných. Naložte ho ale čtyřmi dospělými a dynamika tím docela citelně utrpí. Stejné je to i na dálnici, kde sice 408 dokáže držet slušné tempo, ale chybí tomu nenucenost – motor řve, převodovka neustále podřazuje, a když vás zbrzdí předjíždějící kamion, tak je akcelerace zpět na dálniční limit trochu pomalá. Vliv na spotřebu je pak znatelný.

Ne úplně ideální je chování automatu. Občas zazmatkoval, sem tam měl pomalé reakce a při popojíždění v koloně nebo dojíždění na semafor nepříjemně cukal. Suma sumárum mi ale základní tříválec pod kapotou vůbec nevadil a osmistupňový automat z něj většinu času bezproblémově doloval slušné výkony v širokém pásmu otáček. Jen je potřeba počítat s tím, že ačkoliv motor sílu má, tak mu chybí větší výkonová rezerva a s přibývajícím zatížením „umírá“. Kdo chce výkon, ten musí sáhnout po některé z plug-in hybridních variant, za které si ale citelně připlatíte.

Peugeot 408

Relativní cenovka

No ne že by snad testovaný Peugeot 408 se základním benzinovým motorem byl nějak levný. V úplném základu za něj zaplatíte 830 000 korun. Testovaná verze Allure Pack s příplatky už se přehoupla přes 900 000 a přitom mi v ní stále chyběla běžně dostupná vyhřívaná sedadla (volant vyhřívaný byl) nebo dříve zmíněné indukční nabíjení telefonu. To by ale šlo vyřešit střídmě naceněným příplatkem. Vrcholná verze GT má navíc třeba Matrix LED světlomety nebo elektrické víko kufru a cenou se nebezpečně přibližuje milionu.

Ano, Peugeot 408 není levný, ale na první pohled je to znát zvenku i uvnitř. Za své peníze dostanete atraktivní design, komfortní podvozek, luxusně působící interiér a praktičnost, za kterou by se nemusel stydět kdejaký rodinný vůz. Je vlastně docela těžké hodnotit cenu, když ji není s čím srovnávat. Peugeot s konceptem „čtyři sta osmičky“ vytvořil svou vlastní třídu, a ačkoliv se podobné mišmaše často moc nepovedou, tak tohle je ona světlá výjimka.

Zdroj info: Autorský text, Peugeot.
Zdroj médií: Radim Krejčík.

+

  • neotřelý vzhled
  • příjemný interiér
  • vnitřní prostor

  • malá výkonová rezerva
  • cukání automatu

Podobné články