PRÁCE 🧰

Test DS 9 Performance Line 1.6 Puretech

25. 11. 2021 10 min. čtení diskuze (0) Testy DS Automobiles

Limuzína, která je v první řadě synonymem pro noblesu, přijela i do naší redakční garáže. Kořeny ze země galského kohouta, vyrobená ale na druhém konci světa. Jde tohle vůbec dohromady? A má vlajková loď automobilky DS Automobiles šanci uspět na českém trhu, který dává spíše přednost velkým SUV? Čtěte rozhodně dál.

Test DS 9

Žijeme v době, kdy lidé dávají přednost "na oko bezpečnějším" SUV, ale pěkné, ladné siluety vozů, aby člověk hledal lupou. Jak je už tak nějak známo, DS je značka, která si dělá věci po svém, a tak mě vlastně ani nepřekvapuje, že v této zvláštní době, přivedla na svět noblesní sedan. Ten se vymyká běžným a zavedeným standardům zákazníků. Ostatně mezi námi, ona devítka svým střihem pasuje spíše pro potřeby asijského trhu, kde přeci jen tíhnou právě k tomuto typu karoserie. Naštěstí Evropa nebyla ochuzena.

Pro začátek by bylo vhodné napsat pár slov k výrobě automobilu na asijské půdě, kterou někteří označují nelibě "jako z Aliexpressu". Ono to, že se něco vyrábí v Číně, automaticky neznamená, že je to špatně. Možná byste se divili, kolik luxusních návrhářů předních módních domů má své fabriky právě v Asii. Důvod je jednoduchý a především logický - je to tam prostě levné, jak náklady, tak pracovní síla. Z ekonomického hlediska? Značka ideál.

Test DS 9 - exteriér

Šaty s vlečkou a stříbrem vyšívané...

Model 9 stojí na stejné podvozkové platformě jako Peugeot 508, ale to je asi to jediné, co tato dvě auta mají skutečně společného. Ani vizuálně, ani po usednutí za volant, je nelze srovnávat. Zatímco 508 je sexy dračice, DS 9 si drží svůj půvabný šarm elegantní francouzské dámy, která si je moc dobře vědoma svých předností. Stačí zmáčknout příslušné tlačítko pro odemknutí auta, aby se na předních LED diodových světlometech spustila světelná show v podobě otočných diamantů.

Přední část se rozzáří a člověk se hned zamiluje. To charisma, které prosvěcuje skrze přední světla není zaměnitelné s ničím. Tento model má odkazovat na historii, což se potvrzuje hned ze začátku. Kapota je totiž dělená lištou, která symbolizuje šavli a odkazuje tak k francouzské národní historii. Navíc v minulosti byly vozy s dělenou kapotou zcela běžné.

Test DS 9 - exteriér

Z boku má auto krásnou elegantní siluetu, která se hezky zvažuje a právě na této zadní části naleznete další odkaz minulosti, tentokrát k slavnému modelu DS/ID 19. Současná legislativa to nepovoluje, a tak se do horní pozice zakomponovala pouze poziční světla. Je to něco neobvyklého, co se jen tak nevidí.

Konečný pohled zezadu je rovněž velmi líbivý a to díky světlům, která mají 3D efekt dračí kůže. Celkový vzhled vypadá jako jedna velká paráda, jehož světelná moc se umocní, jakmile zapadne sluníčko. A když už jsme tady vzadu, tak se podíváme do kufru. Ten se otevírá automaticky a nabídne prostor o objemu 510 litrů. Navíc pro milovníky sněhových radovánek poskytuje středový tunel na případné protažení lyží.

Test DS 9 - exteriér

Posledním, za to neméně poutavým prvkem, je příplatková temně modrá barva Midnight a chromové doplňky. Evropský trh nabízí ještě další čtyři odstíny barev, od mafiánské černé až po nevinnou perleťovou. Každá z nich auto podtrhne svým specifickým stylem.

Račte nastupovat a sundejte si boty, prosím...

Kdo by na voze hledal klasické kliky od dveří, by hledal marně. Na model se implementoval způsob, který je důvěrně znám z modelu DS 3. Tedy výsuvné kliky. Stačí tedy jen letmý dotek a následné zatáhnutí. Dveře se otevřou.

Po usednutí za volant mě obklopí vzdušný prostor, aby taky ne, když se rozvor protáhl na 290 centimetrů. Vzdušnosti napomáhá i panoramatické střešní okno. Nicméně nejvíce prostoru si užijí zejména zadní pasažéři, kteří se tam budou mít opravdu královsky. Nemohou si stěžovat na prostor před koleny, ani na ten nad hlavou. Budeme-li brát v potaz člověka do 190 centimetrů, ti vyšší už by díky svažující se střeše mohli mít problém. Cestující vzadu si rovněž mohou regulovat sami teplotu klimatizace na středovém panelu. Samozřejmostí je středová opěrka s výsuvnými držáky na nápoje. 

Test DS 9 - interiér

Celá kabina je potažena Alcantarou, a když píšu celá, tak to myslím opravdu vážně. Já osobně bych šla spíše při výběru materiálů do kůže, protože ta vypadá vždy honosněji - naštěstí takovou možnost si lze navolit ve vyšší výbavě Rivoli. Výbava Performance Line má působit sportovnějším dojmem, proto odůvodnění pro výběr materiálu. A rovněž bych řekla, že údržba alcantary bude trošku komplikovanější, obzvlášť, když na ni něco vylijete. 

Co se týká skladby a rozvržení palubní desky, tak ta mi vyhovuje. Celému vévodí velký dotekový displej, který uvnitř skrývá jedno peklíčko v podobě software z dílny vozů PSA (Stellantis). Bohužel tahle jednotka není nejrychlejší a ani také moc uživatelsky přívětivá. Jistě by tomu více sedla nějaká aktualizace. Pod obrazovkou se nachází ještě doteková tlačítka pro ovládání některých základních funkcí. A ačkoli tomuto modelu chyběla příplatková masážní sedadla (malý černý puntík u mě), tak sezení je komfortní, pohodlné a navíc se sedí trošku níž, než je obvyklé. Absolvovala jsem s autem přes 1000 kilometrů a několik hodin v kuse a bez zaznamenaného problému.

Test DS 9 - interiér

Z jiných modelů značky už víme, že se tlačítka pro stažení okének nacházejí kolem voliče jízdních režimů, který znáte například z Peugeotích aut. Což je trochu škoda, vlajková loď by si zasloužila nějakou extravagantní novinku. Způsobilo by to jistě o něco větší wau efekt, na druhou stranu tento efekt si určitě v celé sytosti užijeme u modelu DS 4, který už v redakci netrpělivě vyhlížíme.

Mimo jiné, když zůstaneme ještě ve středové části, pak za voličem se nachází výklopná přihrádka, která v nitru skrývá plochu pro bezdrátové nabíjení - snese každou velikost telefonu a nachází se tu také klasické USB přípojky, ty céčkové tu ale nenajdete.

Výrazným prvkem celého interiéru jsou rozhodně vyjíždějící hodiny B.R.M., které se ale kvůli lehce odvážnému designu asi nesetkají s pochopením u českého zákazníka. Ale tak jako jsem si na ně zvykla v modelu 7, tak mi přijdou zcela neodmyslitelné i v tomto. Ostatně každé takové speciální auto by mělo mít své analogové hodiny. Jo a o zážitek z poslechu hudby se zde stará prémiové audio Focal Electra.

Test DS 9 - interiér

Jako poslední zamíříme do řidičovy zóny, kde se nachází volant střední velikosti, který se dobře drží v rukou a neklouže. Je kožený a má prošívané prvky ve sportovnějším stylu. Na věnci se nacházejí všechna důležitá tlačítka pro ovládání systému. Pod volantem jsou dále pádla pro manuální řazení. Ta jsou dobře situována a člověk po nich nemusí složitě hmatat. Přístrojový štít nabízí několik možností zobrazení s pro značku typickými animacemi grafiky, takže si vybere opravdu každý.

Tak už to zapni, ať víme...

Tahle téměř pětimetrová krasavice má pod kapotou čtyřválcovou 1.6 s výkonem 165 kW. Točivý moment je 300 Nm při 1900ot./min. Takhle to zní dobře, jen ten motor se tak docela nehodí do takového auta. Více by se tu vyjímalo něco silnějšího, vyspělejšího, bohužel ale normy jsou neúprosné. O naftě si můžeme nechat zdát a celý svět tak nějak spěje k celkové elektrifikaci, a tak můžeme být rádi, co je v nabídce. Z toho lze snadno usoudit, že pro značku, která se do bezmála pár let chce prezentovat jako 100% elektrická, není úplně na pořadu dne vyvíjet lepší benzínový motor pro své vozy - a to ji nikdo nemůže vyčítat.

Test DS 9 - exteriér

Nicméně s takovým malým motorem v tak velkém autě se připravte na jeho pořádný apetit. V dálničním tempu s rozvahou dokáže spořádat 8 litrů na sto, ale při dynamičtější jízdě mimo město je to už i 11 litrů. Takže záleží spíše, jak jezdíte. Každopádně auto má k dispozici 60 litrovou nádrž, takže bez tankování se ujede pěkná řádka kilometrů.

Pohonné ústrojí je spárováno s osmistupňovou automatickou převodovkou, která s ním funguje dobře. Celkově si spolu rozumí, a pokud budete jezdit poklidně a rozumně, pak si jejího projevu ani nevšimnete. Jestliže na to dbát nebudete, pak se může stát, že bude motor zbytečně vytáčet. A párkrát se mi při prudkém rozjezdu stalo, že s sebou vůz nečekaně cukl. Ale jinak je jízda pohodlná a velmi komfortní - za což může především jedna věc, o které si záhy něco povíme.

Ještě k tomu motoru, on totiž při zrychlení má svůj specifický zvukový projev, který se dá přirovnat ke zrychlení sportovněji laděného auta (typicky páruje právě k 508) a to se ne tak docela hodí ke komfortní limuzíně, u které chcete polykat dálniční kilometry a rozhodně nechcete být nikým a ničím rušeni. 

Test DS 9 - exteriér

Na druhou stranu, když sáhnete po změně režimu a kliknete tam Sport, z auta se rázem stane něco zajímavého. Skoro mi až přišlo, že se v tomhle režimu chová líp, sebejistěji. Do zatáček se vrhá dravě a je přikované k povrchu silnice. Takže je zaručeno, že se při řízení tohoto auta nebudete nudit, protože je příjemně agilní. Z nuly na sto se dostane za 8 sekund a výkonu má na rozdávání. Víc ve svém segmentu ostatně není potřeba, pokud chcete víc koníků, poohlédněte se po jinak stavěném autě.

Usnadnění života na jedničku

Výše jsem psala o komfortu. Mezi technologie, které usnadňují život za volantem, jistě patří noční vidění (Packet Night vision), které se nabídne pro zapnutí už při západu sluníčka. Obraz z kamer se pak promítne do celého pole přístrojového štítu. Pokud na silnici čidla detekují nějakou osobu, bezpečně ji ohraničí žlutým obdélníčkem, což se hodí zejména v případech chodců bez reflexních prvků jdoucí po okraji vozovky. Systém dokáže rovněž detekovat zvíře, když mi pár metrů před autem přeběhla kočka, rámeček zčervenal. Ozkoušeno, systém skvěle funguje.

Test DS 9 - exteriér

Druhou věcí, kterou musím zmínit, jsou adaptivní tlumiče a spolu s nimi i Paket Active Scan Suspension. Příplatkový balíček umí doslova kouzlit na počkání. Na autě se totiž nachází hned několik senzorů, které skenují povrch před autem a to až do vzdálenosti pěti metrů. Čidla tak dokáží reagovat okamžitě na blížící se nerovnosti a přizpůsobit tomu nastavení - tedy tuhost. Pokud je díra veliká, změkčí se a naopak.

Navíc je to dotaženo do takové dokonalosti, že jakmile nerovnost auto odfiltruje, nehrozí pak žádné další odskoky, než se vše srovná do normálu - reakce jsou opravdu hbité a uživatel to téměř nepocítí, spíše mu bude připadat jako by po silnici létal. Úroveň filtrování výmolů se tak posunula zase o něco výš. Takhle přesně si představuju, jak by měla vypadat limuzína aneb Komfort na prvním místě. 

Nicméně jedna výtka na závěr. Model je tak napěchovaný moderními asistenčními systémy, až se trošku zapomnělo na základní věci, které by obzvlášť u vlajkové lodi měly být rovněž dovedené k dokonalosti a být tak nějak už samozřejmostí. V tomto případě se jedná například o grafiku parkovací kamery, která spíše odpovídá vozu nižší kategorie. Škoda.

Test DS 9 - exteriér

A jaký je verdikt?

O autě bych mohla psát další a další řádky a možná by to bylo stále málo. Týdenní testování bylo příliš krátké a s těžkým srdcem jsem se s vozem loučila. Možná by za to stálo porovnat i plug-in hybridní verzi, která se bude nabízet dokonce s 360 koňmi a náhonem na všechna čtyři kola. V kombinaci s výbavou Rivoli, to bude hodně zajímavé!

Nicméně závěrem, líbí se mi, že si značka jede podle sebe a nehledí tak příliš na to, jak to dělají a nebo mají ostatní. A to je přesně ta filosofie, se kterou by měl sympatizovat i budoucí majitel vozu. Být takovým jednorožcem současné moderní doby, který se nebojí té pověstné francouzské dekadence a Haute Couture střihu na míru.

Samozřejmě se na voze dají najít větší i menší nedostatky, ale jak se říká, kdo chce psa bít, hůl si vždy najde. Ale je mi jasné, že model je možná na evropský trh příliš zvláštní, na druhou stranu značka má realistická očekávání a ví, že tahle auta byla, jsou a vždy budou pro výjimečné lidi s výjimečným vkusem. Tohle auto prostě není masovka.

Zdroj médií: redakce.

+

  • Vzhled
  • Interiér
  • Detaily s odkazem na historii
  • Podvozek a tlumiče
  • Radost z jízdy

  • PSA software
  • Výběr motoru
  • Cena
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je foťák v ruce. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články