PRÁCE 🧰

Stání na spojce a další zlozvyky, které vedou k odrovnání auta

18. 1. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Řada začínajících i zkušených řidičů dělá při řízení zbytečné chyby, které je mohou vyjít ve finále pěkně draho. Tohle je šest nejčastějších zlozvyků, kterými si zbytečně ničíte svůj automobil.

Časté zlozvyky řidičů, kterými si nevědomky ničí auto

Pletete si spojku s podiem

Stání na spojce je asi tím nejčastějším nešvarem, který řidiči na tuzemských silnicích praktikují. Pokud se rozjíždíte do kopce, z hlediska bezpečnosti povolíte spojku do záběru a pak přidáte plyn, je to v normě a nová auta jsou již na takový způsob jízdy připravená. Zbytečně ale nenechávejte spojku prokluzovat déle, než je pro bezpečný rozjezd nezbytné.

Na spojce nestůjte ani při jízdě z kopce. Levou nohu jednoduše posuňte na místo vedle spojky, které je k tomuto účelu v autech speciálně vytvořené. Podobně je na tom i situace, kdy stojíte na červené nebo popojíždíte v koloně se sešlápnutou spojkou místo toho, abyste vyřadili na neutrál.

Při běžném používání spojky je dobré ji sešlapovat až do krajní polohy a „nešidit“ ji řazení tzv. převodem „přes zuby”. V takovém případě si pro změnu ničíte převodovku.

Časté zlozvyky řidičů, kterými si nevědomky ničí auto

Neutrál při jízdě z kopce

Častým zlozvykem řidičů je i vyřazení rychlosti na neutrál při jízdě z kopce a používání brzdy. Takto si poměrně rychle odrovnáte brzdové destičky. Pokud navíc tenhle nešvar praktikujete ve snaze ušetřit za palivo, pak pro vás máme špatnou zprávu. Za palivo neušetříte ani korunu a při dlouhém stání na brzdách bez oddychu se dokonce můžou zkroutit jejich brzdové kotouče. Mnohem lepší než jízda na neutrál je, když řidič podřadí a vsadí na brždění motorem.

Rychlý rozjezd v zimním období

Auta si řidiči během zimního období ničí i rychlým rozjezdem bez zahřátí. Motor, převodovka a některé části podvozku se totiž v mrazech zahřívají pomalejším tempem a jsou citlivější na zacházení. Ideální proto je, když na cestu vyrazíte pomaleji a nebudete alespoň zpočátku vytáčet motor do vyšších otáček. Zhruba po 10–20 minutách jízdy je automobil připraven na plné nasazení.

Nepoužíváte ruční brzdu

Ruční brzda, správně tedy brzda parkovací, plní v autě mnoho funkcí. Jednu základní ale řidiči opomíjejí. Pokud například pravidelně parkujete ve svahu a pouze zařadíte rychlost s předpokladem, že motor auto udrží, pak svůj vůz ráno s největší pravděpodobností sice na původním místě najdete, zbytečně si ale odrovnáváte převodovku.

Proto auto zajistěte „ručkou“. Parkovací brzdu také není dobré tahat tzv. přes zuby, tedy bez použití tlačítka na uvolnění brzdy, i když ji řidič zatahuje. Nejde sice o nějaký obří prohřešek, neexistuje ale sebemenší důvod, proč si auto zbytečně odrovnávat.

Časté zlozvyky řidičů, kterými si nevědomky ničí auto

Nepečujete o motor

Zvláště dieselovým motorům škodí nedostatečné zatížení. Pokud tedy využíváte jen malou část potenciálu motoru, postupně se bude zanášet a vy jej budete dřív nebo později muset odvézt do servisu na pročištění. Při nízkých otáčkách navíc víc vibruje, což škodí rozvodům. Proto ho čas od času pořádně projeďte. Po svižné jízdě jej ale nechte chvíli běžet naprázdno. Po dlouhé a náročné cestě totiž bývá motor rozpálený, a pokud jej vypnete, dojde k nepřirozeně rychlému ochlazení.

Podceňujete servis

Zaručených způsobem, jak si auto odrovnat, je oddalovat výměnu opotřebených dílů. Pokud tedy během jízdy uslyšíte, že „něco v autě klepe“, je nejvyšší čas poslat vůz ke zkušenému automechanikovi. Problém se může projevit až po delší době. A řešit následky je vždy náročnější než prevence.

Zdroj info: Autojournal, Pneumatiky.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články