Co se stane s autem, když se rozjedete na dvojku?

4. 2. 2021 2 min. čtení Tipy a rady

V autoškole se často může stát, že začínající řidič zapomene na rychlost a omylem se rozjede na špatný stupeň. V běžném životě by se to už dít nemělo, a pokud ano, stane se s autem něco závažného, když se rozjedete na dvojku? Dnes zkusíme najít odpověď.

Co se stane, když se rozjedete na dvojku

Ti, co vlastní automat, se nemusí nad touto otázkou vůbec pozastavovat. Automat si řadí, jak uzná za vhodné a občas se i sám rozjede právě na dvojku, aniž by to uživatel poznal. Pracuje ale trochu odlišně než manuál. U majitelů aut s manuální převodovkou by nikoho možná ani nenapadlo zařadit na rozjezd rovnou dvojku, nedej bože ještě vyšší stupeň, když má na řadící páce jasně nakreslenou jedničku. Možná byste se ale také divili, kolik lidí skutečně jedničku při rozjezdech vynechává, a můžete si být jisti, že se k tomu nikdy nepřiznají.

Rozjezd z kopce

Pokud stojíte v kopci, stačí následně jen povolit brzdu a auto se samo rozjede - ostatně pomůže tomu gravitace. Pak se nabízí možnost tam poslat rovnou druhý stupeň - tedy v případě, že je kopec prudšího rázu a kola se začnou samovolně otáčet vpřed. V takovém momentu se nic strašného nestane, ale rozhodně bychom to nedoporučovali používat často. Jednou si na rozjezd na dvojku zvyknete, a pak to budete dělat i na rovince, kde to může být už problém.

V minulosti jste mohli narazit na auta, která měla velmi krátké převody. To znamenalo, že pro ně nebyl až takový problém se rozjet plynuleji na dvojku a nijak si moc neuškodit. Avšak takových strojů je dnes už jako šafránu, protože v posledních letech je spíše snahou konstruktérů a výrobců aut převody prodlužovat třeba kvůli snížení odporu v sání.

Raději na jedničku

Ono neustálé se rozjíždění v koloně je na nic, ale z logiky věci, vynechání prvního kvaltu povede jednoduše k vyššímu opotřebení spojky. Všichni ale jistě víte, že zrovna tato komponenta na autě nepatří k těm nejlevnějším a každý se ji snaží spíše šetřit, než zbytečně zatěžovat. Ostatně souhra spojky a plynu při rozjezdu na první stupeň je tak nějak samovolná a plynulá, kdežto když se jeden stupeň přeskočí, auto se rozjíždí na vyšší rychlost (musí se zvýšit otáčky i výkon) a zároveň spojka musí pracovat delší čas - více se tedy opotřebovává, a to zcela zbytečně.

Pondělí s portálem

Navíc se v mnoha případech stane, při špatné souhře všeho, že auto - lidově řečeno - chcípne, protože to na dvojku prostě nezvládne. To hodně ovlivňuje fakt, jak je auto zpřevodované a jaký má výkon. Velkým strašákem pro vás může být i to, že si neustálým rozjížděním se na jiný stupeň, než je jednička, můžete poškodit nebo zcela zničit rozvodový řetěz - opět velmi drahá záležitost.

Zdroj médií: Pixabay.
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je v jedné ruce foťák a v druhé pero, s kterým si vše pečlivě zapisuje. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články