Výměna oleje v manuální převodovce

21. 4. 2019 3 min. čtení Tipy a rady

Všechna maziva, která se v automobilech vyskytují stárnou a degradují. Vlivem změn teplot a vzdušnou vlhkostí časem zkrátka ztrácí své vlastnosti. Výrobci sice rádi uvádějí, že v manuální převodovce je náplň tzv. doživotní. Bohužel mají pravdu, pokud životnost svého produktu předpokládají kolem hodnoty 150-200 tisíc kilometrů.

Jak na výměnu oleje v manuální převodovce

Je to jistota 

Není to samozřejmě tak nutné a kruciální, jako u oleje motorového, ale přesto je lepší převodovce dopřát alespoň jednou za 150 tisíc kilometrů nový olej. Zkušenosti ukazují, že náplň toho má po takovém průběhu tak akorát a bývá to na ní dost znát. Není výjimkou, že po výměně jde řazení lépe a zmizí i u některých vozů se vyskytující šumění při sešlápnutí spojky. Případně je možné pozorovat slyšitelné ztišení a to především u vyšších převodů. 

Také čtěte

Poklice na kola - jaké vybrat a na co si dát pozor?

Běžné plechové disky nevypadají na autě moc dobře. Sice splní svůj účel, ale auto s nimi je takové nevýrazné. To do značné míry …

9. 10. 2020 Tipy a rady

Nezapomeňte na kontrolu 

Není od věci ani čas od času zkontrolovat hladinu olejové náplně v převodovce. To doporučujeme provádět nejdéle každých 30 000 kilometrů. Před kontrolou je třeba vozidlo postavit na vodorovnou plochu a motor nechat alespoň čtvrt hodiny v klidu. Olej steče a nebude rozstříkaný po celé skříni. Pak stačí odšroubovat nalévací nebo kontrolní zátku. Pokud olej začne sám vytékat, je vše v pořádku, pokud ne, stačí do otvoru strčit třeba drát a plus mínus změřit, jak hluboko pod otvorem je hladina maziva. Výrobce obvykle má v tomto směru nějaké doporučení, stačí zapátrat na internetu, případně se zeptat v autorizovaném servisu. Pokud je hladina nižší, než výrobce stanovuje, je třeba olej doplnit. Pozor, u některých automobilů se olej v převodovce kontroluje otvorem náhonu tachometru a kontrola se poté provádí na jeho lanku. 

Jak na výměnu oleje v převodovce 

Samotná výměna oleje se pak provádí podobně, jako u oleje motorového. Vozidlo je opět třeba mít na rovné ploše a olej před výměnou zahřát, nejlépe jízdou. Poté již stačí vyšroubovat vypouštěcí zátku a náplň nechat vytéct. Zátka bývá často magnetická, aby zachytila drobné kovové úlomky, proto je třeba ji očistit. Z úlomků lze zároveň usuzovat úroveň opotřebení převodové skříně, ale rozhodně se neděste, když jich tam pár bude. Podle barvy a průsvitnosti oleje pak můžeme poznat, nakolik už byla špatná samotná náplň. Po vytečení celého obsahu pak stačí zátku našroubovat zpět a dolít požadovanou hladinu náplně nové.

Správná náplň 

Velmi doporučujeme dodržet specifikaci převodového oleje, kterou udává výrobce vozu, nejlépe zakoupit přímo originální náplň. Lít do převodovky cokoliv co tam nepatří je holý nerozum a rady některých “odborníků”, že je jedno co je to za olej, hlavně aby tam něco bylo, se rozhodně nevyplatí brát vážně. 

Zdroj médií: depositphotos

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční nabídky vozů. Chcete o nich vědět?