🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Škodovce se v Číně nedaří

16. 5. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Škoda

Automobilka Škoda momentálně neprožívá ideální časy. Poté, co kvůli válce na Ukrajině opustila ruský trh, začala silně ztrácet také v Číně. Jaké jsou důvody tohoto prodejního propadu v jedné z největších asijských ekonomik?

Škoda Auto a čínský trh

Nejznámější česká firma momentálně neprožívá ideální časy. Automobilka Škoda v posledních letech ztratila důležité postavení na velkých světových trzích. Společnost se sice snaží uchytit i v nových lokacích, plnohodnotná náhrada to však zatím ani zdaleka není a podle střednědobých predikcí možná ani nebude.

V roce 2022 se prodej nových aut na čínském trhu v případě automobilky Škoda Auto snížil v meziročním srovnání o 23 procent. Data za rok 2023 ještě nejsou k dispozici, předběžné expertní odhady však naznačují, že ani tento rok nebyl pro Škodovku na čínském trhu úspěšný a prodejní propad z roku 2022 se tak nejspíš opakoval.

Už několik let je tak pozorovatelný postupný a nezamyšlený ústup Škodovky z největšího globálního trhu s automobily. Vedení automobilky se dlouhodobě snaží najít určitou strategii, jak se s čínským trhem úspěšně vypořádat, zatím se to však nedaří, a i proto se začíná spíše orientovat na indický nebo vietnamský trh, u kterých se v dalších letech očekává prudký hospodářský růst, se kterým ruku v ruce přichází i rostoucí příjmy domácností a firem.

Škodovce v Číně chybí image

Důvodů, proč se Škodovce v Číně přestalo dařit, je celá řada. V prvé řadě česká automobilka nemá v Asii stále tak silné jméno. Chybí ji image, která by běžné čínské spotřebitele nebo firmy lákala. V tomto ohledu však prohrává i v konkurenci s dalšími evropskými automobilkami, a to včetně značek jako Mercedes, BMW nebo Volkswagen. Zejména Volkswagen je v Číně opravdu velmi oblíbený, i u něj je však v poslední době patrný mírný ústup ze slávy.

Dalším důvodem jsou vysoké náklady. Škodovce se na čínském trhu nedaří snížit nákladovou složku, což v praxi znamená, že tuzemská automobilka nemůže ani snížit konečné ceny. Konkurence je však na čínském trhu obrovská, a to mimo jiné i ze strany přímo čínských automobilek, které jsou navíc v posledních letech stále silnější.

Na čínském trhu působí 14 let

Automobilka Škoda vstoupila na čínský trh v roce 2007. Statistiky z posledních let ukazují, že ještě v roce 2017 se tam tuzemské firmě podařilo prodat celkem 325 tisíc nových vozů. V roce 2019 to však bylo už jen 282 tisíc a v roce 2021 pak dokonce 71 200. Postupný propad, i vlivem koronavirové pandemie, tedy je v případě Škodovky poměrně silný. Dlouhodobě Číňané poptávali hlavně model Kamiq GT. Oblíbeným modelem byla i Octavia.

Ústup Škodovky z čínské slávy souvisí také s rozmachem čínských automobilek, které jsou v posledních letech stále oblíbenější. Přispívají k tomu i nízké ceny. Číňané tedy začínají poptávat své vlastní značky a je u nich patrné něco podobného, co se týká vztahu Čechů ke Škodovce nebo třeba Rumunů k Dacii. Momentálně nejoblíbenější čínskou značkou je BYD, která se snaží čím dál více prosadit i na globálním trhu a poslední měsíce navíc ukazují, že se jí to i poměrně daří.

Zdroj info: Autorský článek.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články