Vše o voze Škoda Fabia 2. generace - Historie nejlevnější rodinné škodovky

25. 2. 2021 7 min. čtení Tipy a rady Škoda

Opět tu máme na našich silnicích hojně zastoupenou ojetinu, která ve své době byla objektem touhy nejedné české rodinky. Škoda Fabia se ve své druhé generaci samozřejmě výrazně posunula a zvládala bez problémů držet krok s konkurencí.

Články o historii vozů a pohled na konkrétní modely:

  1. Vše o voze Škoda Octavia 3. generace
  2. Vše o voze Mazda 6 1. generace
  3. Vše o voze VW Passat B6 a B7 (2005 - 2010)
  4. Vše o voze Škoda Fabia 2. generace - právě čtete

Samozřejmě největší změnou byl v roce 2007, kdy byla poprvé prezentována světu, design. Ten byl oproti jedničce dost odlehčený. Auto nepůsobilo tak "nafouknutě" a dalo by se skoro říct, že dvojková Fabie byla trochu "nudloidní". Ona to byla svým způsobem pravda, protože se o 22 mm protáhla, o 47 mm zvýšila, ale na šířku jí škodovka o 4 mm ubrala. Už tehdy tak logicky vůz úplně nevynikal v prostoru pro cestující právě co se týče šířky.

Vůz přišel ve dvou variantách - klasický hatchback a kombík. Zejména delší variantu si zamilovaly rodiny s dětmi, protože zavazadelník poskytl, jak už to tak u škodovek bývá, obří objem pro zavazadla, a to 480 litrů. Kratší varianta dostala stále obstojných 300 litrů.

Posun vpřed oproti Fabii 1. generace

Rozdíl byl obří i v interiéru. Plasty sice působily levněji než u předchozí verze, ale ergonomie byla skvělá, panel s budíky působil moderně a konečně byla za příplatek i automatická klimatizace Climatronic. Zpracování bylo na tehdejší dobu příkladné.

Inzeráty ojetých Fabií 2. generace

Mnohem lepší byl i podvozek, který byl stále naladěn spíše komfortně, ale v zatáčkách byl přeci jen jistější. Stav ojetin ukazuje i na dobrou odolnost proti korozi. Dvojka holt nemá už tolik tendence hnít od přední části prahu, což byla pro spoustu jedničkových Fabií zkáza.

Zážehové motory

Co se týče motorizací, tak jsou z velké části pro první dvě generace shodné. Začneme tou, která neměla příliš dobrou pověst. 1.2 HTP se ani u dvojky neukázala jako super spolehlivá, ale v městském provozu se s variantou, která plnila Euro 5 dalo poměrně obstojně fungovat. Nechala si líbit i sem tam nějakou dálniční cestu, protože dostala lepší katalyzátor a neměla tendence při stotřicítce žrát deset litrů na sto.

Staňte se součástí facebookové skupiny této značky vozů

Pro příznivce této značky jsme na Facebooku založili speciální stránku - klub Portálu řidiče. Podpořte značku na této sociální síti. Více informací v této novince.

Ze začátku byl problematický i motor 1.2 TSI. Ten sice nabídl slušnou dynamiku i spotřebu, ale ze začátku mu pověst pošramotily dobře známé problémy s rozvodovým řetězem. Od druhé poloviny roku 2011 je tento nešvar vyřešen a jedna-dvojka je naopak vcelku držák. Ojetin s tím úplně původním řetězem na trhu moc nebude, tipovali bychom jednotky kusů, přesto je určitě potřeba si prověřit, jestli byla aplikována opravná sada s pevnějším řetězem.

Pak tu máme 1.4 TSI TwinCharger pro variantu RS. Pokud na tento motor narazíte, je lepší se mu vyhnout. Byl to technicky trochu zvláštní kousek, protože měl přeplňování kompresorem a turbem zároveň, bohužel vždy s DSG převodovkou. A ta může být u takto staré ojetiny zdrojem problémů, které opravdu řešit nechcete, zejména pro jejich finanční náročnost.

Výkonem ne úplně dravá, ale extrémně spolehlivá motorizace byla naopak 1.4 16V. Tu berte všemi deseti, pokud narazíte na ojetý kousek ve slušném stavu. Nechá si líbit provoz jak ve městě, tak i dálniční přesuny a v podstatě jí stačí akorát měnit olej a jednou za 150 tisíc kilometrů rozvody.

Podobně je na tom i 1.6 16V. S menší jedna-čtyřkou toho konstrukčně společného moc nemá. Přesto je to ale podobně trvanlivý motor, který ale potřebuje trochu točit, aby podal rozumný výkon. Nijak mu to na druhou stranu nevadí a ani spotřeba paliva není závratně vysoká.

Vznětové motory

Vznětové agregáty začneme trochu kontroverzní jednotkou 1.4 TDI. Ta byla u dvojkové Fabie ve dvou variantách. S filtrem pevných částic a bez něj. Tu s filtrem bychom zavrhli úplně, protože DPF tam moc nevydržel a výměna je dost drahá. Varianta bez filtru je sice vcelku držák, výkonem to není žádná tragédie, ale ta kultura chodu je šílená. Naftový tříválec se klepe jak osika, je hlučný a na dálnici si se spolujezdcem prostě nepokecáte. Spotřebou ale umí potěšit, extremní šetřílci jezdí i pod 4 litry na sto.

Zajímavou volbou je 1.6 TDI. Ta má DPF vždy, ale zde nedochází k jeho selhávání. Tedy on jednou samozřejmě umře, ale na vysoký nájezd. Ne po padesáti tisících, jako u tříválce. Jedna-šest je adekvátní volbou pro relativně lehký vůz, nemá vysokou spotřebu a nejsilnější 77kW varianta i docela jede.

No a na konec tu máme legendu všech legend, modlu českých řidičů a věčné téma v restauračních zařízeních nižších cenových kategorií. 1.9 TDI se pod kapotu dostala taky, a to ve verzi PD. Ta měla pořád podobně skvělou životnost jako verze s rotačkou, navíc se pyšnila i perfektní spotřebou a když bylo potřeba, tak se pod pravým pedálem skrývala i slibná dynamika.

Srandovní Fabia RS

Mezi ojetinami najdete i Škodu Fabii RS. Jakkoliv se škodovka snažila o nějaký dynamický vzhled, tak základní rozměry prostě zamaskovat nešlo. "Ostrá" Fabie tak dnes působí spíš úsměvně, až směšně. Ani pohon vlastně nebyl nijak oslnivý a závodní ambice zabila automatická převodovka. To auto vlastně nedávalo vůbec smysl. Přesto si své zákazníky našlo.

S dvojkovou "fábkou" jsme se rozloučili v roce 2014, kdy byla ukončena její výroba. Byl to vůz u nás skutečně populární (jako ostatně jakákoliv škodovka) a podle toho vypadá i nabídka ojetin. Vybere si opravdu každý, ať už chce auto opečovávané, se servisní knížkou, stočené, bourané nebo prakticky zánovní.

Zdroj médií: Škoda
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Nerad se v nich hrabe, protože to neumí a vždycky mu nějaký šroubek zbyde.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?