Manuální vs. automatická klimatizace: co vybrat? A má smysl připlácet?

26. 5. 2020 2 min. čtení Technologie

Čím je tepleji, tím častěji sahají řidiči po magickém tlačítku s vločkou. Jenže pak si jedna skupina prostě nastaví na displeji požadovanou teplotu a a tím to končí. Ti ostatní kroutí příslušným ovladačem, na kterém nikdy nelze najít trvalé teplotní optimum.

Články na téma klimatizace:

  1. Nezapínáte v zimě klimatizaci? Děláte chybu!
  2. Klimatizace v autě: jak ji správně používat?
  3. Manuální vs. automatická klimatizace: co vybrat? A má smysl připlácet? - právě čtete

Ono v létě není ani tak důležité, jakou klimatizaci člověk v autě má, jestli digitální nebo manuální, pro posádku vozu je důležité, že tam nějaká je. I tak ale určitě stojí za to, podívat se, jak který systém funguje a jestli má smysl si za něj při pořízení nového vozu připlácet.

Manuální klasika

manuální klimatizace

Jednodušší systém, který je obvykle v základní výbavě levnějších aut, případně v řadě ojetin. Funguje poměrně jednoduše, ale zásadním faktem je, že teplota se nijak nastavit nedá. Ve chvíli, kdy se klimatizace zapne, jede kompresor naplno a řidič si může míchat poměr velmi studeného vzduchu s tím, který přichází zvenku neochlazený. Ačkoliv jsou na kolečku, případně táhlu, kterým se poměr reguluje jakési stupně napsané, je to čistě orientační. Největší nevýhodou, která vyplývá ze systému funkce manuální klimatizace, je nemožnost nastavit nějakou trvale vyhovující teplotu. Vždy bude závislá na tom, jak teplý je vzduch, který systém neochlazuje a smíchává ho s tím ledovým.

Automatická klimatizace

automatická klimatizace

O něco pokročilejší a hlavně od dost komfortnější je plně automatická klimatizace. Ta funguje do značné míry totožně, jako manuální, respektive princip zůstává stejný. Rozdíl je v tom, že o mísení poměru ledového a teplého vzduchu se stará automatický systém na základě toho, co řidič nastaví a údajů z čidel v autě. Zde je ještě další možnost, a to rozdělení vozu do více zón (typicky dvě nebo tři), ve kterých je udržována rozdílná teplota. Automatická klimatizace opravdu zvládá udržet uvnitř auta teplotu, která je nezávislá na tom, jak teplý vzduch je vně vozu.

Příplatek často nemalý

Jak už vyplynulo s předchozích odstavců, je automatický systém sice komfortnější, ale dražší. Je tedy otázka, zdali má smysl za něj při koupi vozu připlácet. A tu si bohužel musí zodpovědět každý sám. Kdo tráví v autě hodně času na delších cestách, tomu se to patrně vyplatí, jezdíte-li spíše výjimečně, je možná lepší nějakou korunu ušetřit. Důležité je, že klimatizace vůbec v autě je, protože posledních několik roků jsou letní vedra opravdu tropická.

Zdroj médií: pxhere

Podobné články