Proč je dobré v zimě zapínat v autě klimatizaci

21. 2. 2021 6 min. čtení Tipy a rady

Drtivá většina vozů se už dnes prodává s klimatizací. To je skvělý benefit pro posádku v letních měsících, kdy je venku horko a uvnitř auta si lze vytvořit snesitelnou teplotu. Ale víte, že klimatizace může být užitečný pomocník i v zimním období? A že pokud ji dlouho nepoužíváte, tak se může porouchat?

Klimatizace vzduch v autě vysušuje

Sednete-li v chladných teplotách do auta, často se setkáte se zamlženým nebo oroseným čelním sklem. Tento nešvar se samozřejmě nejjednodušeji vyřeší tím, že dáte ventilaci vozidla na maximum a všechen vzduch pustíte právě na přední sklo. Tím z něj vlastně vlhkost ofukujete a ta se odpařuje do prostoru. V autě však má tendenci zůstávat a za chvíli se to může projevit mlžením třeba bočních okének. Jak se vlhkosti jednoduše a účinně zbavit? Pusťte si klimatizaci. Ta totiž krom chlazení vzduch i odvlhčuje. Sklo se odmlží dříve a vzduch ve voze nebude tak vlhký.

Na delších cestách se můžete setkat i s opačným extrémem, tedy se vzduchem a nepřirozeně suchým, který ohřátý topením proudí z výdechů ventilace. Citlivější jedinci mohou vlivem toho pociťovat značné nepohodlí. Řešením je opět zapnutí klimatizace, která vlhkost v kabině srovná na přirozenější úroveň.

Vybírejte přípravky pro dezinfekci klimatizace v autě

Je potřeba promazat klimakompresor

Dalším dobrým důvodem pro stisknutí tlačítka s vločkou, případně s nápisem AC, je promazání. Kompresor klimatizace totiž potřebuje pro svůj provoz mazivo, jinak se rapidně zkracuje jeho životnost. A tuto komponentu měnit opravdu nechcete, protože její cena nebývá malá. Jenže tento kompresor nemá žádný zvláštní systém mazání, jako třeba motor, namísto toho je mazivo rozpuštěno v chladícím médiu. Zapnutí klimatizace po delší době znamená, že kompresor běží na sucho, což může vyústit až  jeho zničení. Doporučujeme tedy alespoň jednou za dva týdny klimu na minimálně deset minut zapnout.

Automatické klimatizace v moderních vozech si žijí tak trochu svým životem. Prostě nastavíte teplotu a v závislosti na tom, co usoudí řídící jednotka, se klima zapíná a vypíná sama. Do tohoto je ideální nezasahovat, protože už při vývoji vozu se jednoduše počítá s tím, že takto to bude fungovat. Argument zvýšené spotřeby příliš neobstojí. Ano, pokud bychom se na to zaměřili, tak patrně naměříme o něco vyšší nároky motoru na příděl paliva, ale v praxi to budou dvě, možná tři desetinky na sto kilometrů. 

Nespustí se vždy

Na závěr tohoto článku je dobré čtenáře upozornit, že ve většině vozidel nepůjde při velkých mrazech klimatizace vůbec spustit. Řídící jednotka klima je totiž nastavená tak, aby blokovala spuštění klimakompresoru při teplotách nižších než 5 °C (u některých vozů při nule). Pokud se vám tedy klima nespustí, nevěšte hlavu. Ve většině případů to bude právě kvůli příliš nízké okolní teplotě.

Zdroj médií: pixabay
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?