PRÁCE 🧰

Rozdíl mezi levným a drahým elektromobilem

7. 1. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Výběr elektrického auta Koupě elektroauta podle ceny Dacia

Levný versus drahý elektromobil. Vyplatí se připlatit a co vám peníze navíc přinesou z pohledu elektromobility? Odpověď není tak jednoznačná.

Levný vs. drahý elektromobil

Pro účely porovnání využijeme nedávno testovanou Dacii Spring, která je aktuálně nejlevnějším elektromobilem prodávaným v České republice, a taktéž nedávno testované prémiové Volvo C40. On je název levný versus drahý elektromobil poněkud zavádějící. Lepší by možná bylo drahý versus dražší elektromobil. Dacia Spring totiž začíná na nemalé částce 531 900 korun, zatímco nejlevnější verzi Volva C40 Recharge pořídíte za více než dvojnásobek, přesněji za částku 1 299 000 korun. Co tedy dostanete z pohledu elektromobility navíc, pokud si připlatíte více než 760 000 korun?

Baterie

Jednou z nejdražších položek při výrobě elektromobilu je baterie. Ta je v případě Springu opravdu skromná, má kapacitu 26,8 kWh a pomáhá tak snižovat cenu vozu. To u Volva je to jiná písnička. Základní verze má kapacitu 69 kWh, verze Recharge Twin s dvěma elektromotory má kapacitu až 79 kWh. Dacia má přitom dojezd dle metodiky WLTP 230 kilometrů, Volvo uvádí dojezd v průměru 427 kilometrů. Volvo má ale dva a půl násobně větší baterii, tak proč nemá dva a půl násobně vyšší dojezd? Do hry totiž vstupuje ještě jeden parametr – hmotnost. Velká baterie je těžká, a to hodně. Auto tak potřebuje více energie na rozjezd a tím se zvyšuje spotřeba. Ponaučení je, že větší není vždy lepší. Větší baterie je těžší a dražší, zvyšuje ale dojezd. Naopak malá baterie vás může svou kapacitou velmi limitovat. Záleží tak na konkrétním použití vozidla a možnostech nabíjení.

Dacia Spring

Rychlost nabíjení a komfort při něm

A když jsme u toho nabíjení. To je právě jedna z věcí, na které Dacia hodně šetřila. Asi spoléhá, že Springa budete nabíjet zásadně doma a nejlépe celou noc. V základní verzi totiž nedostanete žádné rychlonabíjení, a to ani za příplatek. Za příplatek 15 000 korun si můžete možnost rychlonabíjení dokoupit k dražší verzi Expression. No a ta už cenou začíná na částce 576 400 korun. To se nám to začíná komplikovat. A to je teprve začátek. Ono rychlonabíjení je, v případě Dacie, nabíjení maximálním výkonem 30 kW. I ty nejběžnější dobíjecí stanice dnes zvládají výkon 60 kW, ty superrychlé pak zvládají výkon přes 300 kW. Volvo pro porovnání dokáže nabíjet výkonem až 150 kW, někteří jeho soupeři zvládají až 350 kW. Pokud tedy často plánujete nabíjet u nabíjecích stanic, zvažte příplatek za dražší elektromobil. Rychlonabíjení je totiž jedna z věcí, na které levný elektromobil opravdu hodně šetřil.

Není to ale jediná věc, kde levný elektromobil šetří. Dacia Spring na test byla vybavená oním „rychlonabíjením“. Nabíjeli jsme několikrát a na udávaný výkon jsme se nikdy nedostali. Aby totiž Spring mohl být považován za levný elektromobil, musela Dacia pošetřit na termomanagementu baterie. Co to znamená? Vysvětlíme si. Baterie se nedokáže nabíjet maximálním výkonem, pokud nemá ideální teplotu. Moderní elektromobily obvykle dokážou baterii předehřát nebo ochladit, podle toho, co je aktuálně potřeba. To Dacia neumí, baterie je chlazená permanentně přísunem vzduchu. V zimě je tak nabíjení pomalé, protože je baterie studená. A ani delší jízda před nabíjením nám výrazně nepomohla baterii dostatečně zahřát. V letních dnech pak naopak hrozí, že se bude baterie při nabíjení přehřívat a opět bude muset být omezený nabíjecí výkon. U Volva se nám to nestalo, nabíjení vždy probíhalo tak, jak mělo. Ve výsledku jsme tak menší baterii Springu nabíjeli delší dobu než velkou baterii ve Volvu.

Volvo C40 - interiér

A protože čas trávený v autě při jeho dobíjení je poměrně dlouhý, chcete ho trávit v komfortu. To znamená i tepelný komfort. Drahé elektromobily většinou dávají možnost příplatku za tepelné čerpadlo. To dokáže snížit spotřebu a stará se o klimatizovaní i vytápění interiéru. Nejinak tomu bylo i v případě Volva, kde se při nabíjení sedí v pohodlné, vyhřívané sedačce a za ideální vnitřní teploty si užíváte poslech značkové audio soustavy. V případě levného elektromobilu jsou priority někde jinde. Sedačky ve Springu mají k pohodlí daleko a vytápění interiéru je zajištěno jednoduchým odporovým drátem. Po nějaké chvíli se tak interiérem začíná linout pach páleného drátu.

To záleží…

A to jsou ty nejzásadnější rozdíly mezi levným a drahým elektromobilem. Záměrně jsme zde neporovnávali výkonové parametry, kvalitu zpracování a podobně. Zaměřili jsme se tak na čistě praktické věci při každodenním užívání elektromobilu. U prémiových elektromobilů za své peníze jednoduše dostanete víc high-tech vychytávek, ne vždy je ale tak velký cenový rozdíl obhajitelný. Nakonec totiž ze všeho nejvíc záleží na režimu používání konkrétního elektroauta, protože i levný elektromobil může skvěle a bez ústupků posloužit svému konkrétnímu účelu. A co vy, připlatili byste si za lepší technologie?

Zdroj info: Autorský text, Dacia, Volvo.
Zdroj médií: Radim Krejčík, Dacia.

Podobné články