PRÁCE 🧰

Druhý pohled na Dacii Spring

6. 1. 2023 7 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Dacia

Tohle není test, nečekejte záplavu faktů a dat. Tohle jsou ty nejryzejší první dojmy, dojmy po pár dnech užívání elektrické Dacie Spring.

Druhý pohled na Dacii Spring

Dacia Spring je aktuálně nejlevnější elektromobil na českém trhu. Základní ceníková cena začíná na částce 531 900 korun. Vybavenější Dacia Spring na test stála lehce přes 600 000 korun a to, přiznejme si, není úplně nízká částka za auto, které prostě působí levně.

Prvotní dojmy

Začnu ale hezky popořadě. Springa jsem dostal ve večerních hodinách. Hned jsem tedy otestoval výkon světlometů. Člověk by asi od městského přibližovadla ani nečekal kdovíjak skvělé světlomety, potkávací a dálková světla mě ale nepříjemně překvapila. Jejich výkon je totiž opravdu mizerný. Hned první cestu domů jsem absolvoval v temném hustém lese. Cestou jsem narazil na polovinu veškeré fauny zdejších lesů, a ačkoliv jsem jel preventivně velmi pomalu, úzký světelný kužel mi neumožnil vidět divokou zvěř s dostatečným předstihem.

A protože jsem měl cestou i pár pěkných zatáček, rozhodl jsem se mocných 45 elektrických koní pořádně protáhnout. Kolébkovým přepínačem před voličem směru jízdy jsem omezil ESP a vrhnul se do zatáček. Překvapilo mě řízení. Pocitově to sice bylo, jako bych doma kroutil volantem u počítače, ale řízení bylo rychlé a přesné a uzoučká přední kola ho s chutí poslouchala. Vlastně to byla docela zábava. Spring je taková malá krabička a s hmotností lehce pod jednu tunu pak ani papírově menší výkon zas tak nevadí. Chvilku jsem sice měl pocit, že se každou chvilku převrátím, protože Spring je docela úzké auto. Nakonec jsem to ale svedl na fakt, že sedačky nemají absolutně žádné boční vedení, a že jediné, co se mohlo převrátit, jsem byl maximálně tak já visící za volantem.

Když jsem pak druhý den ráno sedl do auta a rozjel se, hned jsem šahal po páčce a pouštěl ostřikovače. S hrůzou jsem pak zjistil, že okno stírá pouze jeden stěrač. Většinu času by asi stačil, ale v tu konkrétní dobu, co jsem Springa měl, byl jeden stěrač málo. Řidičovu stranu čelního okna totiž nestírá až k A sloupku, takže se tam usazuje špína, která pak sloupek dělá dvojnásobným. To dělá výhled do levotočivých zatáček hodně špatný a není to nic příjemného.

S rychlonabíjením nepočítejte

Taky jsem hned ráno potřeboval lehce dobít baterii. Říkal jsem si, že klasická nabíjecí čtvrthodina bude stačit. Nemohl jsem se mýlit víc. Spring nemá žádné předehřívání baterie a podobné vymoženosti, které by logicky zvyšovali cenu auta. A jelikož teploty se blížily nule, nabíjecí výkon se nedostal nad 10 kW, ba naopak ještě klesal. Celé nabíjení tak bylo pouze k tomu, abych mohl za městem předjet kamion. Pak už jsem byl totiž zpět na původní hodnotě nabití baterie. Testovaný Spring byl za 15 000 korun dovybaven rychlonabíjením, takže by teoreticky měl zvládnout výkon až 30 kW. Nabíjel jsem pak ještě několikrát a nebyl jsem schopný se dostat nad 17 kW. A to jsem se vždy před nabíjením snažil baterii prohřát.

Druhý pohled na Dacii Spring

Interiér je do města ideální

Pár slov k interiéru. Dacia Spring, ačkoliv to mnohdy sympaticky maskuje, je maximálně levně vyrobené auto. To není výtka, to je fakt. A v interiéru to je poznat. Záplava tvrdých plastů a primitivní nastavení ventilace bez možnosti přesně zvolit teplotu je jen začátek. Protože to je nejlevnější řešení, tak se i elektromobil startuje otočením klíčku. Kliček v kapse vás pak při každém ohnutí pobodá, protože se nedá sklopit. Opět je to tak levnější. Taky se při zavírání dveří ozve rána jak v kdejaké léta staré dodávce. To taky zrovna na pocitu kvality nepřídá.

Levný je také infotainment. V lepší výbavě Expression dostanete 7″ dotykovou obrazovku. Asi nejdůležitější je, že k multimediálnímu systému jde připojit telefon a zvládá Apple Car Play i Android Auto. Vestavěná navigace působí prehistoricky, svou práci odvede, ale u městského auta stejně nebude tak často potřeba. Součástí systému je i couvací kamera. Ta má rozlišení kamery v tlačítkových telefonech, a ne vždy je při couvání úplně nápomocná. V interiéru jsem nicméně objevil jeden luxusní prvek. Přední elektricky ovládaná okna se totiž ovládají tlačítkem na středovém panelu. A stejně to má třeba i Lamborghini Aventador, za jehož cenu byste měli víc než 14 Springů. Zadní okna jsou taky elektricky ovládaná, zpředu je ale z nějakého důvodu nestáhnete.

Potěšila mě ale praktičnosti Springu. Zvenčí se zdá opravdu malý, ale uvnitř se posadí čtyři dospělí. Vzadu je místo na kolena i na hlavu. Bonus je, že jdou chodidla pohodlně zasunout pod přední sedačku. Na dlouhé cesty to ale ani tak není. Řidič by to totiž nevydržel. Přední sedačky jsou ukotveny poměrně vysoko, mají krátký sedák a sedí se na nich jako na stoličce. Do města bez problému. Když jsem ale přejížděl mezi městy, tak už jsem se po dvaceti kilometrech ošíval a hledal lepší pozici k sezení. Kufr má udávaný objem 290 litrů a do města je naprosto dostačující. Jen má hloupé otevírání, opět ve snaze ušetřit. Na jeho otevření buď potřebujete dvě ruce nebo sakra dlouhé prsty. A zaručeně se při manipulaci s víkem kufru umažete. Nebezpečné jsou ostré hrany na bocích víka kufru. Oceňuji ale velký úhel otevírání dveří.

Mimo město raději ne

Zbývá tak ohodnotit pouze jízdu. Líbilo se mi, jak je Spring v městském provozu mrštný. A vlastně ani nevadí papírově nízký výkon a alarmující zrychlení z 0 na 100 za lehce přes 19 sekund. Auto se sice pomalu rozjíždí, protože trochu atypicky pro elektromobil není veškerý výkon k dispozici prakticky z nulových otáček. Ale v pružném zrychlení mezi 15 až 60 km/h je rychlý dostatečně. Jen ho teda nesmíte naložit čtyřmi dospělými. To jsem totiž udělal a dynamika výrazně utrpěla.

Ve městě taky oceníte mírně zvýšený podvozek. Ten totiž typického nepřítele městských aut, tedy zpomalovací prahy, téměř vymaže. Ne že by to podvozek vyžehlil. Obvykle se ozve rána, ale jinak to podvozek krásně zvládá a nemusí se nutně zpomalovat na rychlost chůze. Jen se mi jednou stalo, že se mi po jednom takové zpomalovacím prahu sama otevřela zdířka pro nabíjení. To ale neberu jako mínus, mohl jsem ji předtím špatně dovřít.

Druhý pohled na Dacii Spring

Jako mínus ale beru podivné poskakovaní, které občas vytváří podvozek v rychlostech kolem 70 km/h. Není to nic příjemného a otravovalo to celou posádku. Vůbec to není závislé na kvalitě silnice, ba naopak, nejhorší to je právě na hladkých asfaltkách. U čistě městského auta to ale zas taková překážka není.

Krátce se ještě zmíním o spotřebě. Dacia uvádí spotřebu v kombinovaném cyklu 12 kWh na 100 kilometrů. Když jsem potřeboval svižně pojíždět mezi vesnicemi, tak jsem se v klidu přehoupl přes 16 kWh. Když jsem naopak nespěchal a vetší část trasy trávil klidnou jízdou ve městě a meziměstí, stáhl jsem spotřebu na 13 kWh. Takže ano, Dacia Spring z pohledu spotřeby dává ve městě smysl, pokud se aspoň trošičku zklidníte. Naopak cesty mimo město bych spíš omezil. To i kvůli tomu, že Dacia šetřila na izolačních a tlumících hmotách, takže je v interiéru v rychlostech nad 80 km/h docela hluk.

Otázka s nejasnou odpovědí

Takže se dostávám k finální otázce. Je Dacia Spring dobré auto a pro koho vlastně je? Možná to vypadalo, že Springa zbytečně haním. Ve skutečnosti je to ale fajn městské přibližovadlo. Svým způsobem nemá konkurenci, vytvořil nový segment a musí se k němu tak přistupovat. Má své chyby, ale jeho vznik je důležitý. Trh potřebuje levné elektromobily. Přesně takové malé městské elektromobily totiž dávají smysl. Jenom je Dacia Spring stále moc drahá. Ani zdaleka nepůsobí, jako auto za víc než půl milionu.

Pro koho teda je? Chudý člověk na ni nemá, bohatý člověk je zvyklý na úplně jinou kvalitu a luxus. Chvilku jsem si říkal, že by byl Spring ideální jako sdílené auto. Pak mi ale došlo, že by s ním určitě lidi nejezdili zrovna ekonomicky a musel by se stále někde nabíjet, s čím by se žádný půjčující nechtěl zdržovat. Tuhle možnost tak škrtám. Nakonec jsem zjistil, že Spring dostávají začínající řidiči a kupují si ho firmy. První případ je super. Pokud mají rodiče peníze koupit dítěti k osmnáctinám Springa, tak je to fajn. Pro mladé je to skvělé auto do města. No a ty firmy si Springa koupí bez DPH, třeba s nějakou dotací a používají ho třeba jako auto na rozvozy po městě. To už dává smysl. Navíc když je k dispozici i nákladní verze Cargo.

Takže ano, Dacia Spring není špatné auto. Jen je vyhrazeno pro úzkou skupinu lidí, která ho pochopí a využije ho přesně na to, na co byl postavený. Navíc jediná elektrická konkurence Springu jsou v tuto chvíli ojeté elektromobily. Těším se až na trh dorazí více levnějších městských elektromobilů.

Zdroj info: Dacia, autorský text.
Zdroj médií: Radim Krejčík, Dacia.

Podobné články