PRÁCE 🧰

Dacia Spring jako daily car funguje překvapivě dobře

5. 1. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Dacia

Pod pojmem „daily car“ (někdy také „daily driver“) se rozumí auto na to nejběžnější používání, tedy jízdy z bodu A do bodu B. Auto, které je v provozu často, zpravidla denně a jeho účelem je pouze přeprava, nikoliv nějaké emoce nebo zážitky.

Dacia Spring jako daily car

Co chceme od daily?

V češtině vlastně ani pro daily car nemáme žádný přesný ekvivalent, nicméně můj oblíbený termín je „dělník“, myšleno v tom nejpozitivnějším významu, jaký si lze představit. A co vlastně po daily car chceme? Za mě především spolehlivost a nízké náklady. Snadno se to řekne a v současné době se to ještě hůř dělá, protože třeba na krátkých trasách moderní přímovstřikové motory trochu trpí na ředění paliva olejem a karbonizaci. Řešením může být pořízení hybridu, auta s nepřímým vstřikováním paliva (těch je nicméně na trhu opravdu málo) nebo elektromobilu. Nízké náklady však nejsou jen servis, ale i náklady na palivo. Akceptovatelná spotřeba je pro každého jiná.

Co dál? Daily car by mělo umět přepravit potřebný počet osob. V mém případě je to jedna nebo dvě, u rodin s většími dětmi to budou třeba tři nebo čtyři. Potřebujeme od dělníka ještě něco? Vlastně ani ne, nemusí to být auto nikterak výkonné a bude výhoda, když nebude mít drahé náhradní díly, pneumatiky a základní údržbu zvládne každý vesnický servis. Když už tedy na údržbu dojde…

Cesty kolem komína

Test Dacie Spring jsem pojal tak, že skutečně každý den jsem vůz využíval na takové ty běžné jízdy. Což v mém případě znamená čtyři kilometry tam, čtyři kilometry nazpět. Sem tam do města na nákup a zpět, což je dohromady 24 kilometrů, třikrát za týden na trénink a zpět, tedy 34 kilometrů. Dojezd elektrické dacie je reálně v zimě zhruba 120 kilometrů, takže i když se v jeden den odehraje odvoz potomka do školky, nákup a trénink, auto to zvládne.

Elektromobil je šetrnější k motoru

Když jezdím relativně krátké trasy, tedy především do té školky a nazpět, něčím na benzín nebo naftu, je docela pruda, že cestou mrznu. Nejdřív se musí ohřát chladicí kapalina a té to trvá. Typicky tak 500 metrů od domu začne foukat teplý vzduch z výdechů ventilace. Elektromobily zvládají topit po pár metrech, Dacia Spring logicky také. Doplnil bych akorát vyhřívané sedačky a volant, nicméně to už by byly energetické nároky na malou baterii asi neúnosně vysoké, stejně jako by stoupala cenovka. Nicméně topí to skoro hned, což beru jako velké pozitivum.

Další věc – ohřívání motoru. Spalovák na krátké trase tak trochu trpí. Trvá mu, než se ohřeje, člověk podle toho musí jet, nemůže tomu hnípnout hned po startu a je třeba trochu respektovat potřeby agregátu. U elektromobilu je to jedno. Springu jsem dal hned po startu plnej, ničemu jsem tím neublížil, nemusel jsem se strachovat o nějakou teplotu oleje nebo dokonce jeho stav.

Akorát ta cena no...

Kolem a kolem nakonec Dacia Spring jako daily není špatné auto. Je to řešení přesně na takové ty denní pojížďky, kde člověk neřeší moc komfort nebo značku. Trochu to kazí cena – přes půl milionu za základní výbavu je fakt dost. Kdyby se tenhle vůz prodával za polovinu, byla by to ještě větší paráda.

Zdroj info: Dacia.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články