PRÁCE 🧰

Poslední jistoty aneb Jaká nová auta mají potenciál být dlouhodobě spolehlivá?

13. 3. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Kdo chce koupit nové auto, musí si sice docela dlouho počkat, ale výběr je velmi široký. Zaměřili jsme se na to, jaké nové vozy jsou relativně levné a přitom je u nich vysoká šance, že budou sloužit dlouho a bez závad.

Poslední jistoty aneb Jaká nová auta mají potenciál být dlouhodobě spolehlivá?

Články na téma problematika nových aut:

  1. Kolik stojí nová auta a kam až budou zdražovat?
  2. Poslední jistoty aneb Jaká nová auta mají potenciál být dlouhodobě spolehlivá? - právě čtete
  3. Spolehlivost aut: Co ji ovlivňuje a na co si dát pozor?

Abychom si nějak stanovili, co dnes znamená koupit nové a přitom spolehlivé auto, je dobré předem definovat, co od něj vlastně očekáváme. Předně se vyhneme všem sportovním, užitkovým a jinak „specializovaným“ vozům. Podíváme se na nabídku trhu pohledem BFU (Běžný Franta Uživatel), který nečeká emoce ani žádnou jinou přidanou hodnotu. Ten chce prostě jezdit a přepravovat sebe, možná svoji rodinu a sem tam i nějaký náklad typu třeba nákup nebo latě na plot.

Pro tyto účely potřebuje takový běžný Franta především auto, které bude ekonomické. To znamená, že nebude drahé v nákupu, provozu ani údržbě. Jako autor článku přiznávám, že v současné době hledám přesně takový povoz a troufám si říct, že díky tomu mám docela slušný přehled o tom, co má která automobilka v nabídce. Zatím netuším, co nakonec pořídím, ale jistojistě to bude něco z následujícího výběru.

Hyundai i30 1,5 DPi

V žebříčcích spolehlivosti se korejská automobilka s tímto modelem umisťuje na vysokých pozicích, což je první dobré znamení. Prvně jsem měl v merku mild-hybrid motorizaci (1,5 -GDI MHEV), ale jakkoliv je to pohon sympatický, tak zatím není prověřený. Obavy bych měl především ze systému, který sám rozpíná spojku. Pak jsem narazil v konfigurátoru na možnost 1,5 DPi a začal jsem se pídit, co je to zač. Po zjištění, že se jedná o agregát, který nemá přímé vstřikování, turbo ani filtr pevných částic, jsem v duchu zajásal, protože tady zkrátka není ani jedna potenciální past. Když to srovnám s oktávkou, tak fakt nemusím váhat ani půl sekundy.

Hyundai i30 1,5 DPi

Suzuki Swace

Toyota má nesmrtelné hybridní pohony, které snesou snad úplně všechno. Jednaosmička by se mi líbila, jenže automobilka v posledních měsících zdražila nad pro moji peněženku únosnou míru. Naštěstí ale prodává svůj kombík jiné automobilce - Suzuki. Tam na něj jenom nalepí jiné logo a nižší cenovku. Za 615 tisíc dostanu auto, které si bude dobře držet cenu, spotřebou se budu pohybovat někde kolem 4 litrů na sto a jediným problémem tak bude barva - v nabídce nejen, že není žádná pěkná, ale není tam ani žádná, která by byla aspoň ucházející.

Suzuki Swace

Dacia Jogger

Rumunskou automobilku mám rád. Na nic si nehrají, nedělají auta, kterými si lze něco kompenzovat, ale je to někdy tak trochu „značka do-do“ (Doma-Dokonči). Joggera jsem vyhlížel už od představení a přiznávám, že jako správný Čech jsem se zamiloval do té praktičnosti a obří nabídky prostoru. Jasně, Dacie statisticky nepatří ke spolehlivým autům, to si řekněme na rovinu, ale zčásti vidím problém v tom, že plní často roli takového toho „firemního soumara“, který musí oddřít to nejhorší. Za výhodu ale jednoznačně považuji snadnou a docela levnou údržbu a v případě Joggeru i motor. Litrový tříválec s LPG (TCe 100 LPG) se vyznačuje velmi nízkými provozními náklady a ten samý motor má pod kapotou i Duster, kde zatím nevykazuje žádné problémy. Myšlenka, že bych za 477 tisíc korun pořídil pětimístnou top variantu v té parádní oranžové a s veškerou příplatkovou výbavou, je prostě lákavá.

Dacia Jogger

Zdroj info: ADAC: Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, TÜV, názory autora.
Zdroj médií: Depositphotos, Hyundai, Suzuki, Dacia.

Podobné články