Kolik stojí nová auta a kam až budou zdražovat?

16. 2. 2022 4 min. čtení Tipy a rady

Nová auta jsou dražší a dražší. Co růst cen způsobuje? A zastaví se vůbec někdy, nebo bude pořízení nového vozu brzy bráno jako luxus?

Kolik stojí nová auta a kam až budou zdražovat?

Články na téma problematika nových aut:

  1. Kolik stojí nová auta a kam až budou zdražovat? - právě čtete
  2. Poslední jistoty aneb Jaká nová auta mají potenciál být dlouhodobě spolehlivá?
  3. Spolehlivost aut: Co ji ovlivňuje a na co si dát pozor?

Ze zdražování nelze vinit jenom současné vysoké ceny komodit a nedostatek čipů. Sešlo se totiž více faktorů, bohužel všechny v nesprávnou dobu. Jeden po druhém si je rozebereme a zjistíme, že zdražování nových aut i ojetin je vlastně nevyhnutelné.

Koronavirus

Přerušení výroby některých provozů není tak dramatické, jako když se kvůli onemocnění zastaví těžba vstupních surovin, tedy na samotném začátku produkčního řetězce. I třeba "jen" čtrnáctidenní výpadek ukázal slabinu dnes tak moderního systému "just in time". Ten vychází z jednoduché filozofie, že vše je dokonale naplánované, vše funguje a ve skladech je tak drženo jen minimální množství výrobních materiálů. Na tento systém spoléhala většinová část automobilek.

Jenže pak se zastaví třeba těžba železné rudy. Dochází tak ke skluzu v dodávkách materiálů a hutě nemají dostatek materiálu pro výrobu oceli. Ocel logicky chybí právě automobilkám, které ji potřebují na výrobu karoserií. Po čtrnáctidenní pauze se těžba železné rudy rozbíhá, jenže na ní je závislých tolik firem, že první vytěžený vagón chtějí koupit všechny. Předhánějí se a zvyšují nabídky. Cena komodity roste do závratných výšin a promítá se samozřejmě do ceny finálního produktu.

Přesun na elektromobilitu

Bruselská (a nejen bruselská) snaha, dostat všechny do aut, která bude pohánět elektřina, je naoko velmi vznešený cíl. Bohužel stojí z části na závěrech lidí, kteří o dané problematice neví vůbec nic. Z části na mohutné zelené lobby a z části na samotných automobilkách, které dlouho jen přihlížely a začaly se bránit až ve chvíli, kdy už bylo o všem prakticky rozhodnuto.

Přejít z vývoje a výroby čím dál složitějších spalováků na elektro samozřejmě nejde ze dne na den. Vyžaduje to naprosto zásadní změny prakticky v celém procesu. Musejí se od základu překopat známé koncepty, vyvinout nové podvozkové platformy, najmout noví specialisté a v neposlední řadě se do všeho samozřejmě promítá cena baterií, která je stále ještě velmi vysoká. Gigantický objem prostředků spolkne i marketing - lidé jsou od podstaty konzervativní bytosti a zkuste jim prodat něco, čeho se oprávněně bojí a dívají se na to s despektem.

Přechod na elektromobily bude hodně tuhý boj, který zatím zvládá nejlépe Čína. Ta začíná do zbytku světa pomalu chrlit svá elektrická auta, zatímco západní výrobci zůstávají pozadu. I mezi například koncerny PSA a VW jsou na tomto poli vidět neuvěřitelné rozdíly - Francouzi nemají prakticky nic, co by mohli postavit jako vyrovnaného soupeře škodováckému Enyaqu.

Dražší technika

Opět se to týká především ekologie - motory zkrátka musejí vypouštět méně emisí, což s sebou nese nutnost vývoje nových agregátů, převodovek a podobně. Technicky se auta stávají víc a víc složitější, jeden příklad za všechny - i Škoda Fabia jako představitel opravdu lidového vozu, má před chladičem žaluzie, které mohou otevírat nebo uzavírat přístup vzduchu k radiátoru.

Komplikované technické řešení musí někdo vymyslet, vyzkoušet, zkonstruovat a ve výsledku tahle snaha přinese úsporu zhruba 5 gramů CO2 na 100 km. Škodovka si samozřejmě tento (a zdaleka nejen tento) systém musí nechat zaplatit. K tomu připočtěte třeba ještě filtr pevných částic, kterým musejí být dnes ve většině případů vybaveny i benzínové motory a najednou jste s cenovkou auta o 30 tisíc korun výš.

Inflace

Ano, i tento faktor se do ceny auta nutně musí promítnout. Inflace v poslední době nevídaně stoupá, měna tím ztrácí na hodnotě a je tak samozřejmě nutné zvyšovat ceny napříč celým trhem. Krom těch opravdu nezbytných, jako jsou třeba potraviny, musejí podražit i auta.

Ještě se divíte?

Zdaleka jsme si tu nevyjmenovali všechny faktory, které navyšují ceny nových aut a v důsledku i ojetin. Mohli bychom se podívat ještě třeba směrem k dopravě, kde se také zásadně zdražovalo. Pak tu jsou ceny energií, kde extrémní nárůst způsobilo mezinárodní napětí na politické úrovni a přechod na zelenou energii... Ve výsledku je vlastně div, že auta meziročně podražila "jen" o nějakých 10-20 %.

Kdy se toto tempo zpomalí nebo dokonce zastaví, nevíme. Ale s jistotou lze konstatovat, že pojem "levné nové auto" je už minulostí.

Zdroj info: Weby prodejců.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat zajímavé rady a tipy na auto-moto akce nejen na víkendy?